Jump to content

Dagelijkse belevenissen toevertrouwen aan FM Pro?

Recommended Posts

Posted

Ik heb een tijd lang (sinds november 1989 om precies te zijn) een dagboek bijgehouden, waarin ik van mijn dagelijkse belevenissen min of meer uitvoerig verslag deed op papier. Daarna heb ik een paar jaar met tekstverwerkingssoftware op PDA's gewerkt, maar ik kwam erachter dat ik niet echt vaak onderweg iets aan verslaglegging deed. Vandaar dat ik iets ben gaan ontwikkelen in FMpro en nu, na een maand of 5, is het eigenlijk wel min of meer af :) Het is echter gebleken dat er toch wel behoorlijk wat haken en ogen aan zitten (of ik ben gewoon veeleisend). In de simpelste variant kun je denken aan een systeem met 1 layout, 2 velden ("Datum" en "Notities") en een knop "nieuwe entry" om een nieuw record mee aan te maken. Gaandeweg bedenk je eigenlijk dat je meer nodig hebt, en zo ben ik inmiddels aangeland bij een systeem met 3 layouts, 22 velden en 5 scripts, o.a. voor het automatisch invoeren van datum- en tijdstempel bij het aanmaken van een nieuw record. Wat container fields voor het invoegen van maximaal 2 (gecropte en geresizede) digitale foto's per entry, plus bijschriften, alsmede een groot aantal andere handige features. Ik ben er eigenlijk best trots op ja :oops:

Ik denk eigenlijk dat er wel meer mensen moeten zijn die voor het verslaan van hun dagelijkse belevenissen iets in FMPro geknutseld hebben. Het lijkt me leuk om in dit topic eens met die mensen van gedachten te wisselen over dit onderwerp. Hoe doen jullie bijvoorbeeld de beveiliging? Daar heb ik nog helemaal niets voor geregeld eigenlijk. Ik zorg gewoon dat er niemand anders op mijn PC kan werken. Maar ja, zaligmakend is dat natuurlijk niet. En misschien heeft er nog wel iemand iets handigs ontwikkeld in deze richting, of belangstelling voor wat ik gebouwd heb. Ik ben benieuwd!

Posted

Ik heb wel iets gemaakt voor verslaglegging, maar dan als onderdeel van een groter geheel.

Beveiliging is vrij simpel door een wachtwoord op je bestand te zetten, Natuurlijk moet je ook vaak een back-up maken, een ander soort beveiliging.

Je kan er ook iest aan toevoegen als begin - eindtijd. Daar kan je weer leuk mee rekenen, zoals hoeveel tijd per maand of per jaar. Misschien stuur je ook nog rekeningen. Dan kan je natuurlijk daar een koppeling meer maken.

Wat ook kan is een koppeling naar de lokatie. Dan vind je in een portaal alles bijeen van een zelfde lokatie.

Als je ook dingen vooruit plant, dan kan je ook denken aan een soort agendavorm waarin je vooraf zet wat je gaat doen, als het is geweest dan heb je het record al waar het verslag aan moet.

Zo, dan kan je weer even verder.