Jump to content
  • 0

explode functie in filemaker

Webkabouter

Question

Posted

Hoi mensen,

Ik heb een vraag. Op mijn stage moet ik met filemaker pro werken.. nu heb ik dat nog nooit gedaan maar het heeft overeenkomsten met access dus dat is dan wl makkelijk.. alleen het script gedeelte is mij nog wat ondduidelijk.. terwijl ik toch wel wat php ervaring heb al zeg ik hetzelf..

Nu kent php bijvoorbeeld een explode() functie.. erg handig als je een bepaalde waarde wilt omdraaien... voorbeeldje:

ik heb 44/20 en ik wil er 20/44 van maken dan doe je vrij simpel

$variabel = 44/20

$variabel1 = explode( "/" , $variabel);

$variabel2[1] = $variabel1[0]

$variabel2[0] = $variabel1[1]

$variabel3 = implode( "/", $variabel2)l;

maar ja hoe krijg je dat nou voor elkaar in filemaker zonder met een hele rits ifjes te moeten werken?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Veld1 bevat "20/44"

In een script neem je scriptstap SetField op met als veld 'Veld1' en als berekening:

Right(Veld1; Length(Veld1) - Position(Veld1; "/"; 1; 1)) & "/" & Left(Veld1; Position(Veld1; "/"; 1; 1) - 1)

Uitvoering van dat script zet in Veld1 de waarde "44/20"

In plaats van een script kan een ook een berekend veld maken waarin de berekening wordt ondergebracht.

• 0
Posted

om eerlijk te zijn.. snapik hier dus niks van :oops:

het gaat namelijk niet alleen om 42/20 maar het (dat was ik vergeten te zeggen) is ook nog zo dat deze waarden in een kolom staan met de volgende reeks:

DD/MM -> DD/MM

(dd/mm = dus in dit geval 42/20 )

• 0
Posted

Om eerlijk te zijn snap ik hier niets van :oops:

De voorbeeldcode uit het vorige bericht kan in een script over alle records worden uitgevoerd of in een berekening voor alle records worden berekend.

Maar ik snap niet zo goed waar je heen wilt. Wat is het doel van het geheel. Wat stelt de waarde 20/44 voor en waarom zou die moeten worden omgedraaid?

• 0
Posted

das ok een beetje het probleem. :P

Ik heb die database (of je dat zo mag noemen in filemaker weet ik niet) zo gekregen en mijn taak is om dat om te draaien.. maar waarom ik zou het niet weten.. :cry:

• 0
Posted

ik heb thuis geen filemaker maar ik zal het morgen op me stage meteen ff bekijken. Heb vandaag wat gestoeit met filemaker doormiddel van de bovenstaande formule en ik moet zeggen dat ik nu al wat meer logica begin in te zien in de werkwijze van filemaker al ivnd ik het echt niet een handig programma om scriptjes mee te maken (veel dingen die ik wel met php kan, kan ik nog niet hier mee en dat is frustrerend )