Jump to content
  • 0

server-foutmelding: "file" could not be found

klaver

Question

Posted

Ik heb op een netwerkje fm 5.5 bij de clients staan en de serverversie op de server. Nu staan er op een andere PC (inderdaad, windozen) die als fileserver dient, een aantal filemaker bestanden, die, wanneer ze geopend worden de volgende foutmelding geven:

'"filenaam" could not be found and is required to complete this operation'

Wanneer ik dan het bestand via het icoontje 'bestand openen' open lukt het wel.

Hoe kan ik deze foutmelding vermijden?

Bert

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

'k heb dat document nogmaals grondig doorgenomen, alsook de handleiding, edoch geen antwoord op mijn probleem gevonden. Vandaar mijn vraag nogmaals ...

• 0
Posted
...en de serverversie op de server. Nu staan er op een andere PC...

Dus die bestanden staan niet op de servercomputer?

Je zal een perfect duidelijke omschrijving van je deployment moeten geven. En heb je FileMaker client en FileMaker server op dezelfde computer staan?

• 0
Posted

Ziehier de beschrijving van de configuraties:

PC 1 (onder XP): hierop draait enkel filemaker server dus geen filemaker pro. In dezelfde dir als server staan 2 bestanden die voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Dit werkt overigens perfect.

PC 2 (onder XP): hierop staan een aantal filemaker (en andere) bestanden die enkel voor mijn gebruiksgemak (onderhoud) centraal staan. Iedere client heeft toegang tot zijn documenten. Ze moeten slechts door één persoon tegelijk kunnen gebruikt worden.

Overige PC's (onder XP en win 98): bevatten filemaker pro 5. Iedere client kan dus de 2 bestanden op PC 1 (tegelijkertijd) en 'zijn' specifieke bestanden op PC 2 openen.

Het zijn dus deze clients die bewuste foutmelding krijgen wanneer ze 'hun' specifieke bestanden willen openen op PC 2. Een mogelijkheid zou natuurlijk zijn om alle bestanden op PC 1 te plaatsen in dezelfde dir als server, maar dit zou filemaker server onnodig belasten.

Bijkomende vraag: kan ik de bestanden op PC 2 op een andere schijf op PC 1 plaatsen (zodoende 1 PC uit te sparen)?

Dank bij voorbaat.

• 0
Posted

Opnieuw naar mijn eerste antwoord dus! Alle bestanden moeten in dezelfde directory staan (of één niveau lager) als het serverprogramma. Wat dat "belasten van de server" betreft: opnieuw naar het eerste antwoord: "Al wat je doet wat daar NIET in staat, loopt mis, ofwel meteen, ofwel vroeg of laat.". Je deployment is dus NIET volgens de regels en de foutmeldingen zijn dan ook perfect normaal!

• 0
Posted

Als ik het goed begrijp heb ik dus geen keuze: gewoon ALLE bestanden in de server (of 1 lager) dir plaatsen.

Ik had gehoopt dat filemaker hierin soepeler zou zijn en de clients zou toelaten bepaalde bestanden niet te delen via de server. 't Is dus alles of niets.

Bedankt nogmaals.

• 0
Posted

Je moet het antwoord wel wat nuanceren: alle intern gerelateerde files moeten bij elkaar staan. Vanaf het moment dat één enkele ervan door de server moet gehost worden, moeten ze ALLEMAAL op de server staan. Bestanden die op generlei wijze gerelateerd zijn aan andere kan je plaatsen waar je wil, maar dan mag hun naam op geen enkele plaats voorkomen in de bestanden gehost op de server (niet in relaties, niet in scripts, niet onder buttons enz.). Basisprincipe is dat wanneer de server het eerste bestand opent, hij tevens in staat moet zijn alle nodige bestanden te openen.

HTH