Jump to content

Evaluate-Let 2.0

menno

Recommended Posts

Posted (edited)

In de help van Filemaker vind je bij Evaluate() en Let() een handige methode om in één keer meerdere variabelen in één statement te declareren:

Evaluate ( "Let([" & Get ( ScripParameter ) & "];1)" )

. Soms kun je daar echter tegen beperkingen aanlopen. In dit artikel staat een custom-function beschreven die dat omzeilt.

[edit dd=19-05-2015]Links aangepast tbv verplaatste website[/edit]

Edited by Guest
Posted

Die tabel waar ik alles in opsla is een variabele ;-) Stel je voor: Je hebt een offerte met 100 artikelen die uit 15 kolommen bestaan en die wil je dupliceren of een order van maken oid en je wilt daar nog wat data bewerken.

Dan kan je een nieuwe offerte/order aanmaken, de ID oppikken, de data importeren, de data bewerken etc. etc. (allemaal in een script of meerdere scripts). Anyway, hier kan een probleem ontstaan als je tussen layouts heen en weer gaat en data moet vastleggen (records committen) en/of als het lange script dat hier kan ontstaan gaat opdelen in subscripts.

in zulke gevallen vind ik het gemakkelijk om alle gegevens in één variabele te laden en in de subscripts beschikbaar te hebben en soms ook in de datalogging te kunnen zetten. Een andere toepassing kan bij exporteren zijn, of bij het samenstellen van een keuzelijst in een dialoogvenster etc. etc. Als ik overal een tabel van moet maken, dan vervuilt mijn schema zo enorm en door dat tijdelijk in een (soms redelijk grote) variabele te stoppen krijg ik ineens heel veel extra mogelijkheden.

Posted

You're welcome.

Natuurlijk kom ik niet dagelijks het probleem van >1000 variabelen tegen, sterker nog er gaan maanden voorbij waarin ik het niet tegenkom.... Alleen gebruik ik de Evaluate-Let constructie wel dagelijks en in van alles en nog wat en als je dat dan in een custom-functie gebruikt dan is dat omdat EvaLet ( paramlist ) of daarvan afgeleid: ScriptResult en ScriptParam nu eenmaal veel sneller en duidelijker leest/invoert.

Dan belt er ineens een klant: "Ik probeer offerte dieendie te dupliceren en dat lukt niet terwijl offerte susofso wel lukt???" dan blijkt het aantal variabelen daar iets teveel voor FM te zijn geworden en toen bleek dit de oplossing en aangezien dit probleem theoretisch overal waar Evaluate-Let wordt gebruikt kán optreden ......

Je kan het voorbeeld-bestand direct downloaden van: Evaluate-Let_v2. Je hebt wél Filemaker Pro Advanced (12 of nieuwer) nodig, vanwege de data-viewer / gegevens-inzage.

[edit dd=19-05-2015]Links aangepast tbv verplaatste website[/edit]