Jump to content
  • 0

waarde in 1 record van subsumary

elifafd

Question

Posted

Hallo,

Ik heb een bestelregels tabel waarbij deze worden opgesplitst dmv een subsumary veld waarbij het bestelnummer leidend is.

Dan krijg je dus 1 bestelnummer met daaronder de daarbij behorende bestelregels.

Nu wil ik alleen bij het eerste bestelregel kosten vermeld zien van bijv. 5 euro en bij de resterende bestelregels van het zelfde bestelnummer een waarde 0 of leeg. Later moet ik dit exporteren naar Excel om verder te kunnen verwerken in een administratie systeem

Iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

Dank!!

Frank van Dijk

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het is als volgt:

Ik lees een order systeem uit via odbc

Een bestelling kan meerdere orderregels bevatten, iedere order regel bevat het zelfde bestelnummer maar een ander artikelnummer.

Nu wil ik in het gehele bestelnummer maar 1 keer de orderkosten vermeld hebben.

Ik kan dat doen door een summary te maken van het aantal bestelregels met dat bestelnummer en dan de kosten (bijvoorbeeld 5 euro) te delen en die kosten in dat veld te plaatsen zodat je altijd op die 5 euro uitkomt maar dat wordt onoverzichtelijk op het moment dat je een export naar excel doet. Ik wil eigenlijk alleen op het eerste record van dat bestelnummer die kosten van 5 euro zien en de onderliggende bestelregels van dat bestelnummer 0 euro zien of niets.

• 0
Posted

Je hebt gesorteerd op bestelnummer en kan dus een vergelijking maken met het vorige record.

Een berekening zou kunnen zijn:

If ( GetNthRecord ( Bestelnummer ; Get ( RecordNumber ) - 1 ) = Bestelnummer ; 0 ; 5 )

uiteraard een niet opgeslagen berekening, want er wordt gebruik gemaakt van een Get() functie.

rmw

• 0
Posted

RMW dank je wel.

Werkt perfect, ik had hier wel naar gekeken, maar het leek dat de functie getntrecord naar een uniek id keek en niet naar het vorige, maar dat had ik dus mis.

Nogmaals dank, dit scheelt ons weer een hoop werk.

Fijne feestdagen!

• 0
Posted

GetNthRecord had ik ook willen noemen. Overigens is het ook niet ongebruikelijk dat er een aparte tabel 'bestellingen' is. Zeker als er meer info is dan bestelnummer, zoals verzendkosten, datum e.d. Je kan overwegen die records scriptmatig aan te maken. Ook dan gebruik je in het script de GetNthRecord functie.

Mvg,

René

• 0
Posted
Nu wil ik alleen bij het eerste bestelregel kosten vermeld zien van bijv. 5 euro en bij de resterende bestelregels van het zelfde bestelnummer een waarde 0 of leeg.

A propos. Ook nagedacht wat er moet gaan gebeuren als de kosten later wijzigen in een ander bedrag? :-)

Of worden de gegevens in deze situatie niet behouden?

Mvg,

René

• 0
Posted

Dank voor de perfecte oplossing voor ons.

Nu zit ik in de zelfde vorm met het volgende dilemma.

1 bestelnummer bestaat uit meerdere orderregels.

iedere orderregel bestaat uit een x aantal colli

iedere orderregel kan een afwijkend afleveradres bevatten

afspraak met de klant is:

binnen 1 order tot 10 colli 20 euro verzendkosten, daarboven 30 euro en dit per adres...

ik heb een 'totaalcolli = resume -> (totaal van colli)' telling van het aantal colli

vervolgens een 'totaalcollo = berekening -> getsummary(totaalcolli;Bestelnummer)' om de splitsing per ordernummer te maken

en dan ' If ( GetNthRecord ( Bestelnummer; Get ( RecordNummer ) - 1 ) = Bestelnummer; "" ;If ( Totaalcollo_running≥ 10; 20; 30))'

Dan krijg ik 1 bedrag per bestelnummer, echter.... ik wil één bedrag zien per afleveradres, want een bestelnummer kan meerdere bestelregels hebben met verschillende afleveradressen

De sortering is Bestelnummer en dan op afleveradres

Ik wil dus eigenlijk een getsummary doen op meerdere breakfields.

Zie onderstaand beeld zoals ik het uiteindelijk in excel wil krijgen.

excel.png

Iemand een idee?

• 0
Posted

RMW Dank!!!

Had net het zelfde licht ook gezien, wilde het net posten.

Ik heb net veld gemaakt bestaande uit bestelnummer en trim(afleveradres) en dat is ook mijn sorteer veld geworden, werkt perfect.

Dank voor het meedenken!