Jump to content
  • 0

arc-cosinusfunctie???


Dr_Flash

Question

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted

Ik heb inmiddels de volgende workaround gevonden:

 

cos(hoek) = bekend

 

je weet dat sin^2(hoek) + cos^2(hoek) = 1

daaruit volgt sin(hoek)

 

je weet ook dat tan(hoek) = sin(hoek)/cos(hoek)

 

en om de hoek zelf te krijgen gebruik je dan atan(tan(hoek))

 

8)

 

Maar dat kan niet sneller dat iemand weet?

  • 0
Posted

Uitgewerkt dus: hoek = atan( (sqrt(1-x^2))/x)

waarbij x = bekend

 

Volgens mij is dit de snelste workaround.

Een acos of asin functie bestaat niet in FMP.

Ik heb een tijdje zitten surfen maar nergens een snellere oplossing gevonden, ook niet met plugins. :cry:

  • 0
Posted

Wel, het is inmiddels dus gelukt. Ik wend me nogmaals even tot de experts omdat er blijkbaar iets nog niet helemaal goed gaat. Ik heb een appje gebouwd waarmee ik de afstand langs het aardoppervlak kan berekenen voor 2 plaatsen door simpelweg hun lengte- en breedte-coördinaten in te vullen :P Alleen ik ben een beetje gaan testen ermee en ik kreeg negatieve afstanden voor paren waarvan de plaatsen op verschillende halfronden liggen (noord-zuid). Wat gaat hier mis? :roll:

Afstanden.fp5

  • 0
Posted

Dit is natuurlijk geen FMP probleem maar meer iets van wiskundige aard.

Ik weet zo op het eerste gezicht niet of de formules goed zijn.

Met name de cos AOB kan ik niet zo maar even herleiden.

Maar kijk ik naar de gebruikte formules dan valt op dat de berekende hoek een negatieve waarde kan hebben, en dan dus ook de afstand.

Het begint eigenlijk al in de Cos AOB formule, wordt die negatief, dan is de afstand ook negatief.

Moeten er geen absoluut tekens geplaatst worden?

Het lijkt me dat je de fout snel kan achterhalen als je e.e.a. handmatig of met een spreadsheet door gaat rekenen.

  • 0
Posted

Het is waarschijnlijk een fout die er niet uit te krijgen is omdat FMP geen acos functie kent. De omweg die daardoor noodzakelijk wordt introduceert een fout waardoor dit probleem niet op te lossen is op een manier die wereldwijde toepasbaarheid mogelijk maakt. :twisted:

 

Terug naar Excel maar weer :(

  • 0
Posted

....en Excel bevestigde mijn vermoeden. Maar goed, met wat eenvoudig lapwerk ben ik er toch uitgekomen :) Hoewel de pure mathematicus in mij blijft streven naar "alles in 1 formule proppen die universeel toepasbaar is", is ook dit een weg die naar Rome leidt, en wie wil daar nou niet heen? :) Op verzoek wil ik het wel ter beschikking van geïnteresseerden stellen.

 

Dr_Flesje kan weer lachen :P

  • 0
Posted

Dat is wel het minste wat je kan doen Doc!

Vertel er dan ook even bij hoe je aan die COS formule komt.

En hoe is die laate factor bepaald.

In verband daarmee vraag ik me af of waarde

van de positie in "" wel significant is.

Je kan het me ook mailen als je wilt.

rotada@zonnet.nl

  • 0
Posted

En hoe is die laatste factor bepaald.

In verband daarmee vraag ik me af of waarde

van de positie in "" wel significant is.

 

Welke "laatste factor" bedoel je?

 

en wat bedoel je met "positie in "" "?

 

Misschien is een en ander je al duidelijk geworden middels de twee bestandjes die ik je gemaild heb?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...