Dr_Flash Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Hoe kan ik een arccosinus van een bepaalde waarde laten berekenen? Ik kan die functie nergens vinden.... Maar misschien zie ik iets over het hoofd..... Quote
0 Dr_Flash Posted September 11, 2003 Author Posted September 11, 2003 Ik heb inmiddels de volgende workaround gevonden: cos(hoek) = bekend je weet dat sin^2(hoek) + cos^2(hoek) = 1 daaruit volgt sin(hoek) je weet ook dat tan(hoek) = sin(hoek)/cos(hoek) en om de hoek zelf te krijgen gebruik je dan atan(tan(hoek)) Maar dat kan niet sneller dat iemand weet? Quote
0 Arnoud Posted September 11, 2003 Posted September 11, 2003 Uitgewerkt dus: hoek = atan( (sqrt(1-x^2))/x) waarbij x = bekend Volgens mij is dit de snelste workaround. Een acos of asin functie bestaat niet in FMP. Ik heb een tijdje zitten surfen maar nergens een snellere oplossing gevonden, ook niet met plugins. Quote
0 Dr_Flash Posted September 12, 2003 Author Posted September 12, 2003 Wel, het is inmiddels dus gelukt. Ik wend me nogmaals even tot de experts omdat er blijkbaar iets nog niet helemaal goed gaat. Ik heb een appje gebouwd waarmee ik de afstand langs het aardoppervlak kan berekenen voor 2 plaatsen door simpelweg hun lengte- en breedte-coördinaten in te vullen Alleen ik ben een beetje gaan testen ermee en ik kreeg negatieve afstanden voor paren waarvan de plaatsen op verschillende halfronden liggen (noord-zuid). Wat gaat hier mis? Afstanden.fp5 Quote
0 Arnoud Posted September 12, 2003 Posted September 12, 2003 Dit is natuurlijk geen FMP probleem maar meer iets van wiskundige aard. Ik weet zo op het eerste gezicht niet of de formules goed zijn. Met name de cos AOB kan ik niet zo maar even herleiden. Maar kijk ik naar de gebruikte formules dan valt op dat de berekende hoek een negatieve waarde kan hebben, en dan dus ook de afstand. Het begint eigenlijk al in de Cos AOB formule, wordt die negatief, dan is de afstand ook negatief. Moeten er geen absoluut tekens geplaatst worden? Het lijkt me dat je de fout snel kan achterhalen als je e.e.a. handmatig of met een spreadsheet door gaat rekenen. Quote
0 Dr_Flash Posted September 12, 2003 Author Posted September 12, 2003 Ja je hebt gelijk. Ik zal me er eens over buigen dit weekend. FMPtechnisch gezien is het wel in orde allemaal lijkt me. Quote
0 Dr_Flash Posted September 13, 2003 Author Posted September 13, 2003 Het is waarschijnlijk een fout die er niet uit te krijgen is omdat FMP geen acos functie kent. De omweg die daardoor noodzakelijk wordt introduceert een fout waardoor dit probleem niet op te lossen is op een manier die wereldwijde toepasbaarheid mogelijk maakt. Terug naar Excel maar weer Quote
0 Dr_Flash Posted September 13, 2003 Author Posted September 13, 2003 ....en Excel bevestigde mijn vermoeden. Maar goed, met wat eenvoudig lapwerk ben ik er toch uitgekomen Hoewel de pure mathematicus in mij blijft streven naar "alles in 1 formule proppen die universeel toepasbaar is", is ook dit een weg die naar Rome leidt, en wie wil daar nou niet heen? Op verzoek wil ik het wel ter beschikking van geïnteresseerden stellen. Dr_Flesje kan weer lachen Quote
0 Arnoud Posted September 13, 2003 Posted September 13, 2003 Dat is wel het minste wat je kan doen Doc! Vertel er dan ook even bij hoe je aan die COS formule komt. En hoe is die laate factor bepaald. In verband daarmee vraag ik me af of waarde van de positie in "" wel significant is. Je kan het me ook mailen als je wilt. rotada@zonnet.nl Quote
0 Dr_Flash Posted September 13, 2003 Author Posted September 13, 2003 Dat is wel het minste wat je kan doen Doc! Dat lachen? Ik mail je wel even. Quote
0 Dr_Flash Posted September 13, 2003 Author Posted September 13, 2003 En hoe is die laatste factor bepaald. In verband daarmee vraag ik me af of waarde van de positie in "" wel significant is. Welke "laatste factor" bedoel je? en wat bedoel je met "positie in "" "? Misschien is een en ander je al duidelijk geworden middels de twee bestandjes die ik je gemaild heb? Quote
Question
Dr_Flash
Hoe kan ik een arccosinus van een bepaalde waarde laten berekenen? Ik kan die functie nergens vinden....
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.....
10 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.