Jump to content
  • 0

Datum berekenen

Saskia

Question

Posted

Ik maak een database voor een gehoorscreening.

In de database vult iemand met pop-up lijstjes in hoeveel weken en hoeveel dagen het kind oud is bij geboorte. Bijvoorbeeld 28 weken en 3 dagen de geboortedatum staat ook in de database vermeld bijvoorbeeld 1 september 2003.

Nu wil ik graag dat filemaker berekent en aangeeft op welke datum dit kind 32 weken is. Dus 26 september 2003.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen :?::?::?:

19 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hi Saskia,

Maak velden voor geboortedatum; weken; dagen

In een calculatieveld maak je volgende formule:

geboortedatum + ((32*7)-(weken*7+dagen))

zet de uitkomst op datum.

Je kan voor 32*7 ook 224 substitueren.

Dit zou moeten werken.

• 0
Posted

Bijzonder interessant Doc, leg eens uit hoe je dit werkend krijgt in een calculatieveld (= teken :?: )

En... ik denk toch echt dat je de dagen nodig hebt, want ZO slim is Filemaker nu ook weer niet. :wink:

gr.

Arnoud

• 0
Posted

Ik denk dat je inderdaad iets mist. Wanneer je de oorspronkelijke vraag nog eens goed leest, dan blijkt hieruit dat die 32 weken moeten geteld worden vanaf de conceptie en niet vanaf de geboortedatum. Op datum van de geboorte weet men wel hoeveel weken en dagen het kind reeds verwekt is. Zodat men moet terugrekenen vanaf de geboortedatum naar de conceptiedatum met het opgegeven aantal weken en dagen en dan opnieuw 32 x 7 dagen erbij tellen.

Dr. je heet dan wel Dr. ,maar je weet waarschijnlijk veel meer van fm dan van kindjes kopen. (grapje) :wink:

• 0
Posted

Doc deze (hopelijk tijdelijke) verstandsverbijstering komt je op een tweede biertje te staan. :wink:

Zoals Saskia al aangaf wordt de leeftijd van het kind geregistreerd bij de geboorte.

De startdatum van deze leeftijd is uiteraard de conceptiedatum.

Dus op de geboortdatum heeft het kind al een leeftijd, in het voorbeeld 28 weken en 3 dagen, te vroeg geboren dus.

Nu wil Sakia graag weten wanneer bij doortelling de 32 weken bereikt zijn.

De referentiedatum is de geboortedatum, dus daarvoor zijn nog

32x7 minus 28x7+3 = 25 dagen nodig . Dus de uiteindelijke datum is 1+25=26 september.

Wat jij doet is altijd 32 weken optellen bij de geboortedatum, dat is dus de werkelijke leeftijd van het kind, maar dat wordt niet gevraagd.

:lol:

• 0
Posted

Oooo dan heb ik het verkeerd begrepen :oops: Ben inderdaad niet zo'n ster met kindjes :) Met FMP trouwens ook niet hoor :oops: Ik dacht al, wat doet iedereen nou moeilijk :D Maar goed, dat met die biertjes gaat in orde komen. ;)

Je moet tenslotte fouten durven maken hè ;)

• 0
Posted

Hé, van onze Doc afblijven, hé! Diene mens heeft groot gelijk: elke leeftijd die we dagelijks hanteren, wordt geteld vanaf de geboortedatum. De vraag hier gesteld is daarop een uitzondering, eigen aan het vakdomein waar de FileMaker-applicatie draait. Dat heeft de oorspronkelijke vraagsteller niet op duidelijke wijze gesteld zodat onze Doc om de tuin werd geleid.

En stop maar met al dat bier, want straks is er niks meer te berekenen, noch vóór, noch ná de geboorte :wink::wink: .

• 0
Posted

Ik heb het voor elkaar gekregen.

Nu alleen er nog voor zorgen dat als een kind bijvoorbeeld bij 33 weken wordt geboren hij niet de datum voor 32 weken gaat uitrekenen, want dit slaat natuurlijk nergens op. :?

• 0
Posted

Hoi Saskia,

Je zult er nu wel uitkomen denk ik.

Gewoon een nieuw veldje toevoegen EINDWEEK en die op de plek van 32 in de

calculatie zetten.

Je vraag over de leeftijd heeft nogal wat te weeg gebracht.

Ik denk dat we daarom allemaal wel iets meer over dat gehoor onderzoekje willen weten.

vr.gr.

Arnoud

• 0
Posted

Ja ik zat er nog eens over na te denken. Een gehoorscreening..... Het is theoretisch mogelijk dat je daar een soort echo-scan mee bedoelt (Maar daar ga ik eigenlijk niet van uit). Maar begrijp ik dat de bedoeling is dat je aangeboren gehoorafwijkingen in verband probeert te brengen met de mate waarin iemand te vroeg geboren wordt? Voor mij als geboren slechthorende wel een interessant onderzoek natuurlijk. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik maakte geen kans op vervroegde vrijlating (of zou dat ergens anders mee te maken gehad hebben..... ;) )

Je maakt ons wel nieuwsgierig nu :)

• 0
Posted

Hallo allemaal,

Wat leuk om te horen dat iedereen nieuwsgierig is geworden!!!

De database heb ik gemaakt als opdracht voor mijn opleiding tot verpleegkundig informaticus, we moesten een formulier omzetten in een database. Omdat ik een apple gebruiker ben en op mijn opleiding alles windows is (dus acces) ben ik zelf op zoek gegaan en heb filemaker gevonden.

Oké, nu dan de gehoorscreening bij pasgeborenen.

Dit onderzoek is gestart in 1998 door een neonatoloog in Zwolle. Op alle neonatale intensive care units (NICU) in Nederland zijn sinds die tijd gehoorscreeningen gedaan bij alle pasgeborenen die daar werden opgenomen.

Dat houdt de volgende categoriën pasgeborenen in:

- te vroeg geborenen vanaf ongeveer 25 a 26 weken zwangerschapsduur

- a terme pasgeborenen die IC behoeftig zijn (vaak door aangeboren afwijkingen, infecties of zuurstofgebrek bij de bevalling).

De gehoorscreening, genoemd ALGO of AABR, is een test die gedaan kan worden vanaf een zwangerschapsduur van 32 weken (we tellen namelijk gewoon de weken door ook al zijn ze geboren totdat ze a terme zijn). Rond deze leeftijd zijn alle zenuwen aangelegd van het gehoor.

Het Algo-apparaat wordt met behulp van een paar draden aan het kind aan het kind aangesloten.

De baby krijgt om ieder oor een zachte oorschelp. Deze wordt met twee draden aangesloten op de screener.

Ook krijgt de baby drie electrodes opgeplakt; één op het voorhoofd, één in de nek en één op de schouder. Deze elektrodes worden ook verbonden met de screener en dan kan het testen gaan gebeuren. Het beste is het om deze test te doen als de pasgeborene slaapt, zodat er zo min mogelijk storing kan optreden.

Het apparaat geeft zachte kilkjes zeer snel achter elkaar met verschillende frequenties. De hersenen verwerken deze klikjes. De electroden vangen dit op en geven dit door aan het apparaat. Deze zal dit vergelijken met een 'normale' uitkomst en geeft dan ook meteen na de test aan of de pasgeborene geslaagd is of niet.

Aangeboren gehoorverlies komt voor bij 1 op de 1000 gezonde pasgeborenen voor.

Bij ‘NICU kinderen’ komt gehoorverlies vaker voor: 2 op de 100.

Gehoorverlies bij kinderen is gemakkelijk over het hoofd te zien want jonge kinderen geven niet aan dat zij slecht horen.

Omdat kinderen leren praten door te horen en te luisteren, zal een gehoorgestoord kind problemen ondervinden met de spraak- en taalontwikkeling.

De meest kritische periode voor taalontwikkeling loopt vanaf de geboorte tot het 3e levensjaar.

Het is dan ook belangrijk om aangeboren gehoorverlies zo vroeg mogelijk op te sporen en te behandelen. Hierdoor krijgt het kind optimale ontwikkelingskansen.

Het onderzoek is nu voorbij en is onderdeel geworden van de zorg die gegeven wordt aan de pasgeborenen op een NICU. Daarnaast wordt de gehoortest nu ook bij ingevoerd bij alle consultatiebureau's. Die test is iets afwijkend van de ALGO en vind plaats ergens in de eerste twee weken na de geboorte.

Ik hoop dat het een begrijpelijk verhaal is, zo niet , stel gerust jullie vragen.

Groetjes, Saskia :D

• 0
Posted

Dank voor deze uitputtende verhandeling :) Ik had het dus toch juist begrepen. maar los van de constatering dat aangeboren gehoorverlies vaker voorkomt bij te vroeg geboren kinderen dan bij normaal volgens het spoorboekje geboren kinderen, wat ga je daar dan verder mee doen? Dan wordt het namelijk (om weer even terug ontopic te gaan) ook database-technisch interessant: welke data verzamel je en hoe ga je die analyseren? Welke conclusies wil je eruit kunnen trekken? Is er een verband tussen de hoeveelheid tijd die het kind "te vroeg" is en de kans op onvolledig ontwikkelde gehoorfunctie? Dat ligt voor de hand, maar kun je ook iets meer zeggen over dat verband? Is het lineair, is er misschien een kritieke "leeftijd" waaronder een kind ineens een veel groter risico krijgt op gehoorschade (ook dat lijkt mij voor de hand liggend)? Voordat je daarover iets zinnigs kunt zeggen heb je waarschijnlijk vele duizenden records (kinderen) nodig......?

PS excuses voor mijn soms wat ongeletterde voorkomen. Zie je, ik ben geen medicus van huis uit.....

• 0
Posted

@ Stef: oost-indisch doof dus...

@ Dr. Flash

Alle data (op een formulier met twee doordrukformulieren er achter) wordt verzameld door TNO. En dus ook door hun verwerkt.

Ik weet niet of het verband echt zit tussen te vroeg geboren zijn en gehoorverlies.

Functioneel lijkt het gehoor intact vanaf de 27e week van de zwangerschap. Tussen de 26e en 29e week vind nog een verdere rijping plaats van de gehoorbanen die zelfs tot een leeftijd van twee jaar doorgaan.

De medicijnen die wij vaak geven, bepaalde soorten anti-biotica en plasmedicatie, hebben ook hun effect op de gehoorbanen.

De database wordt gebruikt om at-risk factoren duidelijker te krijgen.