Jump to content

lijst vervaldagen (selectie maand)

Recommended Posts

Posted

Ik gebruik FMP12 Pro (13 nog niet geïnstalleerd, ligt klaar). Ik worstel al een tijdje met het zoeken naar een oplossing.. ik kom wel in de buurt maar het script dreigt zeer lang en uitgebreid te worden. Denk bijv aan verzekeringen.. klanten met polissen met een vervaldagmaand (data is dd/mm) en een code betaling (1=eenmalig, 2=jaarlijks, 3=6-maandelijks, 4=3-maandelijks, 5=maandelijks). Het is de bedoeling een selectie voor een maand te kunnen opvragen, maw geef bijv voor de maand maart de lijst met polissen waarvan er dan premie vervalt..FMP kan rekenen op de month funktie bijv "nov" + 3 = feb maar gezien de extra complexiteit door de diverse betalingsfrekwenties kom ik er niet zomaar op 1,2, 3 uit. Ik heb al vaak lange en/of ingewikkelde scripts geschreven maar deze keer krijg ik het niet zomaar uitgewerkt..heeft iemand ideeën of ervaring hieromtrent? :roll: .

Posted

Als je de laatste factuurdatum weet en ook de frequentie van de facturatie kan je uitrekenen wanneer er opnieuw gefactureerd moet worden.

Door die datum uit te rekenen kan je met een simpele zoekopdracht alle te factureren polissen vinden door op dat veld te zoeken.

Scheelt een hele hoop scripting.

HTH

rmw

Posted

Ik zou in jou geval opteren voor een tabel waarin je betalingsdagen(dag-maand) per polis gaat definiëren. Je hebt dan een tabel met polissen en een tabel met betaaldata. Als je dit doet kan je in de tabel met betaaldata gaan zoeken en kan je zo ook de overeenkomstige polis opzoeken. In dit geval maak je gewoon een script wat op basis van betaaltermijnen automatisch de betaaldagen gaat berekenen.

Voor polis x met 3 maandelijkse betaling heb je dan als betaaldata 01-01, 01-04, 01-07 en 01-12.

Posted

De tabel met betalingsdagen had ik ook inderdaad als optie reeds overwogen...helaas zijn er nogal frekwent wijzigingen in betalingsfrekwenties waarbij er geswitcht wordt naar een andere betalingsfrekwentie. Dan zou je eerst weer die betalingsdagenlijst telkens opnieuw moeten laten aanmaken om al de wijzigingen op te vangen...vandaar mijn zoektocht om op een andere manier te proberen rechtstreeks een selectie te maken op basis van de data op dat moment. En dat is niet simpel, vrees ik... in elk geval reeds bedankt voor de reacties...

Posted

Alles staat of valt natuurlijk bij de manier van opbouw van je database. Ik zou de database zodanig opbouwen dat je met eenvoudige selectie de juiste bestanden krijg net zoals RMW al aangeeft. Bij je klant een selectie rondje op de frequentie en de startdatum van de factuur. Stel klant betaald per 3 maanden en de eerste betaling is eind maart 2014. De volgende datums van betalen worden dan automatisch gezet. Bij bij betaling om de 3 maanden krijg je 4 datums en een vinkte wordt geplaatst bij nota maken wat je dan gebruikt om de facturen te maken en te versturen en je vinkte weg te halen bij nota klaar is.

Als je een klant hebt die elke maand betaald dan zal er dus een vinkte staan bij de maand maart en april en zal hij bij het zoeken van facturen in de maand maart ook gevonden worden en geprint samen met de factuur van de klant die elke 3 maanden betaald. Stel je klant verandert van frequentie (van 3 naar elke maand) dan is het even je selectie rondje aanpassen en de datums gaan automatisch verder en de facturen gaan verder. (hou er dan wel rekening mee dat bij frequentie aanpassing dit natuurlijk ook de factuur verandert :) )