Jump to content
  • 0

voor je begint.


walman

Question

Posted

Sorry, daar ben ik weer met een vraag.Ik heb een veld dat heet levcode,d.m.v een lookup kan ik daar de eerste 3 letters van een leverancier opvragen.

 

Nu wil ik bij een ander veld ( Artid is ook tekst ) zodra ik "vdm" uit de lookup aanklikt, dat er in het veld Artid met een Hoofdletter A wordt begonnen om vervolgens het artikelnummer verder in te vullen.Is het een ander uit die lijst dan gewoon een blanco veld om het artikelnummer in te vullen.

 

VRG,Wally

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted

Wellicht is het in dit geval handig om ook even je database (met een paar voorbeeldrecords) als attachment erbij te posten :) Dan kunnen we beter begrijpen wat je precies bedoelt :)

  • 0
Posted

Beste Walman

 

Het spijt me, maar het opzet van je databanksysteem druist volledig in tegen de normalisatieregels - of beter: je houdt er totaal geen rekening mee - zodat we hier bezig zijn met pleisters op houten benen. Het komt er dus op neer dat het moeilijk is om je te helpen met problemen die eigenlijk niet eens hoefden te bestaan... Het is te hopen dat iemand je voorthelpt, maar op deze manier heeft dat echt niet veel zin.

Stel dat je een adres moet opzoeken: "wie woont er ook al weer in die bepaalde straat?". In hoeveel databanken moet je dan gaan zoeken? :(:(

Lees eerst wat over die normalisatieregels of vraag uitleg (ze zijn op dit forum al verschillende keren behandeld en/of aangehaald). Bestudeer daarna je eigen functionele behoeften en projecteer die op die normalisatieregels. Begin op basis hiervan je systeem uit te tekenen, en pak dan pas de muis vast voor je eerste databank.

  • 0
Posted

Je hebt gelijk AvD ,

Dit stukje was het begin om een stukprijs te berekenen ( en dan wil je meer ) en van het een komt ander.

Maar als je een verkeerde weg inslaat raak je steeds verder verdwaald.

 

Dus, mensen hoe zou de opzet moeten wezen voor een database in mijn geval?

Moet je niet voor ieder ( facturen, leveranciers, voorraad, verkoop en prijsberekening) een eigen bestand maken? Of juist niet!

Gaarne een voorzetje in de goede richting.

 

MVG, Wally

  • 0
Posted

Beste Wally,

 

Je moet vooral niet te veel willen in het begin.

Om te beginnen koester de tips van AvD.

Probeer eerst de basics van bijvoorbeeld relaties / lookups te snappen.

Een dat kan met 2 bestandjes, sterker nog in het geval van relaties volstaat 1 bestand.

Begin bijvoorbeeld met een relatiebestand (klanten & leveranciers &...).

Maak als tweede bestand een artikelenbestand.

Daarna maak je factuurbestand, en die knoop je aan het relatie- en artikelen bestand.

Daarna kan je je hoofd eens buigen over die voorraad, die je in het artikelenbestand kan bijhouden, maar zo ver is het nog niet...

Als je wat meer thuis bent in FMP kan je het aantal bestanden reduceren middels interne relaties.

 

Veel FMP fun!

  • 0
Posted

Misschien Off Topic, maar de naam van dat bestand Diertje roept iets op: heeft dat iets te maken met Diertjespeciaal? Het toegestuurde e-mailadres wordt steeds gebounced. kan Walman zijn juiste e-mail adres bezorgen als dit hem betreft?

  • 0
Posted

Hoi, allemaal.

 

Zal ik doen Arnout[koester de tips van AvD.]

En ook zal ik beginnen met een paar bestanden voor het begrip.Trouwens is het verstandig/verplicht om je bestanden een ID toe te kennen,zoals b.v ; leveranciersID,leveranciersnaam enz? En moet je dan numeriek of tekst gebruiken?

 

Bij mijn vorige,ahum :oops: voorbeelden heb ik tekst gebruikt als ID's.

 

En zijn er geen boeken om het basis begrip van scrips en formules te maken (met voorbeelden, opbouw)?

 

By the way, good memory :lol: AvD.

Het juiste adres diertjespeciaalzaak@planet.nl.

 

MVG,Wally

  • 0
Posted

Hier heb je wel een basis: klik

 

Normaliseren kun je heel theoretisch bekijken aan de hand van meerder normaalvormen e.d. Dat is echter niet noodzakelijk, als je het principe van de link begrijpt en je doet dat altijd krijg je een heel mooi opgezette db. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je niet gaat overdrijven->nu komen we al bij de 5e en 6e normaalvorm 8)

 

Die 5e en 6e normaalvorm zijn puur voor een betere performance: in een forum wil je op de overzichtspagina het aantal berichten tonen, je zou dit iedere keer kunnen berekenen wat veel tijd kost. Wat je dan doet is het volgende: je maakt een aparte db aan met daarin bijvoorbeeld forumid-aantalposts. Dit laat je bijvoorbeeld om de 5 minuten met een cronjob, of een geplande taak vernieuwen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...