Jaguar Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 Hey, Heb de forum gekregen als oplossing van Filemaker zelf. Op de hotline konden ze mijn probleem niet verder oplossen, dus hier maar even proberen. Ik zou via een knop (gelinkt aan scriptmaker) een vaste tekst zoals bv:" Room Occupied" naar een 2de bestand in een vast veld willen krijgen. Nu; ik weet dat FM het kan, en heb de uitleg in handlijding en hulpmenu gevolgd tot in de kleinste puntjes, en bekom nog steeds geen resultaat?? Hier wat ik gedaan heb: Bestand 1: knop aangemaakt en aangegeven Script uitvoeren. Scriptmaker: chek-in Check-In= tekst invoegen tekst invoegen: verplaatsen,opgeven(roomoccupied) veld=Bestand2 en juiste veld aangeduid vervolgens gereed En nu, als ik op het knop druk heb ik op bestand 2 geen tekstje gekregen. Terwijl alle andere script opdrachten wel functioneerde. Heb er al een ganse nacht aan gespendeerd om dat probleem op te lossen en vind er maar geen oplossing aan. O ja, en mijn relatie's zijn volgens mij correct gedefiniëerd. Kan er mij iemand hiermee helpen, anders zal het een consul moeten zijn, en ik vrees al voor de rekening!! Alvast bedankt, Met vriendelijke groeten! Quote
Dr_Flash Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 En nu nog even je database zelf als attachment, zodat wij ook weten waar die relaties dan liggen en hoe en waar al die velden op slaan....... Dan komt het vast goed Hoewel me dit niet direct een probleem lijkt wat ze aan de hotline niet konden oplossen, misschien is het gewoon lastig om het probleem goed te formuleren? Ik ben benieuwd Quote
Jaguar Posted September 17, 2003 Author Posted September 17, 2003 Hey, Bedankt voor het heel snelle antwoordje!!!! en mijn verontschuldigingen voor het niet oploaden van mijn bestanden, wist niet dat dat kon. Als je in Kamer 1 bent en je drukt op Chek-In dan zou ik graag hebben dat er op bestand:Hotelcom in het vakje toelaten Room Occupied verschijnt!! Met vriendelijke groeten, Quote
Stef Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 Beste Jaguar, Ik denk dat je op een verkeerd spoor zit qua architectuur. Eén file (bestand) per kamer is volledig zinloos. Wat je best kunt doen is alles opsplitsen in verschillende databases: -kamers (1 record per kamer) -reserveringen (1 record per reservering, gelinkt aan kamer) -overzichtsbestand met portalen naar deze databases. HTH Stef Quote
Jaguar Posted September 17, 2003 Author Posted September 17, 2003 Hey, Heb daarover nagedacht, maar tenslotte besloten om per kamer een bestand te maken. Dit voor Back-Up redenen, en voor het sympele gebruik van de receptie bediende Quote
Dr_Flash Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 weet je zeker dat dat de meest wenselijke oplossing is in dezen? Ik denk serieus dat de oplossing van Stef de te volgen weg is hoor.... Al met al heb ik nog steeds niet die bestanden geupload gezien Quote
Jaguar Posted September 17, 2003 Author Posted September 17, 2003 Wel, ik heb hem de hele tijd opgezet, maar heb hem net weggehaald ik zou niet graag hebben dat ze hem downloaden en zelf gaan gebruiken Mvg, Quote
AvD Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 ik zou niet graag hebben dat ze hem downloaden en zelf gaan gebruiken Ik denk niet dat dat risico heel erg groot is nu je de raadgevingen van Stef en onze dokter in de wind slaat . PS Uit je oorspronkelijke posting maak ik twee dingen op: 1) je werkt met een Nederlandstalige FileMaker 2) je bent zelf niet native Nederlandstalig (zie: "'handlijding, sympel" en meer van dat fraais... Lijkt me niet de beste combinatie. Miischien best terug naar de hotline van FileMaker. Quote
Jaguar Posted September 17, 2003 Author Posted September 17, 2003 Beste AVD, Ik laat niemand in de wind, maar maak dit programma tenslotte in opdracht van mensen. En zoals ik al zij voor de faciliteit van restore na hun back-up en voor arc, Moet ik helaas voor elke kamer een nieuw bestand maken zoals op hun vorige versie. Met vriendelijke groeten, Quote
Jaguar Posted September 17, 2003 Author Posted September 17, 2003 Ow, en nee ben niet nederlandstalig, maar franstalig! Toch goed dat sommige mensen zo hart hun best doen om tweetalig mondeling en schriftelijk te zijn, als je kijkt wat ze je dan antwoorden. Quote
AvD Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 Cher monsieur Jaguar Permettez-moi de vous dire que la nature de vos questions laisse des doutes très sérieux sur vos qualités en tant que développeur FileMaker, ce que votre argument concernant le backup confirme avec éclat. Raison de plus pour vous inciter à suivre les conseils de Stef: non seulement il est un des membres les plus appréciés du forum, mais aussi l'un des meilleurs professionnels qu'on puisse trouver actuellement de ce côté de l'Atlantique. Bien sûr, vous êtes parfaitement en droit de ne pas le savoir. Passons donc l'éponge. Cela ne doit pas vous être très difficile, puisque vous me semblez doué d'un excellent sens de l'humour: pourquoi sinon, tout en étant IT Manager, éxprimeriez-vous votre crainte en vue des factures présentées par vos collègues les "consultants"? Quote
DJ_Lucv Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 @AvD Heel leuk AVD, kan wel een beetje Frans maar dit lukt echt niet. Misschien is een move van dit topic naar other languages wel geschikt, dan staat er daar ook eens wat @Jaguar Wat meerdere bestanden met die backup te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk, wat betreft het gebruik al helemaal niet. De gebruiker ziet niet of jij met 1 of 100 bestanden werkt als je een goede interface maakt. Dat is al helemaal geen reden om je niet aan de normalisatie regels houdt. Daar kom je jezelf later wel weer mee tegen. Het is meer dat wij je daarvoor proberen te behoeden. Quote
AvD Posted September 17, 2003 Posted September 17, 2003 He DJ ! Misschien is een move van dit topic naar other languages wel geschikt, dan staat er daar ook eens wat Goed dat je me daaraan herinnert. Ik was helemaal vergeten dat wij ook een anderstalige rubriek hebben in dit Forum. Voor het overige heb ik onze vriend Jaguar gewoon duidelijk willen maken dat uit zijn vragen en reacties duidelijk blijkt dat hij nog HEEL VEEL FileMaker hulp nodig heeft. Zelf schrijft hij bang te zijn van rekeningen. Als Stef dan geheel gratis zijn advies geeft - en we weten allemaal dat Stef (en zijn bedrijf) als professional behoort tot de absolute top hier in Europa - dan vind ik dat ik de nieuwe poster daarop moet wijzen, zeker als hij meent het beter te weten en Stefs advies naast zich neer te kunnen leggen. Oud en half versleten schiet ik niet vlug uit mijn krammen, maar als de ene of de andere het hier waagt aan onze beste posters te twijfelen, dan gooi ik met vitriool en al wat ik in mijn handen krijg. Zo heb ik ook nog eens wat beweging . Ondertussen mijn waardering voor je talrijke nuttige bijdragen. Als ik je website en de foto's bekijk, dan ben ik blij dat we nog heel wat te verwachten hebben van de jonge generatie die zich aandient. Voor die mensen ruimen we graag de plaats (nog even geduld, toch, wil je?). Mvg Quote
Administrator Posted October 18, 2003 Posted October 18, 2003 Laat maar staan, dit bericht. Ik ga het "Other languages" forum zelfs wissen, gezien we nu een home pagina hebben waar verwijzingen staan naar andere forums. Anderstaligen zijn hier zeer welkom, 1 van de redenen dat dit forum nederlandstalig is, is omdat dit nog niet bestond. Dit is geen Vlaams Blok forum. Wat mij betreft, ik vat wat hier gebeurt in deze thread op als een cultuurverschil, gecombineerd met wat communicatieproblemen. Ik respecteer Jaguar dat hij zijn vraag stelt in het Nederlands, zelfs al zitten er wat foutjes in. AvD, jouw Frans mag dan wel foutloos zijn, je kan dit niveau moeilijk van anderen verwachten (in de omgekeerde zin dan). Jaguar, in Vlaanderen zeggen ze: als je naar de dokter gaat, dan moet je je broek durven uitdoen. Wees constructief en oplossingsgericht. Isoleer je probleem en maak daar een apart bestandje van. Upload dat bestandje, en stel je vraag opnieuw, concreet en geisoleerd. Zoals je het nu aanpakt ga je de mensen hier alleen maar op de zenuwen werken. Quote
AvD Posted October 18, 2003 Posted October 18, 2003 Anderstaligen zijn hier zeer welkom, 1 van de redenen dat dit forum nederlandstalig is, is omdat dit nog niet bestond. Dit is geen Vlaams Blok forum. Wat mij betreft, ik vat wat hier gebeurt in deze thread op als een cultuurverschil, gecombineerd met wat communicatieproblemen. Ik respecteer Jaguar dat hij zijn vraag stelt in het Nederlands, zelfs al zitten er wat foutjes in. AcD, jouw Frans mag dan wel foutloos zijn, je kan dit niveau moeilijk van anderen verwachten (in de omgekeerde zin dan). Toch even een misverstand rechtzetten: het gaat hier niet om cultuurverschillen, taalfouten of wat dan ook in die zin. Mijn stelling was deze: iemand die zich duidelijk erg moeizaam in het Nederlands uitdrukt omdat dat niet zijn moedertaal is, doet er niet goed aan te werken met een nederlandstalige FileMaker-versie met nederlandstalige handleiding: die kiest dan beter voor een versie in zijn eigen taal. Meer heb ik niet willen zeggen daarover. Dat ik in het Frans geantwoord heb was enkel uit hoffelijkheid zodat Jaguar mij zonder enig misverstand zou begrijpen: dat doe ik trouwens ook meteen aan de telefoon wanneer ik aangesproken wordt door mensen die het blijkbaar heel moeilijk hebben zich uit te drukken in het Nederlands: ik sta die dan te woord in hun eigen taal (oudleerlingen van Vlaamse scholen van vroeger kunnen dat nog). Daarbij hoorde natuurlijk een veeg uit de pan wegens Jaguar's arrogante houding tegenover Stef's en DJ's welwillende hulp. Ik verwacht dus van niemand dat die in een of andere taal zou uitblinken, enkel dat ze op hoffelijke en constructieve manier omgaan met de belangeloze hulp die hier geboden wordt. Quote
De Foemper Posted October 19, 2003 Posted October 19, 2003 For the record (voor de record, pour la fiche): ik sluit mij 100% aan bij de analyse van AvD. Ongelooflijk toch, hoe zoiets meteen emo-reacties teweegbrengt. Even komt er een "taalkwestie" bij kijken, en het vuur is aan de lont. Ondertussen zit Jaguar wel zonder oplossing (alleen, op een van zijn hotelkamers). Dat doet mij er aan denken: ik moet toch echt eens een goed Belgie-Holland onderwerp verzinnen, zo'n "rant" hebben we nog niet gehad. Of een goede ouderwetse Windows vs Mac discussie... lekker! 'k Zal eens naar het Café surfen. DF Quote
Administrator Posted October 20, 2003 Posted October 20, 2003 Deze thread ontaard in cafépraat. Niet dat dat niet mag, maar dan verplaats ik 'm wel even waar hij thuishoort. Verder heb ik net het forum geherconfigureerd zodat FileMaker café items niet meer op de home portal te zien zijn. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.