Jump to content
  • 0

opfris probleem veld

Arnoud

Question

Posted

Ik heb een calculatie veld waarvan de inhoud niet altijd verschijnt op mijn layout.

Ook niet indien ik het veld als vaste tekst intik. Click ik met de muis op het veld dan komt het getal te voorschijn.

Het is niet alleen een visueel probleem, in sripts wordt het betreffend veld ook niet altijd herkend.

Het gaat hier om een driedubbel (relationeel) depente calculatie.

Ik heb wel een eerder gehoord over dezelfde soort opfrisproblemen.

Balanceer ik op de grens van wat FMP kan, of kan het formeel niet maar doet FMP toch zijn best?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

een driedubbel dependente calculatie.... bedoel je dan dat je een calculatie uitvoert met velden uit 3 verschillende bestanden waar relaties naartoe gemaakt zijn? En je hebt in alle gerelateerde bestanden en records kunnen checken of daar die velden wel verschijnen? Weet je zeker dat je geen last hebt van een "lookup-loop" (term ter plaatse bedacht, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;) ) ? Of bedoel je iets anders? :?:

• 0
Posted

Nee Doc het blijkt dat als je maar genoeg calculaties die afhandelijk zijn van calculatie en calcualties, dat FMP steekjes laat vallen in de opfrissfeer.

Dus als je een calculatie maakt op basis van drie Count_functies (voor elke interne portal 1) en die vervolgens in een ander bestand gaat gebruiken in wederom een calculatie, dan gaat het soms mis.

Vooral als je via een script direct naar het laatstgenoemde bestand gaat, dan mis je soms een veldwaarde. Als je vervolgens in dat bestand tussen layouts gaat switchen dan verschijnt de inhoud weer gewoon.

Kijk dat kan je wel voorkomen door een complexe zoekaktie en dan te gaan tellen, en het resultaat in deen global te stoppen die je vanuit die andere file aanroept, maar ik wil het het liever met zo min mogelijk scripts laten verlopen. Overigens gaat de calculatie optelling van de drie Counts in het eigen bestand soms ook fout, maar dat is op te lossen door tussendoor even naar een andere layout te springen.

Maar nogmaals volgens mij is dit opfrisprobleem bekend, maar bij wie?

• 0
Posted

Ik ken het probleem wat je schetst. De voor mij tot nu toe werkende oplossing is het wisselen tussen schermweergave en blader. Dat doe ik 'op aanvraag'. Er kan op een knop worden geklikt om een update te forceren.

Een mogelijke andere truuk is het opnemen van een item in de berekening wat wel wordt geupdate. Ik heb wel eens lopen stoeien met het optellen en gelijk ook weer aftrekken van een medewerker nummer. Maar dat zijn knutsel oplossingen die niet mijn voorkeur hebben.

• 0
Posted

Bedankt RMW, daar kan ik wat mee (dat rijmt!).

Graag wil ik van je weten wanneer dit probleem bij jouw apps optreedt.

Ik kan heel goed leven met beperkingen van Filemaker, maar ik wil wel weten wanneer ik daarvoor op mijn hoede moet zijn.

In mijn geval, ben ik er alleen maar achter gekomen door zeer veel te testen.

Normaal volsta ik met een paar keer een script proberen, en als het werkt ga je weer door (zo wordt Windows ook gemaakt tenslotte!)

Volgens mij heb jij een paar maanden geleden al eens voor iemand een oplossing verzonnen met een rerelateerd veld, dat je 'even' moest aanclicken om het resultaat zichtbaar te maken.

Ik kan het niet zo snel vinden...

Toen heb ik me er niet in verdiept wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn.

• 0
Posted

Misschien zou het ook wel handig zijn als je dit meld bij de FM developers zodat zij er ook wat mee kunnen. Ik weet niet meer waar precies maar er is een topic geweest van AVD geloof ik waarin stond hoe je dit het beste kon doen.

200e post! :D