Ga naar inhoud
  • 0

Onwillige containers in FMPro 13


Marsau

Vraag

Ik heb een FM-applicatie waarin ik pdf-bestanden opsla in containers. Ik laat de database hosten op een Filemaker server en dat ging uitstekend. Op allerlei manier (drag and drop, script, invoeg-menu) kon ik pdf-bestanden invoegen en de resultaten waren direct zichtbaar in de interactieve container...

 

Sinds ik Filemaker 13 gebruik werkt het niet meer. Bij drag and drop gebeurt er niets, en bij menu-opdracht 'PDF invoegen' of 'bestand invoegen' lijkt het of er iets wordt ingevoegd (de bekende pdf-knoppen worden zichtbaar), maar de container blijft grijs.

 

Gebruik ik dezelfde database lokaal, dan werkt ie zoals verwacht.

 

De applicatie draait op een Filemaker 12 server: kan dit het probleem zijn? Of zie ik iets anders over het hoofd?

 

Alvast dank..

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Thanks, ik lees in die discussie niet meer dan een vermoeden dat incompatibiliteit met FMS 12 inderdaad een probleem zou kunnen zijn.

 

Maar is dat het dan ook? Mijn provider hield vol dat dit niet het probleem kon zijn.

 

Gebruik je Remote Container opslag of sla je de PDF's direct op in de tabel? Dat maakt namelijk nogal verschil.

Met Remote Container heb je volgens mij geen last van dit probleem, met directe opslag wel.

Link naar reactie
  • 0

Toch raar, maar even voor de goede orde mijn eigen observaties.

 

- bij een klant heb ik FMSA12 draaien, met een opslag van PDF's in een Remote Container (RC) veld.

- deze server draait uiteraard achter een FireWall en via PortForwarding van 5003, 16000 en 16001 kan ik er van buitenaf bij.

 

LET OP: je moet ook 16000 en ik meen ook 16001 open zetten want anders werkt de streaming van content niet! Dat zou een probleem kunnen zijn bij jouw provider...

 

- ik kan in dat bestand PDF's importeren met FMP12 of FMP13, windows of MacOSX, lokaal in hun netwerk of van buitenaf door de FireWall heen. Ook is alle content zichtbaar, met FMP12 en FMP13 als client.

 

Als ik het containerveld direct opsla in de tabel (dus niet als RC) dan is het een iets ander verhaal:

 

1. Display als streaming content (via de layouttools en het tool palette)

- vanuit FMP12 zie ik alles, maar vanuit FMP13 client alleen een grijs vlak.

- ik kan WEL importeren met FMP13 en de PDF wordt ook opgeslagen.

 

2. Display als graphic content

- met beide clients zie ik alles, bij een PDF natuurlijk alleen een afbeelding van de eerste pagina.

 

Dus FMS12 heeft een probleem met FMP13 als je de content in de tabel opslaat, niet als RC.

Het heeft niks met de FireWall te maken, vooropgesteld dat die goed staat ingesteld (5003 + 16000 + 16001 open).

Link naar reactie
  • 0
Een vervelend mysterie. Als rechtgeaarde complot-denker is dit wellicht een door de commerciële afdeling van FM bedachte manier om de klanten zo snel mogelijk naar het nieuwe verdienmodel van concurrent connections te dwingen? :twisted:

 

Zou je wel denken ja. Maar op zijn minst is dit iets wat FileMaker Inc. niet gaat oplossen. Ik heb een soortgelijk akkefietje met IWP, wat wel een Firewall probleem is trouwens. Ook dat is in FMS13 opgelost.

Link naar reactie
  • 0
Nog een belangrijke verduidelijking.. De reeds geplaatste pdf's zijn gewoon zichtbaar.

 

Het gaat slechts om het toevoegen of vervangen van nieuwe pdf's. Dan krijgen we de gevreesde grijze container... :-)

 

Dat vind ik een beetje raar. Maar misschien nog wat om over na te denken:

- als je in een RC veld een PDF importeert vanuit een Mac, wordt er ook een PNG bestand aangemaakt (een thumbnail met de preview van p.1)

- een Windows client doet dat niet.

 

Zijn de 'oudere' PDF's geïmporteerd vanuit een Mac en de nieuwe vanuit Windows?

En hoe staat het containerveld ingesteld op de layout? Interactief of als graphic?

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een kleine toevoeging: ik heb net FMP13 opgewaardeerd naar de nieuwe versie 13.0v2 en het lijkt nu een beetje anders te gaan.

- FMSA12 als server

- containerveld in de tabel opgeslagen

- display als graphic en als interactieve content

 

1. Upload PDF uit FMP13/windows (PDF viewer is Adobe Reader)

 

- Windows client ziet WEL de interactieve content (=goed) maar niet de grafische weergave (=jammer, maar komt doordat Windows geen thumbnail aanmaakt).

- MacOSX client ziet WEL de interactieve content (=goed) en ook geen grafische weergave (want windows heeft geen thumbnail aangemaakt).

 

2. Upload PDF uit FMP13/MacOSX (PDF viewer is Preview/voorvertoning)

 

- Windows client ziet GEEN interactieve content (=fout) maar wel de grafische weergave (want die is aangemaakt door de Mac client)

- MacOSX ziet GEEN interactieve content (=fout) maar wel een grafische weergave (thumbnail)

 

Dus misschien heeft de PDF software ermee te maken?

Link naar reactie
  • 0
Dus misschien heeft de PDF software ermee te maken?

Daar zeg je zowat. In een eerder stadium heb ik wel eens gezien dat op een (windows) systeem zonder pdf software evenmin een pdf (interactieve content) getoond werd! Dat duidt er op dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben.

Link naar reactie
  • 0

Nog twee observaties, ter toevoeging...

 

Als ik eventjes de oude FMPro 12 opstart om pdf's in te voegen in de gehoste applicatie, werkt het direct.

 

De pdf blijft zichtbaar inde container als je de applicatie daarna in FMPro 13 opent. Het lijkt me daarom eigenlijk uitgesloten dat de pdf-software daar debet aan is.

 

Maar zodra je insert vanuit FMPro 13 krijg je weer de grijze container.

 

Als je daarop de functie 'GetContainerAttribute(bronVeld;attribuutNaam)' toepast, zie je overigens alle specs van de ingevoerde file. Je kan hem echter op geen enkele wijze meer zichtbaar maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...