Ga naar inhoud
  • 0

link naar map


se7en

Vraag

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Map mag openen naast Filemaker.

Bedoeling is om bij de aanmaak van een nieuw dossier een map aan te maken waarin later gegevens kunnen ingebracht worden.

In dit dossier zit dan de link naar die map.

Je kan een map aanmaken via containers maar lukt dit ook via een script

Link naar reactie
  • 0

Een nieuwe map kan ik aanmaken door een kleine afbeelding in een externe container te importeren.

Via bestandspad kan ik het pad gaan ophalen.

Nu wil ik die map openen maar dat lukt niet.

heb geprobeerd om daar die file:///Volumes/ voor te zetten.

 

 

Een vergissing gemaakt door een map over te slaan.

mijn excuses.

bovenstaande werkt

Link naar reactie
  • 0
Aha, met 'map openen' bedoel je dus eigenlijk 'map aanmaken'. Binnen FM alleen kan dat niet. Op een Mac kun je dit realiseren m.b.v. AppleScript. Ook kun je hiervoor de Troi file plug-in inschakelen.

 

En even voor mijzelf: Hoe maak je een map aan met containers? Klinkt interessant.

 

Ik denk dat bedoeld wordt: in de map met Remote Containers. Maar ik zou zo'n map alleen via FileMaker gebruiken (ik neem aan dat je lokaal werkt, anders zie je die map uberhaupt niet staan). Andere bestanden erin opslaan wordt niet aangeraden.

Link naar reactie
  • 0

de map die ik aanmaak wordt geplaatst in een map documenten waarin ik het ID van een dossier gebruik om de map een naam te geven.

containers beheren en in de basisdirectory aangeven waar je de map documenten wil plaatsen.

vervolgens een containerveld aanmaken waarbij je "containergegevens extern opslaan in verbinding tot " gaat aanvinken

in open opslag breng je het IDnummer van het dossier. bv Dos_0001.

Dan heb ik een logo terhoogte van de databaselocatie geplaatst.

Bij het script dat een nieuw dossier aanmaakt importeer ik dat logo in het containerveld.

Hierdoor wordt automatisch in de map documenten een map aangemaakt met als naam je IDnummer.

Verder ga ik via url deze map openen.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het verkeerd begrepen werd daar het volledig veilig is.

Vooreerst wil ik aanhalen dat enkel de map dient aangemaakt te worden en er een url dient te bestaan naar die map.

Dat gebeurt perfect.

Documenten die erin geplaatst worden hebben geen verdere binding met FM. Horen wel bij het dossier maar hoeven niet geopend of opgehaald te worden via FM.

Ophalen via FM zou te omslachtig zijn. In eerste instantie was de databank zo opgebouwd.

 

Als je een nieuw dossier aanmaakt wordt er een map aangemaakt met dat dossiernummer met daarin het logo.

Indien dat record wordt gewist verdwijnt de map.

Deze map zal niet verdwijnen bij het verwijderen van een record indien er reeds andere documenten dan het logo aanwezig zijn.

Enkel het logo in die map zal steeds verwijderd worden indien je een record wist maar de map met de andere inhoud blijft bestaan.

 

INdien je na het verwijderen van het record opnieuw een record zou aanmaken met datzelfde IDnummer (is niet de bedoeling) dan wordt het logo terug in de nog bestaande map geplaatst.

Ik kan mij niet indenken waar dit kan foutlopen.

Link naar reactie
  • 0

Felix heeft al eerder de Troi plug in genoemd.

 

Die gebruik ik altijd voor dit soort problemen (ik werk op een windowssysteem). Het opent gewoon een map waar je alles in kan zetten wat je wilt. Je sluit het verkenner venster. En als je later de record weer opvraagd, kan je altijd met een knop naar de juiste map geleid worden.

 

Het heeft ook het voordeel dat je in principe filemaker niet nodig hebt om toch bij de bestanden te kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Als je een nieuw dossier aanmaakt wordt er een map aangemaakt met dat dossiernummer met daarin het logo.

Indien dat record wordt gewist verdwijnt de map.

Deze map zal niet verdwijnen bij het verwijderen van een record indien er reeds andere documenten dan het logo aanwezig zijn.

Enkel het logo in die map zal steeds verwijderd worden indien je een record wist maar de map met de andere inhoud blijft bestaan.

 

Ik heb dat wel eens uitgezocht en als je van de Remote Container (RC) gebruik maakt, werkt dat inderdaad zo: de map en de inhoud worden aangemaakt door FileMaker zodra je een bestandje naar je RC veld sleept. Eenvoudiger dan dat kun je het niet maken.

 

Die RC map zie je staan in de Finder of Windows Explorer. Delete je het record, dan is de map ook weer weg. Op die manier zorgt FMP ervoor dat de boel niet vol komt te staan met lege mappen.

Sla je ook andere dingen op in die RC map (wat dus door FileMaker Inc wordt afgeraden), dan

a. zie je die bestanden uiteraard niet in een RC veld (want er is geen record, laat staan een verwijzing naar het bestand)

b. wordt de map niet meer verwijderd als je de record in FileMaker verwijdert. Dat moet je dan zelf in de gaten houden.

 

Op zich werkt deze constructie wel, maar er zijn wel een paar bezwaren.

1. Je loopt het risico dat je een bestand vernaggelt: FileMaker houdt een soort MD5 checksum bij en als die niet meer klopt met die van het opgeslagen bestand zie je het niet meer in het RC veld ('tampered'). Je moet het bestand dan opnieuw importeren.

2. Je ziet aan het bestand niet of het door FMP in de map is gezet of niet (tenzij je iets met de naamgeving doet).

3. De hele constructie wordt een stuk lastiger te managen als je je database naar FileMaker Server migreert (dat willen we toch allemaal uiteindelijk :D )

 

Ik zou de externe mappen (dwz waar je buiten FMP om bij moet kunnen) met de Base Elements plugin of Troi plugin aanmaken en beheren en de zaken dus goed gescheiden houden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...