Jump to content
  • 0

Ja ..en toen, hoe wordt deze koppeling gerealiseerd?

sting12

Question

Posted

hier een vraag van een (enthousiaste) beginner

ik heb een drietal bestanden personeelgegevens, uren declaratie en facturatie.

In personeelgegevens wil ik graag maandtotalen van gewerkte uren gaan bij houden(verlof overzichtskaart).

In urendeclaratie maak ik een nieuw record aan bestaande uit werknemernummer gevolgd door de maand en jaar. voorbeeld '1130103'

nu zou ik graag de totalen van deze uren declaratie (men kan verschillende soorten declarabele uren werken overdag 's avonds en 's nachts en weekends in totaal 5 kolommen) willen hebben in het bestand personeelgegevens.

Hoe haal ik de 5 maandtotalen van 1130103 (en de opvolgende maanden) naar een ander bestand?

Hier loop ik een beetje vast. Heb wel een relatie tussen de bestanden gemaakt maar hoe krijg ik de totalen van medewerker 113 in de uurkolomen maandtotaal januari 2003, februari etc. Doel is om in het personeel gegevens (verlof overzichtskaart) bestand weer een calculatie te maken van alle verschillende uren.

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Yes,…. Dat werkt en scheelt veel in berekeningen. je voorbeeld was klip en klaar. dank daarvoor.

Echter loop ik wel gelijk tegen een volgend vraagstuk aan. Ik heb al ongelofelijk lopen ‘rotzooien vandaag.

Per maand wil ik een overzicht van de gewerkte uren.

Ik heb in uren.fp5 een record aangemaakt met daarin naam en nummer medewerker en de maand. Nu wil ik dit totaal ook naar het personeel.fp5 overbrengen. Met sum wordt het een totaal.

Volgens mij moet ik eerst een vergelijking; indien naam en nummer plus maand klopt dan uren invullen? Of denk ik te complex?

Met vriendelijke groet,

Robert

• 0
Posted

Je zei dat je een beginner was, OK.

Volgens mij is de oplossing die je wilt realiseren niet echt iets voor 'beginners'.

Het waren althans niet de vraagstukken waar mee ik ben begonnen.

Ik begin dan ook het gevoel te krijgen dat er iets mis is met de architectuur van hetgeen je wilt.

Bovendien blijkt uit je vraag dat je nog niet helemaal snapt hoe een relatie werkt.

Dan nu je vraag: ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt.

Je krijgt nu een urentotaal in het personeelsbestand van de gewerkte uren per werknemer per maand.

Wat precies wil je nu tonen in je personeelsbestand?

Is er een vierde bestand bijgekomen soms?

• 0
Posted

Hi Arnoud,

Ik voel me zeker een beginner in relatie tot het geen op dit forum plaatsvindt.

ik probeer wel zaken te doorgronden en (snel) te begrijpen. Maar sommige gedachten kronkels verhinderen vaak je creativiteit, maar daarvoor zijn deze forums. Het doorbreken van je ‘eigen cirkel”.

Voor je beeld en zoals het boek het beschrijft heb ik een hoofdbestand en een drietal subbestanden aangemaakt

facturatie.fp5 (hoofdbestand) en de drie gerelateerde bestanden personeel.fp5 en Uren.fp5 en opdrachtgver.fp. en het werkt op zich. Maar al doende wil je efficiëntere slagen gaan maken. (en minder in en met excel sheetjes zitten rommelen)

De verlofuren welke mensen opnemen worden in uren.fp correct verwerkt (dit was mijn eerste issue) en ik krijg de totalen nu correct weergegeven in personeel.fp. In personeel.fp heb ik nml een uren totaal kaart gemaakt. En daar wenste ik ook graag de totaal gewerkte uren per maand bij de bewuste medewerker te presenteren. Iedere maand moet een resultaat geven. En niet het totaal van alle maanden, zoals je met sum zou toepassen.

Ik maak nml een nieuw maandurenformulier aan in uren.fp en nu wil ik de totalen per medewerker overhalen (per maand) naar personeel.fp (verlofuren kaart). En hier zit effe de kronkel op dit moment.(wellicht mijn onbegrip omtrent relaties*)

In het maanduren formulier kan men 5 verschillende soorten uren maken ('s avonds, weekeinde feestedagen etc), en is handig om die uitsplitsing gepresenteerd te krijgen op een formulier.

Maar wellicht als je dit leest denk je dat de opzet verkeerd is of beter kan, ik hou me aanbevolen voor een andere mogelijkheid. Maar dan heb ik het boek niet begrepen (of een gedachte kronkel)

Met vriendelijke groet,

Robert

* mijn relatie met mijn huidige echtgenote is meer dan prima,maar met filemaker is de relatie minder op dit moment.

• 0
Posted

Hi Robert,

Je opzet is volgens mij OK.

In het vorige voorbeeldje ging ik er al van uit dat de key het maandnummer zou zijn!

Ik heb toen een sum van een interne relatie overgehaald naar personeel.

Dat had ook rechtstreeks gekund, zoals je in dit voorbeeld zult zien.

Je kan het urenbestandje gebruiken om alle verschilldende uren in te vullen.

Ik heb eens iets soortgelijks gemaakt, maar dan niet-relationeel.

Toen moest ik nog met getsummaries en schermweergaven werken, maar dat werkte

op zich goed.

Helaas heb ik niet veel tijd dus ik heb vlug een opzetje gemaakt.

Best mogelijk dat het nog handiger kan hoor..

Veel plezier,

Arnoud

UREN.fp5

PERSONEEL.fp5

• 0
Posted

Tja had ik het toen maar relationeel gedaan...ik krijg als nog spijt.

Ik heb het voorbeeldje nader uitgewerkt.

Ik neem aan dat alles duidelijk zal zijn.

Je kunt net zo veel uren soorten toevoegen als je wilt, en je maakt gewoon gebruik van de bestaande relaties.

Ik zou een dagkaart per werknemer gebruiken, dat komt overeen met de werkelijkheid en dan zijn de uren eenvoudig te traceren (bij fouten).

Dit was een leuk probleempje!

Succes er mee.

UREN.fp5

PERSONEEL.fp5

• 0
Posted

Hi Arnoud

bedankt ik heb de structuur qua velden en toepassing aangepast.en zie daar het werkt (maar dat wist jij al)

Great!

bedankt nogmaals.

robert