Jump to content
  • 0

.

Felix

Question

22 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik zou het volgende proberen (maar dat heb je misschien al gedaan):

- backup maken mbv admin console

- backup kopiëren naar een ZIP bestand

- database verwijderen

- backup ook verwijderen (ZIP bestand natuurlijk niet).

- Server herstarten voor alle zekerheid

- ZIP bestand uitpakken en de hele map terugplaatsen in de database folder

- handmatig de file permissions goed zetten

- database weer openen met de admin console.

Misschien dat FMS13 toch denkt dat ie nog met een hardlink te maken heeft en dat haal je er wel uit door het te archiveren.

• 0
Posted

Het is natuurlijk niet meer dan een trucje waarvan ik ook niet kan garanderen dat het werkt.

Maar de oorzaak van jouw probleem zit hem waarschijnlijk in het feit dat FMS denk dat het een hardlink is: dat houdt OSX bij in een tellertje dat als attribute bij het bestand wordt opgeslagen.

Dat tellertje wordt gereset als je een kopie maakt, althans dat is de bedoeling.

Wim Decorte en Steven Blackwell hebben er iets nuttigs over geschreven in de 'FileMaker12 Narratives':

http://fmforums.com/forum/blog/13/entry-313-filemaker®-server-12-bold-new-steps/

Maar als je er echt in wilt duiken (wie wil dat niet?) moet je een boekje over OSX Unix lezen vrees ik.

• 0
Posted

Hoi Felix,

hoe heb je de bestanden op jouw server geplaatst? Met name op MacOS lijkt het raadzaam om toch vooral via de Upload-interface van van FMS de databases op de server te plaatsen. Bestanden die dmv de finder worden geplaatst, leveren vaak problemen op. Op windows speelt dit probleem vrijwel nooit, maar op MacOS heb ik dit ook bij oudere versies wel gezien.

mvg, Menno

• 0
Posted
Hoi Felix,

hoe heb je de bestanden op jouw server geplaatst? Met name op MacOS lijkt het raadzaam om toch vooral via de Upload-interface van van FMS de databases op de server te plaatsen. Bestanden die dmv de finder worden geplaatst, leveren vaak problemen op. Op windows speelt dit probleem vrijwel nooit, maar op MacOS heb ik dit ook bij oudere versies wel gezien.

Met alle respect: ik denk dat er toch iets met de permissions van de servermappen loos is.

FMI geeft zelf in zijn documentatie aan dat je bij het restoren van een complete backup de copy-tools van het OS (= de finder) moet gebruiken.

Ik heb zelf ook iets soortgelijks aan de hand gehad, en toen heb ik maar eens grondig uitgezocht wat er nu eigenlijk gebeurt. En er is niks magisch aan: de upload interface doet niks anders dan het kopiëren gevolgd door het instellen van de juiste file permissions.

Wat Felix hier doet, doe ik zelf aan de lopende band en heb ik ook getest, juist om er zeker van te zijn dat je in geval van een echt probleem als beheerder niet met lege handen staat.

Maar dat gezegd hebbende: het is wel vreemd wat hier gebeurt. Draait de server soms een script op de server bij openen?

Misschien een rare suggestie: maak eens een lege kloon in FMP en upload/open die in FMServer om te kijken of die hetzelfde gedrag vertoont? Is dit het enige bestand dat een probleem geeft of hebben alle databases er last van?

Toch een kwestie van afstrepen.

• 0
Posted

Hi Felix,

instellen IB doe je in de console zoals in de bijgevoegde screenshot.

Je moet alleen na het aanmaken van die map éérst de eigenaar/groep goed zetten door op de commandline:

sudo chown -R fmserver:fmsadmin /Volumes/Macintosh\ HD/DBBackups/Incremental/

uit te voeren

ScreenShot.thumb.png.5ed649b7f445bd9d44abd7f13a6c7047.png

• 0
Posted

Hi Felix, ik ben toch nieuwsgierig naar de owner/permissies die staan ingesteld in jouw map met databases. Kan je eens op de commandline intikken:

ls -l /Volumes/Macintosh\ HD/Library/FileMaker\ Server/Data/Databases/

waarbij je natuurlijk vervangt voor de juiste map en het resultaat hier posten?

Ik ben gewoon nieuwsgierig, want ik heb ff mijn server geüpdate naar 13v2 en probeer op allerlei manieren jou probleem te reproduceren, maar dat lukt van geen kanten

• 0
Posted

Hi Felix,

HE gaf voorheen iets aan over de manual van FMS en het instellen van de permissies, daarnaast heb je het zelf over time-machine gehad. In de getting-started-manual van FMS vond ik twee citaten die, volgens mij, voor jou relevant zijn:

Uploading databases

Manually upload database files to FileMaker Server. You must copy the database files and any externally stored container field objects to the proper location. In OS X, change the files’ group ownership to belong to the fmsadmin group. For more information about uploading FileMaker Pro files to the server, see FileMaker Server Help.

Zie daarvoor het commando chown dat ik even hiervoor heb gepost.

Backing-up databases:

Note If you use Time Machine in OS X, exclude FileMaker Server folder items from the Time Machine backup. Use FileMaker Server Admin Console to back up your database files.

Dit is een belangrijke, want ook op windows-servers gaat dit vaak fout (lees dan backup-exec oid ipv time-machine) en daar raken de databases beschadigd.

Ik hoor graag of dit inderdaad de oorzaak is.

groet, Menno

• 0
Posted

Het aantal hardlinks van de mapjes is geen probleem, maar van DB.fmp12 is wél raar en mogelijk een indicatie van het probleem. De user/group is helemaal correct, dus blijft over: time-machine. Ik hoop dat dat inderdaad het probleem is en anders moet je toch bij FMI op de website eens een vraag posten, want nu met het excluden van de map in TM voldoe je volledig aan de aanbevelingen van FMI uit hun manuals ... veel meer kan je toch niet doen?

• 0
Posted
Ik wil nog niet te vroeg juichen maar ik zag vanochtend dat alles nog ok is. Het aantal hard links staat nog steeds op 1 (en zo hoort het!).
Een paar berichten terug zei je:
Of bedoel je misschien de TimeMachine backup ervan? Zou die de oorzaak kunnen zijn?
Heb je dus toch zelf je probleem opgelost :P
  • 0
Posted

Felix

Ik had eerlijk gezegd niet eens aan TimeMachine gedacht, omdat ik dat natuurlijk uit heb staan op de FMserver. Maar dat kan natuurlijk heel goed de oorzaak zijn: Time Machine hoogt de hardlink counter ook op. En dan ben je de sjaak, om zo te zeggen.

• 0
Posted

Kom toch nog even terug op die File Permissions. Heeft niet direct met deze post te maken, want ik heb Time Machine en Spotlight uit staan op de hele server, maar ben nu eenmaal benieuwd hoe het werkt en waar de instinkers zitten als het ware.

Ik gebruik persoonlijk liever de Finder om de file permissions in te stellen, ben niet zo handig met de command line. Dus Get Info en dan het slotje openklikken, wachtwoord invoeren en dan verder.

Het is wel belangrijk om altijd te checken of die permissions ook daadwerkelijk goed staan, want dat gaat dus niet altijd zoals je denkt.

Als je bijvoorbeeld een map met RC folders en PDF's uit een backup terugkopieert staan de file permissions FOUT. Je bent dan zelf 'owner' geworden en het veranderen van de owner moet je in drie stappen doen: nieuwe owner aanmaken (fmserver), jezelf verwijderen en dan de instellingen toepassen op alle enclosed items.

Maar ik heb inmiddels van alles uitgeprobeerd met het restoren van backups en RC folders en het gaat eigenlijk wel goed: als de structuur en de bestandsnamen identiek zijn aan de situatie van voor de restore, ziet FileMaker keurig de bestanden.