Ga naar inhoud
  • 0

Leerboek: Filemaker voor beginners (Opgelost)


Rini

Vraag

Hallo ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik ben ook nieuw met Filemaker. Op dit moment probeer ik bestanden die ik nu nog in Excel heb staan over te zetten naar Filemaker pro 12.

Ik ken dat programma nog niet maar wil het graag leren zodat ik enkele mooie Dbases kan opzetten.

Ik wil overstappen van Windows Excel naar Filemaker.

 

Nu ben ik op zoek naar lesmateriaal om het te leren. Ik heb al veel op internet gevonden maar kom uit een aantal dingen nog niet goed uit.

 

Heeft iemand tips voor me want ik heb geen boek kunnen vinden waar Filemaker stap voor stap wordt uitgelegd.

Cursussen die ik op internet zie staan zijn nogal duur.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Rini, Je gaf aan dat je het testbestandje al hebt aangepast en werkt. Ik heb daarom maar even dit aangepast zodat je kunt zien wat er gebeurt als je een goede relatie opzet. Hier kunt dan een factuur maken en de naam in vullen. Bovendien zie je een portaal met alle klanten zodat je de klant kunt kiezen (klant nummer). dit soort zaken zou je zelf moeten kunnen maken en doorhebben wat je daar doet voor je verder gaat. Deze info zou je ook uit de zeer goede help file van FMP kunnen halen. Vanuit dit bestand kun je verder. Je zult zien dat ik bij de veldnamen van diverse tabellen ook eea heb geschreven daar moet je verder mee kunnen lijkt me. Ook heb ik de tabel factuur regels aangemaakt (summier) daar zou je dus verder mee moeten kunnen. Wat je immers nu in de portaal van de klanten laat zien kun je ook met factuur regels doen. Wat je dan nog wel moet maken is de product tabel aan factuurregels te koppelen. Maar dit zijn dus vragen die je dus stap voor stap kunt plaatsen zodat het ook overzichtelijk blijft. Kijk ook waar welke velden staan om de info uit de relaties op te halen.

succes.

Testje.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Na enkele dagen even de boel gelaten voor wat het is, heb ik het toch maar weer opgepakt.

Wat je in het test voorbeeld laat zien is een enkelvoudige relatie die ik wel begrijp. Ik heb in mijn bestand hetzelfde bereikt en heb, voor het gemak, ook het "X" je geplaatst zodat ik alle records in het portaal krijg. Dit was al eens in een van mijn probeersessies een keer gelukt maar toen begreep ik nog helemaal niets van de relaties. Nu begint het me enigszins te dagen.

Als je in mijn bestand kijkt zie je in feite hetzelfde maar dan met artikelen. Als je op klantnaam klikt kun je een klant kiezen uit een keuzelijst die uit de gerelateerde tabel klanten de gegevens verder auto aanvult. In het portaal lukt me dat echter nog niet. Dat vraagt om een andere aanpak. En daar houdt het voor mij op. Ik dacht dat eenzelfde relatie hetzelfde resultaat zou leveren maar dat is niet zo.

Ik ben nu via de handleiding aan het uitzoeken wat het verschil is . Dat heb ik nog niet gevonden.

 

Ik wilde dit even laten weten zodat je weet waar ik mee bezig ben. Eerder in dit topic had ik beloofd om dat te doen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Hoi Rini,

 

Ik waardeer wel dat je zo vol blijft houden, maar wat Felix ook al aantipte, je hebt niets gedaan met de eerdere tips over hoe je het in moet richten.

 

Wat we verder nog opviel is dat je in de relatie van de factuur naar artikelen (die er sowieso niet hoort te zijn) een vinkje aanstaat dat de gerelateerde record verwijderd mag worden als die andere tabel ook verwijderd wordt.

Dat betekent dat als je een factuur weggooit, je de gerelateerde artikelen ook weggooit uit de artikeltabel.

 

Besef zelf wat dat betekent voor de integriteit van je systeem.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rini,

Zoals Felix en Hatsaflats geven het al aan dat je te snel iets werkend wilt krijgen zonder de basis te begrijpen. Zoals in een eerdere post al aangeven je moet eerst leren lopen voor je kunt gaan hardlopen. Hatsaflats geeft wel aan een van de zaken die je tegen komt bij het maken van de factuur. Op zich helemaal juist maar om te leren zou ik wel op die manier de zaken aanpakken. Probeer een basis werkend te maken zodat je gaat begrijpen hoe het werkt. Je komt er dan ook achter dat bepaalde zaken niet 100% zijn en die moet je dan weer aanpassen. Als je echter niet weet waar je mee bezig bent pas je iets aan in de ene tabel en heb je eigenlijk geen idee wat dit betekend voor de andere tabellen? Soms moet je meerdere dingen aanpassen om het geheel werkend te krijgen. Om die reden denk ik ook dat je gewoon iets simpels moet hebben (dat had je blijkbaar?) werk hier mee en blijf er af en bouw zelf iets op. Afhankelijk van je tijd die je er in steekt heb je misschien iets naar je zin aan het eind van dit jaar en kun je 2015 alles over zetten. Zo zou ik het althans doen. Als ik jaar je bestand kijk met winkelbeheer zie ik diverse zaken die volgens mij veel problemen gaan geven normaal gesproken. Je hebt een tabel boekhouding? Ik weet niet wat daar de bedoeling van is maar die is gekoppeld aan klantnaam en als ik dit zo zie dan vraag ik me serieus af of je wel begrijpt wat er geschreven wordt hier? In het test bestandje wat je zelf werkend hebt gekregen en het voorbeeld wat ik weer aangepast heb en geupload zul je als je goed kijkt zien dat er niet gekoppeld wordt op die manier?

Wat als er twee klanten zijn met dezelfde naam? Je hebt ook zoiets als bij acties ? Daar heb je deze nummering niet uniek gemaakt. Maakt me niet uit maar je kunt dus twee acties hebben met hetzelfde nummer? Bij facturen heb je factuur ID gekoppeld aan artikelen ? Je krijgt dus door wat te rommelen in je aftuur je artikelen te zien maar dat is gewoon meer geluk dan wijsheid op die manier. Ook bij facturen heb je een veld gemaakt met facturen vergelijken wat je koppelt aan tabeltwee_id van artikelen?

:roll::roll::roll::?::?::?:

Link naar reactie
  • 0

De reacties van Hatsaflats en Felix geven me al meer duidelijkheid over het verkeerd denken t.a.v. relaties.

Ook Pjotter geeft me waarschuwingen voor het verkeerde denken en dat stuurt me een beetje in de goede richting.

Wat betreft mijn "Winkelbeheer" bestandje.

Eerder in dit topic is aangegeven dat je echt bij de basis moet beginnen. Eerst alles op papier uitwerken. Wat wil je precies? Daarna begin je met het aanmaken van alle tabellen en daarna ga je werken aan relaties.

Dat zie je in winkelbeheer. Ik had eerst alles op papier, daarna alle tabellen aangemaakt (nog niet alle velden) en toen begonnen met relaties.

Alles waarover ik hier schrijf draait om de relatie tussen de klanten tabel en het factuur en de artikelen tabel en het portaal in het factuur.

De andere tabellen en relaties zijn (nog) niet van belang. Daar heb ik wel een beetje mee liggen klooien maar dan zijn geen serieuze definitieve relaties.

Bijvoorbeeld, boekhouden. Dat wordt (is) een op zichzelf staande tabel en wordt niet gekoppeld. Dat geldt ook voor acties.

Ik zal voor het gemak de relatie verwijderen zodat dat geen verwarring meer zaait. Dat is gewoon jammer. Ik ga pas verder met de andere tabellen als ik de relatie klanten - factuur en artikelen - factuur (portaal) goed heb.

Dus ik wil vragen om de hulp tot deze te beperken.

Ik zou met het testbestandje verder kunnen maar bouw deze dbase liever op want daar zit straks ook veel in.

Daarom heb ik geschreven dat ik in winkelbeheer dezelfde relatie heb opgebouwd als in het testbestandje.

 

Wat betreft de unieke waardes. De klanten hebben allemaal een door mijzelf toegekend uniek klantnummer alsook de artikelen. Die nummers wil ik gebruiken om unieke records aan te maken. Ik heb namelijk ook te maken met de administratie in de webwinkel die al een systeem heeft. Daar kan ik niet meer vanaf wijken.

Anders moet ik misschien terug naar de dbase die ik wil maken met de vragenlijst. Die is eenvoudiger. Kent minder relaties en minder gegevens.

Misschien beter om daarmee te beginnen?

Link naar reactie
  • 0
knip

Wat betreft de unieke waardes. De klanten hebben allemaal een door mijzelf toegekend uniek klantnummer alsook de artikelen. Die nummers wil ik gebruiken om unieke records aan te maken. knip

Rini hier ga je al volgens mij al de fout in. In een database moet je nooit zelf een uniek nummer toekennen dat werkt niet dat gaat altijd wel een keer fout (wet van Murphy: "Anything that can go wrong, will go wrong" ). Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit in Access hebt kunnen doen. IN excel maakt het niet uit omdat je nooit koppelt op ID. Een uniek nummer is gegarandeerd uniek. Vervolgens kun je gaan werken met je eigen klant nummer wat je samenstelt of zelf even maakt maar je database werkt altijd met een uniek nummer. Maak in iedergeval je veld in de database Uniek dat voorkomt dat je toch verongeluk een zelfde aanmaakt. Nogmaals als je met 20 klanten werkt geen probleem maar als het er veel worden ga je fouten maken. Daarom leer je ook van de basis af een database logisch en goed op te zetten. Iets aanrommelen en werkend maken is iets geheel anders als een database opbouwen die netjes werkt.

Ik zou zeggen succes :D

Link naar reactie
  • 0

Met een uniek klantnummer bedoel ik dat zo'n nummer moet voorkomen dat klanten met eenzelfde of gelijkende naam tot problemen gaan leiden waar hierboven over wordt geschreven. Elke klant staat natuurlijk in een record wat wel een uniek ID nummer heeft. Dat is in Access ook zo. Ik heb in Access ledenbestanden voor een vereniging aangemaakt en bijgehouden. Daar werkte ik ook met record ID anders draait een dbase niet. Dat weet ik wel. Elk lid had twee ledennummers. Een van de vereniging en een van de Volleybalbond. Daar kon ik dus onmogelijk met unieke ledennummers werken ook al zou ik dat willen.

Winkelbeheer heb ik alleen in Excel draaien en sinds vorige week in FMP via een " startklare oplossing". Deze ben ik aan het aanpassen. Intussen probeer ik FMP te leren via de pogingen die ik hier steeds beschrijf omdat de startklare oplossing wel goed werkt maar ik niet precies begrijp hoe het een en ander in elkaar steekt en ik FMP wil leren.

Link naar reactie
  • 0

IK geef het op! :(

 

Ik ga het gewoon niet begrijpen. De relaties in FMP is voor mij hogere wiskunde en met mijn MBO kom ik dus tekort.

Bedankt voor al jullie pogingen om mij het programma uit te leggen. Het lijkt mij een heel mooi programma. Misschien pak ik het nog ooit op of ga ik in september toch naar de cursus.

 

Ciao, Rini

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...