Ga naar inhoud
  • 0

applicatiebestand downladen van Filemaker server


Marsau

Vraag

Beste mensen,

 

Ik zoek een manier om vanuit een gehoste Filemaker applicatie het applicatiebestand lokaal te bewaren (downloaden). Dit om een gedistribueerde offline oplossing mogelijk te maken. Ik weet natuurlijk dat je vanuit de console ook de database kunt downloaden, maar ik zou deze download-optie in de applicatie zelf willen bouwen. (Vervolgens zal er gesynchroniseerd moeten worden, maar dat is latere zorg)

 

Ik heb even gedacht een een server-side script dat een container in de database zou vullen met het het applicatie bestand, en daarna lokaal een script met 'Export veldinhoud' te laten draaien. Ik krijg het niet werkend. Misschien is mijn benadering onjuist. Wil graag even in dit forum checken of hier ideeën bestaan ten aanzien van deze uitdaging.

 

M

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ALs je data en interface scheidt, kun je denk ik wel wat doen: je kunt het Interface bestand lokaal draaien en dan bij een nieuwe versie deze downloaden, vervolgens je huidige versie afsluiten en vanaf de nieuwe versie werken. Maar om het helemaal netjes te laten werken moet je denk ik van een aparte 'download file' gebruik maken,

 

HE

Link naar reactie
  • 0

Dank Hans & Felix.

Inderdaad, een geopend bestand is niet bruikbaar. Ik zou dus in ieder geval moeten proberen een verse back-up te gebruiken.

 

Maar dan nog eventjes de basisgedachte:

- een server-script voegt het laatste geback'upte bestand in een container

- een 'normale' script met 'Veldinhoud exporteren" zorgt dat het bestand lokaal wordt bewaard in Filemaker GO.

 

Je omzeilt gedoe met SFTP en zou dus hiermee in theorie een hele soepele manier van bestandsdistributie hebben. Wat zie ik hier mogelijk over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

Wat je over het hoofd ziet is dat als je vanuit Bestand.fmp12 je een export doet je een andere naam moet geven, omdat je niet het bestand waar je mee bezig bent kunt overschrijven.

 

Nu is er een mogelijkheid om vanuit Bestand.fmp12 een helpbestand te exporteren, Bestand.fmp12 pushed het nieuwe bestand naar Help.fmp12, (dit kan door het als een scriptparameter mee te geven) Bestand.fmp12 wordt afgesloten en overschreven door Help.fmp12, waarna Bestand.fmp12 (de nieuwe) weer wordt opgestart die Help.fmp12 verwijderd.

 

Ik heb ook eens een versie gezien die met URL's werkte, waarbij er geen hulpbestand nodig was, maar dat heb ik nog niet op het 12 platform werkend gezien, (en ook nog niet nodig gehad dus ook nog niet werkend gemaakt)

 

Een andere mogelijkheid die ik wel eens gebruik is om de bestanden op een website te zetten, de gebruiker kan dan naar de website toe gaan en het gewenste bestand aanklikken waarna het wordt gedownload (dit kan natuurlijk ook vanuit een database worden aangeroepen) Als het bestand meerdere keren wordt gedownload dan heet het eerste bestand Bestand.fmp12 het 2e Bestand 1.fmp12, het 3e Bestand 2.fmp12 etc. Dit kan in sommige gevallen handig zijn, als je niet wilt dat er gegevens in de oude versie overschreven worden.

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Interessant, Ruben.

Dat overschrijven begrijp ik niet, omdat je het gehoste bestand naar een lokale omgeving haalt. Bovendien is het makkelijk om de bestandsnaam 'on the fly' te manipuleren. Daarna moet ik zorgen dat het lokale bestand de gehoste 'moeder' terug kan vinden voor sync acties. Ik vertrouw (nu nog!) op dat ik dat bij elkaar kan scripten.

 

De oplossing die je omschrijft met het helpbestand moet ik nog nader bekijken. Ik studeer nog even op deze oplossing (alles regelen binnen de applicatie zelf), omdat dat volgens mij de meest soepele gebruikservaring oplevert.

 

 

 

Wat je over het hoofd ziet is dat als je vanuit Bestand.fmp12 je een export doet je een andere naam moet geven, omdat je niet het bestand waar je mee bezig bent kunt overschrijven.

 

Nu is er een mogelijkheid om vanuit Bestand.fmp12 een helpbestand te exporteren, Bestand.fmp12 pushed het nieuwe bestand naar Help.fmp12, (dit kan door het als een scriptparameter mee te geven) Bestand.fmp12 wordt afgesloten en overschreven door Help.fmp12, waarna Bestand.fmp12 (de nieuwe) weer wordt opgestart die Help.fmp12 verwijderd.

 

Ik heb ook eens een versie gezien die met URL's werkte, waarbij er geen hulpbestand nodig was, maar dat heb ik nog niet op het 12 platform werkend gezien, (en ook nog niet nodig gehad dus ook nog niet werkend gemaakt)

 

Een andere mogelijkheid die ik wel eens gebruik is om de bestanden op een website te zetten, de gebruiker kan dan naar de website toe gaan en het gewenste bestand aanklikken waarna het wordt gedownload (dit kan natuurlijk ook vanuit een database worden aangeroepen) Als het bestand meerdere keren wordt gedownload dan heet het eerste bestand Bestand.fmp12 het 2e Bestand 1.fmp12, het 3e Bestand 2.fmp12 etc. Dit kan in sommige gevallen handig zijn, als je niet wilt dat er gegevens in de oude versie overschreven worden.

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Felix.

Ik wil toch nog even kijken of het kan zonder FMGo (of Filemaker ) te verlaten. Dat levert m.i. de meest ideale gebruikservaring op. No fuzz, van online naar offline in één beweging. Ik zag dat de makers van GoZync iets soortgelijks geïmplementeerd hadden.

 

Cruciaal is m.i. dat middels een server-side-script een kloon van het bestand (mogelijk een verse back-up door FMS) in een container-veld kan laden. Daarna zal lokaal bewaren waarschijnlijk geen probleem zijn. Bestandsnamen zijn geen probleem, die kan je uitstekend manipuleren.

 

Dat server-side scriptje heb ik echter nog niet werkend gekregen. Mogelijk zit hier een (verborgen?) incompatibiliteit.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Beste Marsau,

 

Als je een FM bestand op een website zet en je download hem meerdere keren, dan wordt de eerste versie niet overschreven, maar krijg je een 2e, 3e etc versie.

 

Met de techniek zoals ik beschreven heb, (Dick Honing gaf daar een demo van bij de laatste FMSummit) kun je een bestand downloaden uit een container die op de server gehost wordt. Als je echter je gehoste bestand wilt klonen naar FM Go dan kun je geen directe relaties leggen tussen het gehoste bestand en de kloon, FM denkt dan dat hij naar zichzelf verwijst. Je zult dus informatie moeten uitwisselen via script parameters of een ander bestand wat op de server staat.

 

Om een backup in een container op de server te krijgen dan moet je (denk ik, niet getest!) een backup maken in het gebied wat FileMaker server kan zien, dus bv de Documenten map in FileMaker server Data map. die map kun je vanaf FileMaker server benaderen, en moet je een kopie kunnen inlezen in een container.

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Ruben.. Sorry voor de late reactie, was enigszins afgeleid...

 

Deze oplossing ziet er heel interessant uit. Ik ga het de komende dagen proberen te implementeren in de applicatie waaraan ik nu werk. Laat nog weten of ik het werkend krijg!

 

hartelijke groet,

Mars

 

 

Beste Marsau,

 

Hierbij een link naar een oplossing om een bestand op een IOS apparaat zichzelf te laten updaten, zonder een hulpbestand. (dit was de versie met urls die ik eerder noemde)

 

http://www.colibrisolutions.com/2014/03/24/one-click-version-updates-for-filemaker-go-13/

 

Succes!

 

Ruben

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...