Ga naar inhoud

DynaPDF: rapporten genereren vanuit WebDirect


hans erik

Aanbevolen berichten

DynaPDF is een belangrijk onderdeel van de MBS plugin. De ruim 250 calls maken het mogelijk om

- PDFs te openen, inspecteren en de content eruit te halen;

- PDF's aan te maken en tot in detail de opbouw te sturen.

 

Vergeleken met de ingebouwde ondersteuning voor PDF's in FileMaker is het veelzijdig maar ook arbeidsintensief: je moet van alles zelf aangeven waar het op de pagina komt. Heb je een afbeelding als achtergrond, dan kun je die natuurlijk wel als geheel invoegen en ook zijn er functies voor het aanmaken van bijvoorbeeld tabellen.

 

De MBS plugin biedt ten opzichte van de ingebouwde PDF functie van FMP echter een belangrijk voordeel: ondersteuning voor FileMaker Pro runtime en FileMaker Server.

 

Wat betreft het laatste: het is hiermee dus mogelijk om FileMaker Server een rapport aan te laten maken, een belangrijke ontbrekende schakel. Een rapport kan in de vorm van een PDF direct in een containerveld worden geplaatst, zodat een WebDirect gebruiker er meteen over kan beschikken. Het vereist wel wat instellingen hier en daar, en een aparte server licentie van de Plugin. Ook voor DynaPDF moet je een licentie kopen. Voor niets gaat de zon op!

 

De handigste oplossing is gebruik te maken van de 'Run script on server' functionaliteit van FileMaker Server 13. Onder FMSA12 en FMSA11 werkt het allemaal ook, maar dan zul je het script moeten runnen als een schedule, wat voor de gebruiker minder handig is natuurlijk.

Link naar reactie
  • 6 jaren later...

Deze week gebruik gemaakt van de Black Friday korting om voor een klant zo'n DynaPDF licentie aan te schaffen.

Door de lockdown is er een beetje een verschuiving:

  • klanten willen veel meer doen via email en PDFs
  • 1 bepaalde klant van mij heeft een Windows Terminal Server voorzien - zelfs al zijn al de clients daar Macs.
  • omdat er meer over VPN/Internet gewerkt wordt, moeten routines kunnen draaien als server side scripts. Zelfs in Mac omgevingen wordt er tegenwoorig veelal gekozen voor een WIndows FileMaker server.

Dus heel wat code die ik via MBS met de gratis macOS toolbox PDFKit deed lopen, moest herwerkt worden, omdat PDFKit niet op Windows werkt. Ik kreeg dingen wel aan de praat via shell commando's naar ImageMagick, maar het was allemaal nogal traag, en volgens mij ook weer een extra ding dat moet onderhouden worden en kan breken.

Dus: DynaPDF. Geen goedkope licentie, want we wilden de Pro, en op beide platformen, zodat ik dezelfde codebase kon gebruiken. Maar een verantwoorde uitgave. Zoals hans erik hierboven aangeeft: voor niets gaat de zon op.

PS: i.v.m. het logo hier op de site. Dat is een maan achter de Sint-Rombouts toren in Mechelen. Geen zon. Ik weet het, het zal geen prijzen winnen. Maar hier op Clarify kun je dus stellen: voor niets gaat de maan op.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...