Jump to content
  • 0

Rijksregisternummer omzetten

JanDaems

Question

Posted

Gegroet,

Iemand een idee hoe ik een rijksregisternummer kan omzetten naar een datum?

bvb 750415-xxx-xx omzetten naar 15-04-1975 (de laatste 5 cijfers van het rijksregisternummer zijn niet van toepassing)

Alvast hartelijk dank

Mvg

Jan

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Inderdaad Pjotter, deze is steeds zo opgebouwd.

Ik veronderstel dat de verwijzing naar 1800 of de jaren 2000 ergens wel verborgen zit in de andere 5 cijfers.

Maar aangezien ik dit in een personeelsfiche wil gebruiken denk ik dat iemand van bvb 1875, iets te oud is om te kunnen werken.

Desalniettemin, toch iets om bij stil te staan.

• 0
Posted

gevonden op Wiki

zou moeten onderscheid kunnen maken tussen 20-ste en 21-ste eeuw.

---------------------

Koninklijk besluit van 3 april 1984 betreffende de samenstelling van het identificatienummer van de personen die ingeschreven zijn in het Rijksregister van de natuurlijke personen (Belgisch Staatsblad van 21 april 1984), gewijzigd door het koninklijk besluit van 25 november 1997 (Belgisch Staatsblad van 16 december 1997).

Het koninklijk besluit van 25 november 1997 heeft de samenstelling van het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen aangepast met het oog op de overgang naar het jaar 2000 (het volgnummer van inschrijving wordt herbegonnen voor de personen die geboren zijn in of na het jaar 2000; toevoeging van het cijfer 2 vóór de aaneenschakeling van de negen cijfers van geboortedatum en reeksnummer met het oog op de berekening van het controlegetal).

• 0
Posted

knip

Het koninklijk besluit van 25 november 1997 heeft de samenstelling van het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen aangepast met het oog op de overgang naar het jaar 2000 (het volgnummer van inschrijving wordt herbegonnen voor de personen die geboren zijn in of na het jaar 2000; toevoeging van het cijfer 2 vóór de aaneenschakeling van de negen cijfers van geboortedatum en reeksnummer met het oog op de berekening van het controlegetal).

Ok dan heeft onze JanDaems een ander probleem dus?

Hij geeft aan de laatste 5 zijn niet van belang maar wel de eerste 6 , en dat is dus blijkbaar dus niet het geval? Je zult dus eerst alle mogelijkheden in kaart moeten brengen voor je de juiste cijfers er uit kunt filteren om die om te zetten naar de juiste datum lijkt mij?

• 0
Posted

Ok dat is duidelijk in Belgie werkt het iets anders dan in Nederland. Ik kan uit mijn BSN niet mijn geboorte datum halen uit de eerste 6 cijfers?

Op zich is het wel te doen (left en Middle ) met filters waarna je deze omzet naar datum. Vraag me alleen af hoe je dit oplost als iemand 101 jaar is geworden? Geboortedatum is dan bv 01-02-1921 en in 2022 moet je dit ook omzetten terwijl er ook iemand geboren wordt op 01-02-2021? Volgens mij zul je dan toch ook de andere 5 cijfers nodig hebben voor een juiste omzetting lijkt me? :?:

Puur omzetten van de eerste cijfers zal dan ook iets worden van :

Date ( Middle ( getal ; 3 ; 2 ) ; Middle ( getal ; 5 ; 2 ) ; (Middle ( getal; 1 ; 2) )+1900) waarbij getal dus een tekst bestand is met de eerste 6 cijfers en aanvulling van die -xxx-xx. De +1900 is om er 1900 voor te zetten. Het omzetten naar 2000 is dan een extra berekeningen met case?

750415-xxx-xx geeft dan 15-04-1975

• 0
Posted

Dat er een verschil is tussen B en NL is duidelijk en niet verwonderlijk.

Maar hier gaat het toch over het Belgisch Rijksregisternummer dacht ik.

En dit wordt blijkbaar (voorlopig?) maar toegekend tussen de gestelde limieten vanaf 1-1-1920 tot de actuele dag van vandaag.

De leeftijden vanaf 94 jaar en meer zouden dan geen RRN hebben?

Deze groep wordt wel steeds kleiner maar vanaf de leeftijd van 100 jaar blijft het probleem bestaan. En die groep wordt steeds groter!

De geboortedatum afleiden uit het RRN is dus eenvoudig voor diegenen die na 1-1-1920 geboren zijn tenzij de regelgeving hieromtrent aangepast is of zal worden.

• 0
Posted

Knip

Deze groep wordt wel steeds kleiner maar vanaf de leeftijd van 100 jaar blijft het probleem bestaan. En die groep wordt steeds groter!

De geboortedatum afleiden uit het RRN is dus eenvoudig voor diegenen die na 1-1-1920 geboren zijn tenzij de regelgeving hieromtrent aangepast is of zal worden.

Ik had al begrepen dat het belgisch was gezien de nummering en de naam. Was alleen verbaast dat de geboortedatum zo geplaatst wordt omdat dit niet sluitend is. Je gaf aan dat :

"Het koninklijk besluit van 25 november 1997

knip

met het oog op de overgang naar het jaar 2000 (het volgnummer van inschrijving wordt herbegonnen voor de personen die geboren zijn in of na het jaar 2000; toevoeging van het cijfer 2 vóór de aaneenschakeling van de negen cijfers van geboortedatum en reeksnummer met het oog op de berekening van het controlegetal)."

Als ik dan echter weer kijk naar : http://www.semeleer.nl/scripts/rijksregisternummer_generator.php

dan zie ik 08020100183 verschijnen als ik invul 01022008

Ik begrijp dan ook niet meer de opmerking dat er nu een 2 vooraf moet staan?

Vreemde manier van nummering maar nogmaals als het echt de eerste 6 cijfers zijn dan lukt het met de formule die ik al eerder gaf.

• 0
Posted

De geciteerde officiële tekst...

"toevoeging van het cijfer 2 vóór de aaneenschakeling van de negen cijfers van geboortedatum en reeksnummer met het oog op de berekening van het controlegetal"

lijkt me inderdaad op zijn minst verwarrend.

Ik vermoed dat het volgende bedoeld wordt:

"vanaf 2000 toevoeging van 2 cijfers 0 voor de aaneenschakeling..."

Zo wordt:

20 1920

21 1921

...

99 1999

00 2000

01 2001

...

14 2014 enz...

De generator hierboven vermeld werk in ieder geval met deze hypothese.

Zulke verschijnselen treden wel meer op bij de vertaling van officiële teksten door vertalers die geen voeling hebben met de inhoud van de tekst.

Vanaf het jaar 2020 stelt zich met dit systeem natuurlijk een probleem. Nog 5 jaar dus.

De overheid heeft hierin natuurlijk het laatste woord.

De voorgestelde formule van pjotter zal dus ook binnen dit bereik (1920..2019) perfect resultaat geven.

• 0
Posted

Dank Felix voor de correcte en volledige uitleg.

Zoals pjotter stelt...

Het omzetten naar 2000 is dan een extra berekeningen met case?

moet je dus om de correcte geboortedatum te vinden het controlegetal 2 x berekenen:

- één keer met de 9 cijfers

- en één keer met de 10 cijfers (cijfer 2 gevolgd door de 9 originelen)

en dan kiezen voor FOUT of NIET FOUT. Toch nogal omslachtig vind ik.

Volgens mijn bovengenoemde stelling duidt 08 op het jaar 2008 en niet op 1908 en dit tot 2019.

Om de geboortedatum af te leiden heb ik het controlegetal zelfs niet nodig.

En dit was toch de oorspronkelijke vraag:

bvb 750415-xxx-xx omzetten naar 15-04-1975 (de laatste 5 cijfers van het rijksregisternummer zijn niet van toepassing)...

Ik hoop maar dat Jan nu geen personeel heeft van boven de 99 jaar want dan valt mijn stelling uiteraard.

• 0
Posted

OK Felix, ik volg je wel maar er blijft toch nog een probleem denk ik.

Als het controlegetal niet klopt met 9 cijfers maar ook niet met 10 (een 2 vooraf) dan is er een invoerfout en die wordt niet gecontroleerd.

Vandaar mijn stelling van dubbele check.

Maar laten we eens teruggaan naar de vraag:

bvb 750415-xxx-xx omzetten naar 15-04-1975 (de laatste 5 cijfers van het rijksregisternummer zijn niet van toepassing)

Jan zegt hier duidelijk dat de laatste 5 cijfers NIET van toepassing zijn.

Dit veronderstelt dat de invoer uit 6 cijfers bestaat of uit 11 waarvan slechts de eerste 6 gebruikt worden.

Ik heb hierbij ter evaluatie een alternatief bestandje gevoegd waarbij ik probeer de vraagsteller te volgen.

jan2.fmp12

• 0
Posted
... Ik denk niet dat Jan op zoek is naar een validator voor een rijksregisternummer.

Wanneer hij werkelijk letterlijk zou bedoelen dat in zijn situatie de laatste 5 cijfers niet van toepassing zijn zie ik het nut van zijn vraag niet. Hij kan dan immers in plaats van het rijksregisternummer in te vullen in zijn toepassing gewoon de geboortedatum invullen...

OK Felix, dat denk ik ook.

... Het zal waarschijnlijk zo zijn dat hij wel de beschikking heeft over het volledige rijksregisternummer, dit ook elders gewoon nodig heeft, maar er de geboortedatum uit wil destilleren zodat deze niet tevens hoeft te worden ingevuld...

Ook OK... maar dan zegt Jan:

...Ik veronderstel dat de verwijzing naar 1800 of de jaren 2000 ergens wel verborgen zit in de andere 5 cijfers.

Maar aangezien ik dit in een personeelsfiche wil gebruiken denk ik dat iemand van bvb 1875, iets te oud is om te kunnen werken.

Ook nog OK.

Hierbij dient toch te worden opgemerkt dat het huidige systeem slechts begint vanaf 1920 en eindigt op de huidige datum.

Dus niets met jaren < 1920 (zeker niet 1800) noch met toekomstige datums.

Het bepalen van de geboortedatum (manuele invoer of berekend bij het voorhanden zijn van de eerste 6 cijfers van of het gehele rijksregisternummer) kan toch perfect zonder het controlegetal te gebruiken. (... de laatste 5 cijfers zijn NIET van toepassing...)

Zijn ze wel van toepassing (zeg maar beschikbaar) dan kan het controlenr. gebruikt worden om de geboortedatum te bepalen, maar het hoeft niet.

Misschien heeft Jan zijn probleem al lang opgelost met jan.fmp12, 1, 2 of 3 en wil hij dat eventueel bevestigen. :?:

We weten in elk geval nu toch wel iets meer over het rijksregisternr. waarvoor dank aan alle deelnemers. :lol: