Ga naar inhoud
  • 0

Gastnaam doorvoeren in alle layouts


Rini

Vraag

Hallo Forum,

 

Ik heb al veel geprobeerd en rondgezocht maar kom er wederom niet uit.

Ik probeer een bestand te bouwen waar klanten gegevens in moeten voeren die later geanalyseerd worden. Daarvoor moeten diverse layouts worden aangemaakt.

In elke layout wil ik de naam van de klant (en nog wat gegevens) bovenaan hebben staan. Dat lijkt me niet zo moeilijk maar toch lukt het niet mede omdat de klant geen account hoeft aan te maken en dus gewoon via het gastaccount de invoer doet.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De klant hoeft niet in te loggen maar is beperkt in het aantal handelingen die verricht kunnen worden. Er wordt dus ook niet echt een account aangemaakt. Alle klanten maken gebruik van dezelfde laptop (Mac) die op kantoor staat dus het werk moet wel onder de klant zijn / haar naam worden geregistreerd (gelogd).

 

Ik heb een tabel (layout) waarin de klant eerst zijn of haar personalia moet invullen. Mijn idee was om de ingevulde naam steeds terug te laten komen in de rest van het bestand.

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om die naam als accountnaam door te laten gaan, of zoiets. Als ik daarvoor een apart accountschermpje moet laten openen, zoals Felix aangeeft, kan dat ook maar dan moet ik even kijken hoe dat moet.

Link naar reactie
  • 0

Hé Ruben,

Bedankt, dit is precies wat ik zocht. Ik kreeg het niet gevonden omdat het veld een berekening bevat (voornaam + achternaam) en dan is die instelling niet meteen zichtbaar. Door die berekening eerst te verwijderen het globaal veld in te stellen en de berekening weer terug te plaatsen is het gelukt.

Zelfs bij niet gerelateerde tabellen en dat was het belangrijkste.

Hartelijk dank iedereen voor de reacties.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me wel af als je met globals werkt hoe je dus later kunt analyseren welke layouts je moet hebben? Nadeel van Globals is immers dat die voor alle records gelijk is. MAW klant 1 logt in als gast, vult zijn gegevens in en gaat verder in de database. Op het moment dat deze klant bezig is werkt het maar als de volgende klant inlogt en zijn gegevens invult dan zijn de oude gegevens weg en volgens mij is om iets te analyseren dit toch van belang :D

Ik zou voor het idee van Felix gaan. Maak een aparte tabel waarin deze gegevens van de klanten komen te staan en zorg via relaties dat die op alle layouts terecht komen. Later is alles mooi terug te vinden wat je wilt hebben. (ik geef aan aparte tabel omdat je spreekt van tabel voor de klant en layout en dat kunnen twee totaal verschillende dingen zijn).

Link naar reactie
  • 0

Had ik nog niet gezien Hatsaflats. Was gemakkelijker geweest.

 

De oplossing van Felix zal meer solide zijn in de meeste gevallen maar in dit geval niet echt noodzakelijk, denk ik.

 

Misschien even in het kort uitleggen;

De database die ik nu probeer te maken is voor een psychologenpraktijk van een vriend van me. De klant (client) dient bij aanmelding de personalia op te geven en een lijst met vragen te beantwoorden die een start van de behandeling eenvoudiger moet maken. Later worden de bevindingen en vorderingen door de behandelaar in hetzelfde bestand genoteerd zodat er een dossier ontstaat.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat er een risico ontstaat dat gegevens van verschillende klanten kunnen worden vermengd. Daarom wordt er voor elke klant een aparte Dbase gevoerd.

Ik denk dan aan een soort "startklare oplossing" in FMP waardoor je voor elke klant met een schone dbase kunt beginnen.

Misschien kan het op een veilige manier met een en hetzelfde bestand maar daarvoor heb ik zeker niet genoeg kennis van FMP. Voorlopig lijkt me deze manier het beste.

Daarom hoeven klanten ook niet in te loggen en mag de naam via een globaal veld overal verschijnen.

Zodra de klant de gegevens heeft ingevuld en ze niet meer wil herzien wordt het gastaccount verwijderd zodat ook daar geen vergissingen meer kunnen worden gemaakt.

Daarom wil ik boven elke layout of tabel de naam hebben staan zodat de behandelaar voortdurend ziet voor wie hij of zij bezig is.

En dan maar hopen dat hij of zij niet het verkeerde dossier opent. :D

Link naar reactie
  • 0

In dat geval, zou ik afraden om globals te gebruiken.

 

Voorbeeld: De klantnaam Jan staat met een global boven de vragenlijst van Jan, Piet en Truus. Dat wil je echt niet in dit geval.

 

Je maakt een 'normaal' veld klantnaam in de vragenlijst. En dat laat je boven iedere layout van de vragenlijst tabel terugkomen.

Dan weet je zeker dat het record wat je vult voor de juiste klant is.

Bijkomend voordeel is dat je ook geen gegevens uit andere tabellen hoeft te halen en niets met relaties te maken hebt.

Link naar reactie
  • 0

OK duidelijk maar dan zou ik toch gewoon werken op het laatst met een script die alle data overzet naar een losse database.

Je hebt dus je vragenlijst en de klant geeft gegevens in en als laatste geeft je een knop weer met (alles is ingevuld JA/NEE) waarbij een script alle info overzet naar een aparte tabel en die na overzetten de bestaande tabel leeg maakt voor de nieuwe klant.

Je kunt dan inderdaad net zo goed met een global werken

 

Hatseflats is met net voor zo zie je maar dat met zeer verschillend kan denken :D

Globals kunnen wel maar na het script alles leegmaken in datzelfde script die alles net heeft overgezet.

Link naar reactie
  • 0
In dat geval, zou ik afraden om globals te gebruiken.

 

Voorbeeld: De klantnaam Jan staat met een global boven de vragenlijst van Jan, Piet en Truus. Dat wil je echt niet in dit geval.

 

Je maakt een 'normaal' veld klantnaam in de vragenlijst. En dat laat je boven iedere layout van de vragenlijst tabel terugkomen.

Dan weet je zeker dat het record wat je vult voor de juiste klant is.

Bijkomend voordeel is dat je ook geen gegevens uit andere tabellen hoeft te halen en niets met relaties te maken hebt.

 

Nadeel is dat een gast account dn wel terug kan bladeren in de records?

Link naar reactie
  • 0
In dat geval, zou ik afraden om globals te gebruiken.

 

Voorbeeld: De klantnaam Jan staat met een global boven de vragenlijst van Jan, Piet en Truus. Dat wil je echt niet in dit geval.

 

Je maakt een 'normaal' veld klantnaam in de vragenlijst. En dat laat je boven iedere layout van de vragenlijst tabel terugkomen.

Dan weet je zeker dat het record wat je vult voor de juiste klant is.

Bijkomend voordeel is dat je ook geen gegevens uit andere tabellen hoeft te halen en niets met relaties te maken hebt.

 

Dit is nou juist wat ik steeds geprobeerd heb maar het lukte me niet om met een normaal veld de naam overal terug te laten komen. Vandaar mijn topic hier. Het globaalveld werkt het beste, denk ik.

 

Ik heb nu (voorlopig) gekozen voor een "pasklare oplossing" Dat wil zeggen dat ik het lege bestand als sjabloon heb toegevoegd aan de pasklare oplossingen. (Het is nog lang niet klaar maar heb dit even gedaan bij wijze van proef).

Zodra de klant de benodigde gegevens heeft ingevuld sluit hij het bestand af en de behandelaar kent het een naam toe en slaat het op op de plaats van waaruit het altijd via het netwerk op laptop en Ipad bereikbaar en bewerkbaar moet zijn.

 

Het opslaan van de gegevens in een aparte dbase zoals Pjotter aangeeft zou geweldig zijn maar,

A. ik ben nog niet bekend genoeg met scripts, B. De behandelaar vult steeds gegevens aan. Die moeten dan ook weer in het goede bestand worden opgeslagen.

 

De gast (gastaccount) keert nimmer terug naar de informatie en zal het account ook niet meer zien. Het betreft een psychologische behandeling en bevindingen en correcties binnen de Dbase zullen altijd door de behandelaar worden doorgevoerd.

Een volgende gast krijgt een lege Dbase en zal dus niets terugvinden van eerdere gasten.

Ik wil een zo kaal mogelijk scherm tijdens de invoer door de gasten zodat er niets via een of ander menu "aangepast" kan worden. Daarvoor heb ik al zitten spitten in de privilegesets.

Link naar reactie
  • 0

Daarom zou ik werken met een script en dat is niet zo moeilijk. Je kunt er een maken die werkelijk schitterend is en waarbij iedereen hier zijn vingers aflikt van hoe mooi het is :D

Je kunt ook als beginner gewoon iets maken wat werkt voor jou ....

Neem je database die bestaat als ik zo hoor uit 1 tabel en 1 record. De bedoeling is dat als je alles hebt ingevuld als klant je uiteindelijk alles leegmaakt het record bewaar.

Je kunt werken dan werken met eenzelfde tabel met dezelfde namen om te leren hoe het werkt (bestaande tabel kopiëren en plakken in de zelfde database)

Nadat alles is ingevuld gebruik je exporteer record waarbij je alles opslaat als een ?FMP bestand met dat ene record. Die zal ergens op de desktop worden gezet of waar je maar wilt. Vervolgens wis je het record (verwijderen) en maak je een nieuw record aan en zie de volgende kan gaan invullen.

Wat je kun verder dan maken als je er meer van begrijpt? Je kunt dan bij het bewaren van het record een nummer meegeven zodat meerdere klanten achter elkaar kunnen invullen en je dus meerdere record krijg. Je kunt die dan stuk voor stuk in je tweede tabel importeren en met die tabel ga je verder bouwen aan je patiente dossier wat dus goed bescherm moet zijn met accounts en ww. Je gaat daarna zelfs verder door bij het exporteren van je record dit niet te exporteren maar meteen importeren in je tweede tabel voor je in de eerste tabel alles wist en nieuw record aan maak.Op deze manier hoef je ook niet met gloabals te werken maar gewoon die ingevulde info op de diverse schermen tonen.

Ik heb bijgevoegd een basis bestandje uit de start oplossingen met een script wat dus exporteert en leegmaakt , is simpel maar gaat immers om het principe

Contactpersonen.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Dit is idd basis maar ik heb twee tabellen waarvan in de tweede tabel slechts 1 veld gewist moet worden maar daar heb ik al een aparte knop voor.

In een later stadium ga ik nog bekijken of het beter is om de data apart op te slaan. Vooralsnog is mijn kennisniveau nog niet groot genoeg om dit uit te kunnen zoeken.

Ik ben alweer met een nieuw probleem bezig en ben al blij dat ik nu al zover ben.

Dus ik hou het nog even op een totale opslag van de Dbase.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...