Ga naar inhoud
  • 0

Tip: afdruk kwaliteit WebViewer in FMP13


hans erik

Vraag

Een onopvallende maar erg belangrijke verbetering in FileMaker 13: de print resp. exportkwaliteit van de inhoud van de webviewer is sterk verbeterd.

 

Als je in FMP11 en 12 met Save as PDF... een webviewer exporteerde, werd de inhoud gerendered als JPG en was de kwaliteit ronduit bagger.

Nu wordt het allemaal netjes als vector graphics geëxporteerd en daar kun je natuurlijk wel mee voor de dag komen.

 

Ik kan me niet herinneren dat ik hierover iets in de release notes gelezen heb...

 

[edit]

Heb het nog even nagekeken: FMP11 exporteert de Webviewer haarscherp, FMP12 maakte er bagger van (JPG), in FMP13 is het weer OK!

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Menno,

 

Test even herhaald onder Windows: daar is het inderdaad nog bagger.

 

Ik heb een heel simpele HTML pagina genomen: een tekstveld in FMP11, 12 resp. 13 (OSX, dat wel). Daarin een data:url die in een webviewer wordt weergegeven.

Op een aparte layout wordt deze webviewer zonder randen getoond. Deze layout gebruik ik voor de export Records as PDF... scriptstap. Zo kom ik aan de PDF.

 

De HTML iseen SVG-graphic (een taartdiagram), vooraf gegaan door een klein stukje tekst en (na jouw opmerking) een kleine html table.

 

Wat ik wel raar vind: ik open de PDF met Preview (onder OSX mijn PDF viewer) en de PDF vermeldt dat FileMaker de Adobe PDF library gebruikt, v.1.0. Dus je zou verwachten dat de Windows versie op dit punt gelijk presteert.

 

 

Hans Erik

Link naar reactie
  • 0

Zou kunnen. Wie zal het zeggen? Ik zou het leuk vinden als Filemaker Inc. op dit punt eens wat openheid zou geven: hoe werkt dit allemaal samen, wat zijn de verschillen tussen de Windows en Mac versie van FMP?

 

Ik betaal elk jaar een paar honderd euro voor FBA en TEchnet maar soms heb ik het gevoel dat we als kleuters behandeld worden.

 

NB ik heb nog eens gekeken wat er nou in zo'n PDF terecht komt, en PDF ondersteunt een hele waslijst aan grafische coderingssystemen. Zoals JPG, maar ook een vector- formaat. Ik vermoed dat bij FMI een programmeur zit te suffen en dat het een ordinaire bug is.

 

Hans Erik

Link naar reactie
  • 0

Het gaat met de uitvoer naar PDF niet mis denk ik. De rendering in de web-viewer gaat niet goed. Wanneer je "Interactie met web-viewer" aanzet, dan kan je tekst e.d. gewoon selecteren en kopiëren vanuit de web-viewer en wanneer je daarop (op Windows 8.1) inzoomt, dan zie je evengoed een 72/96dpi gerenderde tekst!? Als je dat naar een PDF schrijft, zal het niet beter worden :(

Bekijk je dezelfde tabel/pagina in IE, dan is het wél perfect en kan je er "oneindig" op inzoomen, net als op de Mac .... ik denk dus ook dat iemand bij FMI heeft zitten "suffen" en misschien de verkeerde bibliotheken heeft aangeroepen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij nog altijd af.

 

In Windows maakt Filemaker gebruik van Internet Explorer van Microsoft.

 

Maar is het:

 

a. Een eigen set van programmabestanden van IE, zodat deze mee geinstalleerd wordt met Filemaker?

 

b. Een verwijzing naar IE van Windows, zodat als IE wordt geupdated ook de webviewer van Filemaker mee geupdated wordt?

 

Onder eigenschap a. zal IE achterlopen in de vernieuwingen van de browser, omdat Filemaker het zal moeten vernieuwen.

Link naar reactie
  • 0

Opgevist uit het log van mijn webserver, waar ik met resp. Safari op MacOS 10.10 (#1), Filemaker Pro 13v3 op MacOS 10.10 (#2), IE 11 op Windows 8.1 (#3) en Filemaker Pro 13v3 op Windows 8.1 (#4) dezelfde link heb gevolgd:

 

  • (Macintosh; Intel Mac OS X 10_10) AppleWebKit/600.1.25 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Safari/600.1.25"
  • (Macintosh; Intel Mac OS X 10_10) AppleWebKit/600.1.25 (KHTML, like Gecko) Safari/531.9"
  • "Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.2; Trident/7.0)"
  • "Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko”

Ik denk dat filemaker zelf bibliotheken mee-installeert en gebruikt voor de web-viewer op zowel MacOS als Windows

Link naar reactie
  • 0
Wanneer je "Interactie met web-viewer" aanzet, dan kan je tekst e.d. gewoon selecteren en kopiëren vanuit de web-viewer en wanneer je daarop (op Windows 8.1) inzoomt, dan zie je evengoed een 72/96dpi gerenderde tekst!?

 

Klopt, heb ik ook wel eens gezien. Alle tekst scherp behalve die in de webviewer. Te zot voor woorden!

 

Dat zou betekenen dat als je een Mac of PC zou hebben zonder webbrowser (volgens mij kan dat niet eens, maar dat terzijde), je met FileMaker Pro webviewer dus toch kunt browsen? Dus FMP installeert doodleuk zijn eigen libraries?

 

Is er ergens op de FMI site een plek waar je dit soort informatie kunt vinden?

Nogmaals: ik vind dat we op dit gebied onnodig dom gehouden worden :-(

Link naar reactie
  • 0
...Dus FMP installeert doodleuk zijn eigen libraries?...

 

Het klinkt alsof je verrast bent, zoals je dit neerzet ;-)

 

Maar ze hebben een erg goede reden.

Met eigen libraries weet je wat er gebeurt en wordt de boel... stabieler!

Enig idee hoeveel installatievarianten er onder Windows bestaan?

Hoeveel Windows computers worden helemaal niet geupdated, of wordt IE of PDF reader net even niet meegenomen in de update?

Of haakt IE ineens af na een update, zoals we dat fijn met Java hebben mogen ervaren?

 

Ik geef ze groot gelijk, de voordelen zijn (veel) groter dan de nadelen.

Het houdt wel in dat een oude versie zoals FM11 steeds vaker problemen gaat krijgen met nieuwe web/PDF technieken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...