Jump to content
  • 0

tellen

EricJ

Question

Posted

Best Forum:

Een paar uitdagingen:

Een dBase met personen moet worden ingedeeld in groepen.

Ik wijs bijvoorbeeld 5 personen aan die komen in groep 1, drie personen in groep 2, 4 personen in groep 3, etc.

Er moeten minstens drie personen in een groep komen met een maximum van zeven personen in een groep.

Vraag: Hoe maak ik een berekeningsveld waarin live te zien is hoeveel personen ik al aangewezen heb voor bijv. groep 1.

Maw. terwijl ik aan het toekennen ben van groepsnummers wil ik live kunnen zien hoeveel personen er al in die specifieke groep zitten.

Ik heb het geprobeerd met resumevelden maar die telt gewoon alle personen van de hele dBase op.

En kan er dan ook een alarmmelding komen wanneer ik de zeven dreig te overschrijden?

Vraag 2:

Als ik velden kopieer in een layout schieten ze altijd naar de achtergrond, dat is erg onhandig. Kan ik dit met prefs anders vastleggen?

Groet,

Eric

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Voor je eerste vraag: creëer een SelfJoin-relatie met als key-veld het veld waarin je het groepsnummer zet. Laat op die relatie de Count-functie los: die toont je dan permanent hoeveel leden behoren tot de actuele groep. Via een eenvoudig calculatieveld kan je dan een warning-tekst laten verschijnen op je lay-out, zodra aan een bepaalde voorwaarde is voldaan (bijv. wanneer de Count-functie een bepaalde waarde retourneert).

Dit procédé is hier zeer recent nog eens uitgelegd.

• 0
Posted

Ik ben er inmiddels uit. Het is gelukt.

Bedankt hiervoor.

Kleine vervolgvraag:

Het veld waarin ik live het bewuste getal laat verschijnen staat in de layout tussen de andere velden in een lijstweergave.

Gevolg: op elke lijstregel is dit getal te zien. Ik hoef het maar een keer te zien. Is dit layout technisch mooi op re lossen?

Eric

• 0
Posted

Ongetwijfeld :) Hetzij via Formulierweergave ipv Lijstweergave, hetzij via het plaatsen van het bewuste veld in een kop- of voetgedeelte op de bewuste layout. Wat in jouw geval het makkelijkste is kan ik zo niet zeggen. Omdat je het bestand zelf niet geattached hebt kan ik de situatie zo niet inschatten..... Maar met 1 van de twee genoemde methodes ben je waarschijnlijk wel geholpen hoop ik :)