Jump to content
  • 0

Records naar Excel exporteren

martindes

Question

Posted

Ik heb een script gemaakt om een aantal velden uit mijn record naar een Excel te exporteren.

Eén van de opties is dat je de veldnamen in de eerste rij kan weergeven.

Kan ik die namen wijzigen? Want nu komen de complete paden van de tabel in dat record te staan.

Bv.

T08c_estimates_ESTIMATES||id_estimate|::id_project

Ik zou dat veld in excel weergegeven willen hebben als "Project number"

Kan dat? En zo ja? Hoe moet ik dat doen?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik gebruik zelf ook regelmatig de truc die Felix beschrijft.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is een tussentabel maken waarin je de export eerst zet. Die tabel kun je dan ‘logische’ namen meegeven.

Is wat meer werk, maar dan heb je wel de kolomnamen die je wilt.

• 0
Posted

Beste is er ondertussen een andere manier om de kolom naam aan te passen ? Of is het mogelijk om in een bestaande excell file de gegevens van filemaker te importeren ?

Thx

David

• 0
Posted

• Als je een beetje handmatig werk niet erg vindt, dan kan je nadat je de door jou gewenste lijst heb gevonden/gemaakt in FM, met de alt/option-toets + de command-toets (ctrl op windows) ingedrukt alle records kopiëren en daarna plakken in Excel. Als de volgorde van de velden in FM dezelfde is als in je Excel staan ze meteen goed.
  • Je zou een record aan kunnen maken waarin je de gewenste kolomnamen neerzet, daarna sorteer je de records zodanig dat het eerste record het record met deze kolomnamen is, Vervolgens exporteer je naar excel (zonder de veldnamen van FM als kolomnamen te gebruiken).
  • Je kan een virtuele lijst maken, dat is een extra tabel die alleen maar voor weergave en export dient. Je kan de veldnamen dan zo aanpassen dat ze aan jouw wensen voldoen. Zie bijvoorbeeld http://www.mightydata.com/blog/virtual-list-in-three-easy-steps/ en http://www.modularfilemaker.org/module/virtual-value-list/

Er zijn nog meer mogelijkheden, maar dit zijn een paar bruikbare en redelijk eenvoudige manieren.

Ik heb zelf wel eens een xslt gemaakt icm xml en daarmee excel 2003 xml-formaat gemaakt. Werkt ook prima, snel en de excel is meteen mooi opgemaakt, met individueel opgemaakte kolommen etc. Het is alleen nogal veel werk om te maken en je hebt veel uitzoekwerk om het goed werkend te krijgen.

• 0
Posted

Het is een oud zeer, inderdaad.

De virtual list geeft je de mogelijkheid je kolomnamen als eerste rij mee te geven, maar die staan dan bvb niet in vet. Een truukje die we eens op een teammeeting (http://clickworks.be/nl/filemaker-exporteer-naar-excel-met-aangepaste-kolomnamen) uitwerkten is een Custom Table met een Custom Function. We maken eigenlijk een tabel met mooie veldnamen, net zoals we die in onze Excelfile willen zien. Plaatsen we alle verwijzingen naar de velden die we willen importeren in de commentaar van de velddefinitie. Onze velden zijn berekeningen die op basis van die commentaar dan de juiste veldinhoud gaat ophalen. Het enige dat je dan nog moet doen, is eigenlijk je ID's gaan ophalen in in die tabel stoppen, de rest gaat erna vanzelf.

Het is inderdaad niet zo modulair als een virtual list, en het is inderdaad een aparte tabel per export. Maar als gebruikers er op staan, is dit een vrij snelle en eenvoudige manier.

• 0
Posted

Er is nog een andere mogelijkheid; een lus door de records en een tabs gescheiden (char(9)) text opbouwen, die in een veld zetten en met export field content

wegschrijven als .xls(x)

In de eerste regel kun je de gewenste kolomnamen meegeven.

Als je de kolomnamen in vet wilt, dan kun je ook op deze manier een export doen in html, en de kolomnamen in html vet zetten, maar dat is veel meer werk.

Groet, Ruben