Jump to content

bereken pasen de dag uit het jaartal

jw

Recommended Posts

Posted

Hieronder de berekening op de dag van de maand uit te rekenen waarop Pasen valt. Je hoeft alleen een veld aan te maken met het jaartal (Glob jaartal).

In een volgende poosting laat ik de maand uitrekenen waarop Pasen valt.

En eeeh, wel even nakijken of het klopt. Je moet nooit zomaar iets klakkeloos kopieëren. (Ik heb hem overigens zelf uitgepuzzeld).

Mod((Mod(19 * Mod(Glob jaartal ; 19) + Int(Glob jaartal / 100) - Int(Int(Glob jaartal / 100) / 4) -

Int((Int(Glob jaartal / 100) - Int((Int(Glob jaartal / 100) + 8 ) / 25) + 1) / 3) + 15; 30) +

Mod(32 + 2 * Mod(Int(Glob jaartal / 100) ; 4) + 2 * Int(Mod(Glob jaartal ; 100) / 4) -

Mod(19 * Mod(Glob jaartal ; 19) + Int(Glob jaartal / 100) - Int(Int(Glob jaartal / 100) / 4) -

Int((Int(Glob jaartal / 100) - Int((Int(Glob jaartal / 100) + 8 ) / 25) + 1) / 3) + 15; 30) -

Mod(Mod(Glob jaartal ; 100) ; 4); 7) -

7 * (Int( (Mod(Glob jaartal ; 19) + 11 * (Mod(19 * Mod(Glob jaartal ; 19) + Int(Glob jaartal / 100) - Int(Int(Glob jaartal / 100) / 4) -

Int((Int(Glob jaartal / 100) - Int((Int(Glob jaartal / 100) + 8 ) / 25) + 1) / 3) + 15; 30)) +

22 * (Mod(32 + 2 * Mod(Int(Glob jaartal / 100) ; 4) + 2 * Int(Mod(Glob jaartal ; 100) / 4) -

Mod(19 * Mod(Glob jaartal ; 19) + Int(Glob jaartal / 100) - Int(Int(Glob jaartal / 100) / 4) -

Int((Int(Glob jaartal / 100) - Int((Int(Glob jaartal / 100) + 8 ) / 25) + 1) / 3) + 15; 30) -

Mod(Mod(Glob jaartal ; 100) ; 4); 7))) / 451 )) + 114 ) ; 31 ) + 1

Posted

Ja, die zonnetjes horen er natuurlijk niet in, al hoewel Pasen in de lente valt en doorgaans redelijk zonnig kan zijn is het ook weer niet zo een vrolijk feest. Al hoewel we in Nederland zeggen :vrolijk Pasen".

De zonnetjes komen door een 8 met een haakje sluiten erachter dus zoals 8).

Posted

Dat wist ik wel, maar het is goed dat het nog eens voorkomt en er over gebabbeld wordt, want in het verleden hebben er al een aantal (vooral Vlamingen) zich de haren uit het hoofd gerukt wegens niet werkende calculaties: je hebt die zonnetjes weggekregen door een spatie tussen te voegen. Dat was ook de oplossing voor het probleem waarbij de calc engine van FileMaker bij Azerty-toetsenborden met de komma als decimaal-separator de mist inging wanneer in een formule een getal gevolgd werd door een parameter separator (normaal bij ons de puntkomma, maar bij bepaalde instellingen de komma). FileMaker interpreteerde die komma dan als een decimaal separator na dat getal in plaats van een parameter separator, zodat hij na het cijfer en de komma nog minstens één decimaalcijfer verwachtte, en dat stond er natuurlijk niet. Gevolg: je kon je calc venster wel openen bij zo'n formule, maar kreeg het daarna niet meer gesloten... Om gek van te worden!

Meer info daarover: http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=266&highlight=separator

Posted

Indrukwekkende formule, en we zitten niet eens in het Vaticaan...

Ik heb het even geprobeerd en krijg voor 2003 het getal 20 als resultaat. Zou het dat moeten zijn?

Posted

Abra t/m Cadabra

Wat een prachtige formule JW!! :) Ik kan alleen niet helemaal volgen welk mechanisme er weerspiegeld wordt.... Pasen was toch gedefinieerd als "De eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente"? Daar zitten dus al twee astronomische parameters in (baan van de aarde om de zon en baan van de maan om de aarde, ook weer tov de zon) en die vind ik hier niet terug.....

Heb ik ergens overheen gelezen? Heb jij een andere definitie van Pasen gebruikt? Ik ben zeer geïnteresseerd :)

Posted

Jullie maken het veel te ingewikkeld: Pasen komt gewoon de 93ste dag nadat de eerste paaseitjes in de supermarkten verschijnen, zo simpel is dat :wink: !

Je kan trouwens op exact analoge manier berekenen wanneer in Vlaanderen 6 december valt (Sinterklaas) en zelfs Kerstmis.

Posted
Jullie maken het veel te ingewikkeld: Pasen komt gewoon de 93ste dag nadat de eerste paaseitjes in de supermarkten verschijnen, zo simpel is dat :wink: !

Je kan trouwens op exact analoge manier berekenen wanneer in Vlaanderen 6 december valt (Sinterklaas) en zelfs Kerstmis.

;) Simpel: Kerst is de dag voordat de paaseitjes in de supermarkt liggen :)