Ga naar inhoud
  • 0

Graphics in PDF onscherp


hans erik

Vraag

Ik gebruik een PDF in een containerveld als achtergrond voor het aanmaken van documenten. Dus een tabel bevat een paar records met elk een PDF erin opgeslagen, en afhankelijk van een code wordt de juiste PDF als achtergrond getoond, bijv. voor een factuur. Ik exporteer de betreffende factuur weer als PDF en verstuur die per email bijvoorbeeld.

 

Het probleem is, dat op de ene server de PDF prima gerendered wordt, zowel de tekst als het logo/adresgegevens, terwijl bij precies hetzelfde record op een andere FileMaker server de tekst uit FMP wel scherp is, maar het logo / adresgegevens zijn bagger, niet om aan te zien.

Iemand ervaring hiermee en een oplossing?

 

 

Wat achtergrond informatie:

- De PDF is een export uit een vectorprogramma, de graphics zijn allemaal vectorgraphics (tekst, met name). De PDF is aangemaakt door OSX 10.8.5Quartz Engine, PDF versie 1.3.

- De FMP client is dezelfde, nl. FMPA 13v4, OSX10.8.5 (maar FMP13 op Yosemite vertoont hetzelfde probleem, evenals Adobe Acrobat).

- de FM Server is in beide gevallen FMS13v5, maar de PDF wordt GOED weergegeven met OSX10.8.5 als platform en SLECHT met vermoedelijk Windows als platform, het gaat in dat geval om een server bij Triple8 in London.

 

In beide gevallen is het veld geformatteerd als Optimised for Graphics (JPG, PNG etc.), niet als Interactive (dat geeft namelijk in ALLE gevallen bagger als resultaat). En de graphics zijn embedded, niet opgeslagen als Remote Container.

 

Is dit een probleem van de PDF? En zo ja wat kan ik eraan doen?

 

HE

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een PDF krijgt de voorvertoning zoals de client waarmee het bestand wordt geüpload die kán genereren, dat heeft niet te maken met de server (tenzij je webdirect gebruikt en daarmee een pdf in een container zet), maar of acrobat-reader wel of niet is geïnstalleerd op het windows werkstation. Op MacOS hoef je acrobat-reader niet te hebben, maar Filemaker wil op windows blijkbaar alleen maar acrobat-reader hebben om interactieve PDF te kunnen uploaden en tonen.

 

Bijvoorbeeld Windows 8 heeft net als MacOS een eigen PDF-reader aan boord en dan werken de voorvertoningen ook niet, pas nadat je acrobat-reader installeert, werkt het. Achteraf wordt een voorvertoning niet meer bijgewerkt, ook niet voor/door werkstations die wel acrobat-reader al hebben, maar dat heb je denk ik al gemerkt.

Link naar reactie
  • 0

Het heeft denk ik niet met PDF reader op de client te maken.

 

Ik vermoed dat het een verschil is tussen de grafische engine van OSX en Windows, op de server dus en dat graphics OF worden gestreamed (als je in de layout 'interactive' aangeeft) OF op de server worden gerendered, zoals hier het geval is. Ik vermoed dat dat altijd gebeurt omdat graphics ook bij WebDirect en Perform Script on Server moeten worden 'getoond'. De rendering is afhankelijk van de capaciteiten van het server OS, in casu Windows.

 

Ik denk dat FMI hier nog een schone taak wacht, want dit lijkt natuurlijk nergens op.

 

NB ik vraag me ook af wat FMS dan met graphics doet die via WebDirect in een WebViewer moeten worden getoond.

 

Een high-res PNG zou inderdaad een oplossing zijn, komt me een tikkeltje ouderwets voor.

Link naar reactie
  • 0
de reader is niet voldoende

Dit ben ik niet met je eens. In dit draadtje: http://www.clarify.net/viewtopic.php?f=47&t=8861&start=0 speelde er ook een probleem met interactieve containers en met name met PDF's.

 

Toen ik dat ging testen op mijn windows 8.1 (op een VM) zat er geen acrobat op dat WS en werkte het net als bij de starter van dat draadtje werkte het ook van geen kant en na installatie van alleen acrobat-reader werkte het wel allemaal prima.

 

De gratis acrobat-reader installeren was op deze windows 8.1 voldoende om het op te lossen. Alle reeds op dat WS ingevoerde PDF werden natuurlijk niet achteraf ineens wél interactief, die moesten opnieuw worden ingezet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het probleem uiteindelijk maar opgelost door de sjabloon in Intaglio (vector-based tekenprogramma) te exporteren naar PNG met een resolutie van 300 dpi. Wel jammer dat de grootte dan van 55 KB naar 270 KB gaat. Nog niet dramatisch, maar alle beetjes helpen om de vaart erin te houden.

 

Toch zou ik wel wat meer achtergrond informatie willen over hoe dat nou zit met container velden, rendering en FileMaker Server. Welke component is verantwoordelijk voor welk proces en wat zijn de verschillen tussen Windows en OSX. Ook die FileMaker 12 Narratives van Wim Decorte bieden geen inzicht op dit punt, helaas.

Link naar reactie
  • 0

Tsja...gewoon eigenlijk.

 

- het veld in de tabel is een normaal containerveld, embedded opgeslagen (niet Remote Container, maar dat maakt ook niks uit volgens mij).

- in de layout waarin ik het upload, is het veld ingesteld op 'Optimise for Images'

- de upload zelf doe ik door de PDF naar het veld te slepen.

 

De PDF zelf is aangemaakt onder OSX en bestaat uit 1 pagina, maar zo te zien gaat het met 3 pagina's ook goed: de preview toont dan pagina 1.

 

In de layout waar bijv de factuur wordt getoond idem: optimise for Images, anders komt de PDF naar de voorgrond en zie je de tekstoverlay niet meer.

 

Als je de upload met een script doet: de verschillende insert stappen geven natuurlijk heel verschillende resultaten. Ik meen dat je Insert PDF moet gebruiken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...