Jump to content
  • 0

Index van calculatieveld valt weg

Theo Tromp

Question

Posted

Hallo Allemaal,

Mijn eerste vraag op dit forum (dat ik helaas pas kortgeleden ontdekt heb):

Ik gebruik een calculatieveld x dat ik indexeer zodat ik er een relatie op kan leggen. Echter als in de calculatie van x gebruik wordt gemaakt van veld y welke de optie "autoenter calculation" gebruikt gebeurt er iets onlogisch. De index wordt van veld x verwijderd (zonder enige melding). Veld y is gewoon geindexeerd. Als ik de autoenter optie verwijder gaat alles weer goed.

Is dit een bug van Filemaker of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt voor de reacties.

Theo Tromp

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik ken het probleem. Het treed op als er in de auto-enter formule op een of andere manier naar een global wordt verwezen. Dat hoeft niet in de formule van de auto-enter zelf te zijn, maar in een veld wat in die formule wordt gebruikt en op zijn beurt iets met een global te maken heeft.

Ik hoop dat ik duidelijk ben. :?

• 0
Posted

Hallo rmw,

Zo snel een antwoord en van zo dichtbij (ik woon in Lelystad). Dank.

Geïnspireerd door jouw antwoord ben ik gaan onderzoeken. Het blijkt dat het probleem (in mijn situatie) is veroorzaakt doordat in de autoenter calculatie gebruik wordt gemaakt van een verwijzing naar een ander bestand. De verwijzing is op basis van een calculatieveld. Dit calculatieveld staat in het bronbestand (niet de related file) niet in de index want dat bespaart ruimte. Echter ik heb het in de index geplaatst en nu werkt het geheel weer. Blijkbaar "ziet" filemaker in de afhankelijkheidsketting van mijn calculatieveld x een ongeïndexeerd veld en concludeert hij dat veld x dan ook niet in de index kan komen. De controle is dus wat te strict. Om deze reden zullen ook globale velden voor het probleem zorgen.

Vraag: is er een lijst met bekende bugs beschikbaar van Filemaker? Als dit probleem nog niet bekend is bij Filemaker kan ik het daar dan posten?

Nogmaals bedankt voor jouw suggestie. Ik ga nu zeer tevreden van mijn nachtrust genieten.

Theo