Jump to content
  • 0

Financiële calculaties


Guest

Question

Posted

Ik mis wat financiële functies. Tenminste ik kan ze niet ontdekken en ga er daarom vanuit dat ze niet opgenomen zijn.

 

• Hoe bereken ik het eindbedrag K' van een kapitaal K over een periode N aan samengestelde intrest ?

 

• Hoe bereken ik het rendement van een kapitaal K dat na een periode n K' geworden is ?

 

• Hoe bereken ik het (intern) rendement van een verschillende bedragen op een in regelmatige periodes gestort aan een samengestelde intrest ?

 

• Niet zuiver financiëel : kan men een wortel trekken groter dan een vierkant ?

 

Dit zijn berekeningen die twee keer niks zijn op een HP-calculator. Zijn die in principe ook mogelijk binnen FM ?

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted

Ja hoor, tuurlijk :) Geen probleem. derdemachtswortels en alles kan gewoon met

 

y = X ^ 1/3

 

eindkapitaal is ook een pure machtsverheffing, mag ook geen probleem zijn. Misschien kun je wat specifieker aangeven wat je precies wilt?

  • 0
Posted

Volgens mij kent FMP maar 4 financiele functies.

Die samengestelde interest zit er bij.

Anders dien je zelf de formule in een calculatie te zetten.

Die samengestelde interest is bijvoorbeeldL EINDKAP = KAP (1+i)^n

Ik neem aan dat, omdat je je hier mee bezig houdt, je nog wel een leerboekje op

zolder hebt liggen met formules, mocht je ze niet meer paraat hebben.

Tja, een database is iets nu eenmaal iets anders dan een financiele rekenmachine.

  • 0
Posted

Tja, een database is iets nu eenmaal iets anders dan een financiele rekenmachine.

 

Dat zal ook wel de achterliggende gedachte zijn geweest. "...en als mensen iets anders nodig hebben dan kunnen ze altijd nog wel een workaround bouwen." Zie ook mijn vruchteloze zoektocht naar de arctangens-functie van enkele weken geleden ;)

  • 0
Posted

Tja, een database is iets nu eenmaal iets anders dan een financiele rekenmachine.

Dat is zeker zo. Ik heb al eens geprobeerd FileMaker wat te verdedigen met "We zijn straffe gasten, maar FileMaker wringt soms tegen" (http://www.clarify.net/viewtopic.php?t=763).

FileMaker is inderdaad in de eerste plaats bedoeld als een end user database, niet als een programmeeromgeving, en zeker niet als een programmeertaal...

  • 0
Posted

Gelijk heb je André.

 

Of doe zoals ik : de basisgegevens vanuit FM in Excel pompen (een spreadsheet is een 'rekenblad'), daar de nodige macro's op loslaten en de resultaten terug naar FM laten gaan. :lol:

Geen workaround in FM zelf, de toepassing niet verzwaren door het warm water opnieuw uit te vinden en nog minder door een gasfabriek te maken in een end user database

 

Al wat bestaat in een ander programma waarmee FM overweg kan, doen maar....toepassen....

FM gebruiken voor wat het gemaakt is, beheer van data, samen met de voorziene tools. Punt. :wink:

  • 0
Posted
Al wat bestaat in een ander programma waarmee FM overweg kan, doen maar....toepassen....

FM gebruiken voor wat het gemaakt is, beheer van data, samen met de voorziene tools. Punt. :wink:

Is misschien een goed thema en discussiepunt voor confituur 3!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...