Jump to content
  • 0

Openen bestanden via Host

jw

Question

Posted

Als je in een script opneemt dat een bestand via de host moet worden geopent, dan wordt in het script het IP-nummer van de host erachter getoond. Waar dient dat voor?

Als je de fm-server zou verplaatsen naar een andere machine met een ander IP-nummer zullen de bestanden toch worden gevonden en geopend.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Meer info vind je hier: http://www.avd-ci.be/tip064.htm

Het IP-adres dat in het script bewaard wordt is dynamisch: als je het bestand opent op een andere configuratie waar de FMData op een andere plaats staan, dan wordt dat actuele IP-adres overgenomen. Verplaats je alles terug naar de eerste locatie, dan krijg je in principe terug het oude IP-adres.

• 0
Posted

Wel, zo heb ik het ook ervaren. Alleen Filemaker is zo karig in het geven van informatie in scripts dat me deze info zozeer verbaast.

Als ik een sort-stap of een Find of een PageSetup stap in een script opneem heb ik geen idee wat er nu eigenlijk wordt vastgelegd. En in zo'n scriptstap als Open File wordt dan opeens weinig zinvole, dynamische informatie gegeven.

Ik begrijp uit je antwoord dat ik me niets van het IP-nr hoef aan te trekken.

Dank.

• 0
Posted
Als ik een sort-stap of een Find of een PageSetup stap in een script opneem heb ik geen idee wat er nu eigenlijk wordt vastgelegd.

Ja, maar dat komt doordat je de toverformule niet kent:

Hokus Pokus Pirrewokus, FileMaker print dat script ook is!

Je zal versteld staan wat voor info je dan ineens krijgt die je NIET in ScriptMaker ziet...

Have fun!

• 0
Posted

Bij het afdrukken van een script met de Sort en met Perform Find krijg je inderdaad een hoop informatie, zoals op welke velden gesorteerd worden, en welke zoek-opdrachten bewaard zijn.

Bij de Printerinstelling/Page Setup-scriptstap zie je helaas minder informatie: je ziet niet welke oriëntatie, en je ziet niet of je een enkel record of een setje afdrukt.

Wat ik meestal doe, als ik dat wil weten van een script, dan draai ik het script met de Printerinstelling/Page Setup-scriptstap, en kijk ik daarna zelf wat de instellingen zijn. En als ik erg slim ben, dan vermeld ik die gegeven als commentaar ook in het script ... :-)

• 0
Posted

zo te horen ben je wel slim. Ik heb inmiddels een setje scripts (totaal zijn dat er 16 bij elkaar). 4 voor Mac-9, 4 voor Windows, 4 voor OS-X en 4 om ze aan te roepen met de status(current platform) functie.

De scripts zagen de naam als

PgSetup een portrait en PgSetup reeks portrait enzo.

Dit set kopieer ik naar ieder nieuwe bestand om zo all kanten op te kunnen.

Soms maak ik er ook nog wat bij voor een speciale labelprinter of voor A5-formaat.

Zo is er per saldo wel uit te komen. Mooier zou het zijn als je dat gewoon kon aanklikken in het script.

• 0
Posted
Het IP-adres dat in het script bewaard wordt is dynamisch: als je het bestand opent op een andere configuratie waar de FMData op een andere plaats staan, dan wordt dat actuele IP-adres overgenomen. Verplaats je alles terug naar de eerste locatie, dan krijg je in principe terug het oude IP-adres.

juist maar niet volledig.

Het is namelijk zo dat je ook een absolute link kunt maken.

Bij de connectie naar de file kies je Specify Host ipv zomaar de server aan te duiden.

Je moet natuurlijk wel de DNS naam of het ip adres kennen van de server.

Waarom zou je dit in godsnaam doen, vraag je je nu af ?

Speed verdomme , speed !! :)

Als je een starter bestandje maakt met een absolute verwijzing dan wordt een Mac plots ook snel bij het openen van een bestand op de server.

Het is een delay van 3 a 4 sec om via een relatieve verwijzing te openen. Er is GEEN delay als je een absolute verwijzing opent.