Jump to content
  • 0

Copy en Paste binnen FileMaker?

ludo

Question

Posted

Ik gebruik dikwijls copy and paste binnen FileMaker, maar soms heb ik ook Word of Excel openstaan, en als ik daar dan ook Copy and Paste gebruik, dan loopt het soms mis: ik krijg dan dingen van FileMaker in Word en omgekeerd. Kan dit opgelost worden?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Nee dat kan niet opgelost worden. Word en Excel en Filemaker maken allemaal gebruik van hetzelfde Windows-clipboard. Dat kun je niet per programma los van elkaar zien.

• 0
Posted

je kan het oplossen door eerst de inhoud van het klembord op te slaan, dan copy & paste, en dan het klembord terug zetten. TROI had een gratis plug-in om die te doen. Of die er nog is en of die werkt met de nieuwste OS weet ik niet.

zie www.troi.com

• 0
Posted

Klopt jw, je hebt gelijk. Mijn reactie was gebaseerd op het idee dat ludo gewoon gebruik wilde kunnen blijven maken van Ctrl+C en Ctrl+V... Omwegen zijn er uiteraard wel :)

• 0
Posted

Wel, Dr, daar had ik weer niet aan gedacht. Als ontwikkelaar stop ik alles in scripts, dus dan komt copy & paste bijna niet meer voor.

• 0
Posted

Ludo, de copy-paste-acties in FileMaker kun je ernstig verminderen door gebruik te (gaan) maken van de Set Field/Veld instellen-scriptstap. Daarmee stel je de waarde van een veld in zonder dat je gebruik maakt van copy-paste. Bijkomend voordeel van Set Field is dat het veld wat je instelt niet aanwezig hoeft te zijn op de actieve layout.

• 0
Posted

Sanne, je hebt gelijk. Nadeel is echter dat de opmaak van de tekst verloren gaat. Ten minste dat kan een nadeel zijn.

Met de copy/Paste kan je dus met opmaak in de tekst een veld vullen of aanvullen. Het lukt echter niet om meerdere stukken tekst met opmaak achtereen in een veld te plakken. Dat lukt maar een keer.

Je kan dus in een tekst-veld een tekst inplakken en daaraan een rode tekst aan vastplakken. Maar daarna houdt het opmaak festijn jammer genoeg op

• 0
Posted
Nadeel is echter dat de opmaak van de tekst verloren gaat. Ten minste dat kan een nadeel zijn.

Zei een groot man niet al eens: "Elk voordeel hep s'n nadeel"?

Ik als programmeur ben niet zo blij als de gebruiker tekst MET opmaak plakt. Look-and-feel van mijn toepassingen worden bepaald door de opmaak die ik aan de velden geef. Een aantal gebruikers vinden het trouwens ook niet prettig dat zij met opmaak plakken: ik krijg regelmatig het verzoek of ik dat niet kan "uitzetten".

Bekend is - neem ik aan - de wijze waarop tekst-met-opmaak in een FileMaker-veld zonder-opmaak geplakt kan worden? Door de optietoets tijdens het plakken ingedrukt te houden.

AvD: welk nummer heeft die tip bij jou? :-)