Jump to content
  • 0

Pro of Advanced - Bezint eer ge begint.

Gustav

Question

Begin oktober heb ik Filemaker Pro 13 aangeschaft.

Ik twijfelde of ik voor Pro of Advanced zou kiezen. Als beginnende gebruiker dacht ik aan de Pro versie genoeg te hebben. Ik schatte in dat de extra functionaliteit van Advanced voornamelijk voor de ‘echte’ professionele programmeurs van voordeel zou zijn.

Nu na enkele maanden merk ik dat ik toch verkeerd gekozen heb, en begin steeds meer te neigen naar Advanced - ook al ben ik een welwillende amateur.

Waar ik nu van baal is dat er een onbegrijpelijk prijsverschil ontstaat voor een upgrade.

Er is zo’n verschil in prijs tussen FMP 13 € 418,80 en Advanced € 658,80 

Voor de upgrade van FMP 13 naar Advanced is dit €394,80.

Dus Advanced nieuw €658,80 en Advanced via upgrade van 13 € 813,60

De upgrade is dan €154,80 duurder dan als ik direct het Advanced pakket had gekocht. (alles incl. BTW) - dus €129 ex BTW

Ik heb een mail gestuurd naar de Filemaker, afdeling Sales met een vraag of dit grote verschil klopt, en of er een soort coulance regeling bestaat voor mensen die binnen afzienbare tijd merken te willen upgraden.

De reactie was erg kort.

Dank voor uw mail.

De upgrade is inderdaad € 129,00 duurder, dit klopt.

Wij kunnen hier niets voor u betekenen.

Met vriendelijke groet,

Mijn advies aan mensen die overwegen Pro of Advanced aan te schaffen, is je goed in te lezen in de verschillen van de pakketten.

Mocht je niet alleen een startklare oplossing willen gaan gebruiken, dan is de kans toch redelijk groot dat je beter voor Advanced zou gaan kiezen.

Hollandsche zuinigheid kost meer dan je denkt…

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Het is waar dat FileMaker erg duur is. Dat ze je niet tegemoet komen is niet zozeer je eigen Hollandse krenterigheid, maar de graaierigheid van de leverancier. Ze mogen ons, afnemers, best wel eens wat meer tegemoet komen, ze leven van ons.

Sorry vind dit een beetje kort door de bocht.

Iedereen moet leven, iedereen moet wat verdienen, waarom FM leveranciers niet ?

Door het gebruik van FM echt duizenden euro's aan kosten bespaard, vind het eigenlijk voor zo'n programma een hele redelijke prijs.

• 0

Filemaker stelt je in staat om in een relatief kort tijdsbestek complete bedrijfsprocessen op een geweldige wijze te automatiseren. Als je de kosten van Filemaker afzet tegen de enorme besparingen welke de implementatie van FM een organisatie kan opleveren, dan vindt ik dat we niks te klagen hebben en een verwijt aan Filemaker misplaats is.

• 0

Filemaker kost inderdaad geld, maar levert dat dubbel en dwars weer op en zoals Gerard al zei, iedereen moet toch ergens van leven? Het zou wel erg mooi zijn wanneer er naast (de gratis) FmGo ook voor de PC's/Mac's de mogelijkheid zou komen om runtimes te kunnen maken die wel db's vanaf een server kunnen openen. Als in zo'n geval FMPro advanced bijvoorbeeld 3x zo duur zou worden, dan zou ik het er nog steeds voor willen betalen

• 0

Ik vind wel dat de verhouding FileMaker Pro <> FileMaker Pro Advanced <> FileMaker Server wat anders zou kunnen.

Voor veel kleine klanten (1 of 2 man) is € 349,- ex btw best veel voor een software pakket als je zelf niet programmeert of handig bent met rapporten enzo. Dan gebruik je FMP in feite als een soort runtime. En als ontwikkelaar steek ik het geld eerlijk gezegd liever in mijn eigen zak als het ware.

Je zou dus zoals Menno zegt een soort 'server enabled runtime' moeten hebben, gratis of veel lager geprijsd waarbij je voor de server connecties betaalt.

En dan eventueel een goedkope server zonder WebDirect en PHP.

Dus echt een oplossing voor kleine bedrijven tot een man of 5.

Natuurlijk moet FMI Inc ook verdienen maar een meer capabele runtime zou veel meer deuren openen, daar ben ik van overtuigd. Voor wat grotere bedrijven gelden heel andere maatstaven, maar voor kleine bedirjven en startups is de huidige licentiestructuur niet handig.

• 0
Ik vind wel dat de verhouding FileMaker Pro <> FileMaker Pro Advanced <> FileMaker Server wat anders zou kunnen.

Voor veel kleine klanten (1 of 2 man) is € 349,- ex btw best veel voor een software pakket als je zelf niet programmeert of handig bent met rapporten enzo. Dan gebruik je FMP in feite als een soort runtime. En als ontwikkelaar steek ik het geld eerlijk gezegd liever in mijn eigen zak als het ware.

.

ik begrijp dit niet helemaal.

Moet ik hieruit opmaken dat iemand (een klein bedrijf) FM aanschaft om vervolgens een "database" te laten maken door een ontwikkelaar omdat hij/zij er zelf geen een kan maken ? Dus eigenlijk FM alleen aanschaft om de "gemaakte database" te kunnen gebruiken ?

In dit geval, als dan 349 veel geld is voor FM, hoe laag zijn dan de prijzen van ontwikkelaars ? Ik had altijd het idee, een bedrijf (je) welk een ontwikkelaar kan inschakelen heeft absoluut geen problemen met het aanschaffen van een softwarepakket voor 349,- omdat dit waarschijnlijk de laagste kosten zijn van het geheel . Of wilt u als ontwikkelaar deze 349,- zelf doorbelasten aan de klant :wink:

Ik heb FM aangeschaft en vervolgens een hele winter dag en nacht zitten knokken om mijn database te maken, hier op het forum diverse mensen grijze haren bezorgd met mijn vragen, omdat ik geen geld vrij wilde maken om een ontwikkelaar te kunnen betalen. Ook geen offerte aangevraagd, immers deze mensen moeten ook leven, dus voor mij momenteel geen optie. Toch vond ik de aanschaf prijs van FM absoluut geen drempel.

Dit soort bedragen kunnen toch geen drempel zijn ? we spreken niet over duizenden euro's, een telefoontje kost al meer (die na 8 maanden weer ergens in een lade beland want er is weer een nieuw typetje uit :mrgreen: )

Ik denk dat het aanschaffen van FM voor iedereen (dus klein en groot bedrijf, arm of rijk) gebaseerd is op dezelfde vraag, heeft het investeren in FM zin voor mij ja of nee.

• 0

Het probleem is de iOS en Android Apps.

Men vindt het maar normaal dat een computerprogramma 1 a 2 euro moet kosten.

Kijk je op iTunes, dan gelooft de hele wereld dat dit soort bedragen "normaal" gevonden moet worden.

Een beetje serieuze software onderneming rekent minimaal 50 euro per uur om uit de kosten te komen. Liefst nog even wat meer.

De kosten van Filemaker zijn in elk opzicht een lachertje.

Tenzij je geen professionele ontwikkelaar bent en het er voor de hobby er bij doet.

Als je dan ook nog geen goed verhaal hebt waarmee je jouw klant kan overtuigen van de vele uurtjes die er in gaan zitten, dan zal elke klant jou ook vragen of het niet goedkoper kan.

Dan betaal je Filemaker uit de eigen portemonnee en voor een particulier wordt het al snel een dure grap.

En ja, een Pro Runtimer met serverconnectie zou mij ook wel passen, net zoals Go ook een Runtimer dingetje is.

Niet alleen vanwege de kosten, ook vanwege het beheer. Geen ontwikkelingsmogelijkheid in Runtimer, ideaal.