Ga naar inhoud
  • 0

Licensing conflict


hans erik

Vraag

Misschien dat er al eens over dit topic gepost is, maar hopelijk heeft iemand nog een gouden tip.

 

De situatie: ik heb een bestand dat vooral op een iPad moet draaien en OF lokaal moet connecten aan FMS OF via internet, afhankelijk van de situatie.

Ik maakte eerst een dubbele entry in de External Data Sources dialoog:

- eerst het lokale IP adres, bijv. fmnet:/192.168.1.14/

- daaronder het WAN IPadres, bijv. fmnet:/xxx.xxx.xxx.xxx/

 

Maar het lastige is dat FMPGo eerst heel lang zoekt naar de server, vervolgens tot de conclusie komt dat die niet bereikbaar is en dan pas het WAN IPadres probeert.

Dat is dus geen leuke optie en daarom dacht ik: ik laat gewoon het lokale IP adres weg. Dat gaat goed als je lokaal werkt, maar er is één probleem: op het moment dat je ook als lokale client aanlogt ziet FMP dat hetzelfde serienummer ook via xxx.xxx.xxx.xxx is aangelogd en dan krijg je dus een licensing foutmelding en weg is je sessie.

 

Is er niet een slimme workaround voor de keuze van het juiste pad naar de server?

 

Get(SystemIPaddress) levert je natuurlijk het eigen IP adres, en je kunt testen of je lokaal of remote zit, maar je kunt toch niet de datasource dynamisch kiezen... Twee bestanden is ook geen optie.

Toch maar gewoon de strandbal? Het probleem is in zoverre beperkt, dat je met FMGo geen licensing conflict hebt, maar voor een laptop is dit wel vervelend.

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het lijkt mij dat wanneer je de toegang tot server in een DNS entry zet,

dat je dan via openen op afstand in fmp met een URL de boel kan openen.

 

Je moet dan wel bij je provider een DNS entry aanmaken die bijvoorbeeld de URL Filemaker.hanserik.nl (als hanserik.nl jouw domeinnaam is ) doorzet naar het juiste IP nummer.

Dan zal de ipad de weg kiezen van de voorhanden zijnde connectie.

 

 

succes

 

cor

Link naar reactie
  • 0

Als je netwerk het toelaat dan kun je altijd je database via je externe adres openen, ik kan dat doen in mijn kantoor waar ik een eenvoudig netwerk

heb, maar ik zie vaak dat bij wat grotere en vooral Windows omgevingen je niet het externe IP adres kunt benaderen.

 

Ik vraag mij af of het mogelijk is om te testen of je op het locale netwerk zit, of niet, en aan de hand daarvan met het juiste url de database te openen

ipv via de external data sources zodat je daarmee kunt aangeven welk pad gebruikt moet worden?

 

Groet, Ruben

Link naar reactie
  • 0
Als je netwerk het toelaat dan kun je altijd je database via je externe adres openen, ik kan dat doen in mijn kantoor waar ik een eenvoudig netwerk heb, maar ik zie vaak dat bij wat grotere en vooral Windows omgevingen je niet het externe IP adres kunt benaderen.

Het benaderen via het externe adres 'van binnenuit' leidt juist tot het licensing conflict als je ook via het interne adres connect. FMS ziet beide verbindingen als aparte PC's, en verbreekt dus de verbinding.

 

Zo'n test is lastiger dan op het eerste gezicht lijkt, want lokale netwerken gebruiken natuurlijk altijd vaste 'non routable' adressen: beginnend met 192.168.x.x of 10.0.x.x. Ik ga wel even met de fmp:// url experimenteren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...