In mijn niet te stillen behoefte om FMP onder de knie te krijgen, probeer ik zoveel mogelijk soorten database opzetten uit. Alhoewel ik de logica wat vaker begin te doorzien, merk ik dat het me nog niet helemaal eigen is.
Nu heb ik de volgende oefening voor mezelf bedacht : een opzet te maken voor boekhouding – en daar begint mijn beperking.
Ik kan helaas dBoek (MacFan) nergens meer vinden als voorbeeld.
Gegeven: tabel Transactie (Excel uitspoel) met diverse velden
Bedrag
Maand
Jaar
Kostenpost
Categorie
Post
Groep
Rekening
Doel: overzichten maken van de sommatie van de bedragen afhankelijk van de verschillende kenmerken.
Probleem: Hoe kan ik ‘afhankelijke’ invoerlijsten maken?
Toelichting:
De bedragen worden geordend aan de hand van een 4 tal kenmerken:
hier zijn meerdere ‘1 op veel relaties’ in te herkennen.
Een groep heeft meerdere posten. Een post heeft meerdere categorieën. Etc.
Nu wil ik selecties maken aan de hand van de kenmerken. Hiertoe wil ik een keuzeveld maken (globaal veld), waar in de invoer met een invoerlijst gebeurd.
Maar dan moet het aantal keuzes beperkt worden – Bij Groep 1 hoort een beperkt aantal Posten, Bij Groep 2 weer een ander deel.
Kortom: ik wil als ik voor Groep 1, slechts de daarbijhorende posten als keuze krijgen in de invoerlijst Post, en zo verder voor de rest van de groepen (en posten, categorieen, kostenpost).
Hiermee is het doel: Wat is het totaal van Groep A? Wat is het totaal van kostenpost B? etc
Het lukt me maar niet om een architectuur te maken waar mee dit lukt.
Ik ga telkens uit van een dashboardtabel en de Transactie tabel, waar ik meerdere TO van maak, en die met verschillende relaties met elkaar koppel.
In de dashboardtabel heb ik globale velden (gGroep, gPost, gCategorie en gPost) en sommatievelden.
Of zit ik verkeerd te denken, en moet ik handmatig aparte tabellen aanmaken voor de verschillende kenmerken?
Question
Gustav
In mijn niet te stillen behoefte om FMP onder de knie te krijgen, probeer ik zoveel mogelijk soorten database opzetten uit. Alhoewel ik de logica wat vaker begin te doorzien, merk ik dat het me nog niet helemaal eigen is.
Nu heb ik de volgende oefening voor mezelf bedacht : een opzet te maken voor boekhouding – en daar begint mijn beperking.
Ik kan helaas dBoek (MacFan) nergens meer vinden als voorbeeld.
Gegeven: tabel Transactie (Excel uitspoel) met diverse velden
Bedrag
Maand
Jaar
Kostenpost
Categorie
Post
Groep
Rekening
Doel: overzichten maken van de sommatie van de bedragen afhankelijk van de verschillende kenmerken.
Probleem: Hoe kan ik ‘afhankelijke’ invoerlijsten maken?
Toelichting:
De bedragen worden geordend aan de hand van een 4 tal kenmerken:
hier zijn meerdere ‘1 op veel relaties’ in te herkennen.
Een groep heeft meerdere posten. Een post heeft meerdere categorieën. Etc.
Nu wil ik selecties maken aan de hand van de kenmerken. Hiertoe wil ik een keuzeveld maken (globaal veld), waar in de invoer met een invoerlijst gebeurd.
Maar dan moet het aantal keuzes beperkt worden – Bij Groep 1 hoort een beperkt aantal Posten, Bij Groep 2 weer een ander deel.
Kortom: ik wil als ik voor Groep 1, slechts de daarbijhorende posten als keuze krijgen in de invoerlijst Post, en zo verder voor de rest van de groepen (en posten, categorieen, kostenpost).
Hiermee is het doel: Wat is het totaal van Groep A? Wat is het totaal van kostenpost B? etc
Het lukt me maar niet om een architectuur te maken waar mee dit lukt.
Ik ga telkens uit van een dashboardtabel en de Transactie tabel, waar ik meerdere TO van maak, en die met verschillende relaties met elkaar koppel.
In de dashboardtabel heb ik globale velden (gGroep, gPost, gCategorie en gPost) en sommatievelden.
Of zit ik verkeerd te denken, en moet ik handmatig aparte tabellen aanmaken voor de verschillende kenmerken?
Heeft iemand een idee?
3 answers to this question
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.