Jump to content
  • 0

Afhankelijke invoerlijsten

Gustav

Question

Posted

In mijn niet te stillen behoefte om FMP onder de knie te krijgen, probeer ik zoveel mogelijk soorten database opzetten uit. Alhoewel ik de logica wat vaker begin te doorzien, merk ik dat het me nog niet helemaal eigen is.

Nu heb ik de volgende oefening voor mezelf bedacht : een opzet te maken voor boekhouding – en daar begint mijn beperking.

Ik kan helaas dBoek (MacFan) nergens meer vinden als voorbeeld.

Gegeven: tabel Transactie (Excel uitspoel) met diverse velden

Bedrag

Maand

Jaar

Kostenpost

Categorie

Groep

Rekening

Doel: overzichten maken van de sommatie van de bedragen afhankelijk van de verschillende kenmerken.

Probleem: Hoe kan ik ‘afhankelijke’ invoerlijsten maken?

Toelichting:

De bedragen worden geordend aan de hand van een 4 tal kenmerken:

hier zijn meerdere ‘1 op veel relaties’ in te herkennen.

Een groep heeft meerdere posten. Een post heeft meerdere categorieën. Etc.

Nu wil ik selecties maken aan de hand van de kenmerken. Hiertoe wil ik een keuzeveld maken (globaal veld), waar in de invoer met een invoerlijst gebeurd.

Maar dan moet het aantal keuzes beperkt worden – Bij Groep 1 hoort een beperkt aantal Posten, Bij Groep 2 weer een ander deel.

Kortom: ik wil als ik voor Groep 1, slechts de daarbijhorende posten als keuze krijgen in de invoerlijst Post, en zo verder voor de rest van de groepen (en posten, categorieen, kostenpost).

Hiermee is het doel: Wat is het totaal van Groep A? Wat is het totaal van kostenpost B? etc

Het lukt me maar niet om een architectuur te maken waar mee dit lukt.

Ik ga telkens uit van een dashboardtabel en de Transactie tabel, waar ik meerdere TO van maak, en die met verschillende relaties met elkaar koppel.

In de dashboardtabel heb ik globale velden (gGroep, gPost, gCategorie en gPost) en sommatievelden.

Of zit ik verkeerd te denken, en moet ik handmatig aparte tabellen aanmaken voor de verschillende kenmerken?

Heeft iemand een idee?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ben ondertussen verder aan het zoeken geslagen.

Volgens mij is de oplossing te vinden in "Voorbeeld van een invoerlijst die alleen waarden uit gerelateerde velden bevat" ( met dank aan Willem_P).

• 0
Posted

Hallo Felix,

Terwijl ik mijn 'reactie op mijzelf' aan het schrijven was, had jij al een reactie geplaatst.

Ga daar nu meteen naar kijken. Veel dank maar weer voor het meedenken!

Groet, Gustav