EricJ Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Wie kan me uitleggen hoe ik kan zoeken binnen een gevonden reeks? Stel ik heb dBase met daarin vijf grote verenigingen met elk 100 leden. Ik wil zoeken op bijvoorbeeld vereniging A en dan direct daarna zoeken naar alle leden waarvan de voornaam begint met bijv. P Dit moet dan vastgelegd worden in een scriptje (Button). Hoe werkt dat in FileMaker? Bedankt, EricJ Quote
0 edc Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Met welke versie van fm werk je? Er is namelijk een belangrijke wijziging sinds fm 6.0 ivm met de oplossing van je vraag. edc Quote
0 DJ_Lucv Posted October 10, 2003 Posted October 10, 2003 Wat is je database opzet? Een db met verenigingen en een db met leden die je dan koppelt door middel van een veld in de tabel leden die de clubid bevat? Als je zoiets hebt kun je gewoon een relatie aanmaken en dan zoeken met perform search. Quote
0 EricJ Posted October 11, 2003 Author Posted October 11, 2003 Het betreft in mijn voorbeeld over een enkele database. er worden records aangemaakt en op elk record vermeld ik de naam van de deelnemer en bij welke vereniging ze horen. vervolgens wil ik dezelfde dBase de gevraagde zoekopdracht uitvoeren. Ik werk met FMP 6.0 NL Quote
0 edc Posted October 11, 2003 Posted October 11, 2003 In fm 6 ga je als volgt te werk: je zoekt op naam van de vereniging. Vervolgens kun je opnieuw een zoekopdracht genereren. Maar in plaats van gewoon op zoeken uitvoeren te klikken, kies je (terwijl je in zoekmodus staat) in het 'verzoeken' de optie 'gevonden reeks beperken'. Op deze manier wordt aan je eerste vraag voldaan. Om dit in een script te gieten wordt het wel wat omslachtig. Je dient namelijk 3 scriptjes te maken. 1e script met de eerste zoekopdracht. 2e script met de 2e zoekopdracht (waarop je optie 'gevonden reeks beperken' aanklikt). En vervolgens een 3e script waarbij de eerste 2 achtereenvolgens worden aangeroepen, zodat je de totale zoekopdracht aan een button kunt koppelen. Ik heb me hier enkel beperkt tot het beantwoorden van je vraag. Over de relevantie van deze zoekmethode in je toepassing spreek ik me niet uit, maar volgens mij is hierover wel een boompje op te zetten. Maar dat laat ik over aan de collega's. mvg, edc Quote
0 AvD Posted October 11, 2003 Posted October 11, 2003 Antwoord op de originele posting: Tenzij ik je verkeerd begrepen heb, bedoel je een gewone AND request: je vraagt records die aan twee voorwaarden voldoen, nl. behoren tot een bepaalde vereniging en een naam bevatten beginnend met een bepaalde letter. Dat kan je in één enkele find-operatie: in Find modus tik je de naam van de vereniging in, samen met de eerste letter van de gewenste naam. Dat is alles. Zo'n Find kan je gemakkelijk door een script laten herhalen via Perform Find (Restore). De complexiteit van de andere antwoorden op deze thread doet me vrezen dat ik iets in je vraag verkeerd begrepen heb. Quote
0 Konkel Noen Posted October 11, 2003 Posted October 11, 2003 Ik probeer die (Restore) ofte (Herstellen) optie zo veel mogelijk te vermijden en gebruik liever uitgeschreven : Ga naar Zoeken Veld instellen... Veld instellen... Zoeken uitvoeren Ik heb niet de indruk dat dit trager werkt. Als je achteraf het script leest weet je meer wat je gedaan hebt, anders moet je 'm eerst afdrukken. Jammer dat zo iets niet kan voor het sorteren, of toch ? Quote
0 Arnoud Posted October 11, 2003 Posted October 11, 2003 Ik denk dat voor beiden wat te zeggen is. Perform Find(restore) is slechts 1 regel en er kan evt. een commentaartje bijgezet worden. Maar de setfield methode is ook mijn favoriet, die kan je in het script naar behoeven aanpassen zonder het kunstje voor te hoeven doen. Ik ben bang dat het sorteren voorlopig nog gewoon voorgedaan moet worden. En bij meerdere sorteeropdrachten binnen 1 script moet je zelfs subscripts aanmaken. Correct me if I am wrong. Quote
Question
EricJ
Wie kan me uitleggen hoe ik kan zoeken binnen een gevonden reeks?
Stel ik heb dBase met daarin vijf grote verenigingen met elk 100 leden.
Ik wil zoeken op bijvoorbeeld vereniging A en dan direct daarna zoeken naar alle leden waarvan de voornaam begint met bijv. P
Dit moet dan vastgelegd worden in een scriptje (Button).
Hoe werkt dat in FileMaker?
Bedankt,
EricJ
7 answers to this question
Recommended Posts