Jump to content
  • 0

Layout vragen

Frank ter Braak

Question

Posted

Hebben jullie tips hoe ik makkelijk objecten kan selecteren in de layoutmode.

Soms zitten er div velden en knoppen over elkaar en is het niet duidelijk wat er allemaal staat en in welke volgorde ze zitten. Als je twee exact even grote velden selecteerd die op elkaar liggen zie je niet eens dat je iets geselecteerd hebt.

Ook lukt het me soms niet om in bepaalde templates achter een veld of knop definitie te komen omdat het gegroepeerd is (bv veld, button en grafic). Bij het uiteen nemen verliest het dan de buton functie en weet ik nog niet welk script er nou aan een knop hangt.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted
Hebben jullie tips hoe ik makkelijk objecten kan selecteren in de layoutmode.

Als je twee exact even grote velden selecteerd die op elkaar liggen zie je niet eens dat je iets geselecteerd hebt.

Dat moet je dus ook bij voorkeur niet doen :)

Als je in Layout Mode rechtsklikt op een object en je kiest dan Arrange, dan heb je de mogelijkheid om het naar voren of naar achteren te verplaatsen. Wat ik persoonlijk vrij lastig vind, en wat ook wel in jouw straatje ligt, dat is dat als ik een grote achtergrond-bitmap gemaakt heb, dat dan "multiple select" door middel van slepen niet meer werkt. Dan ga je namelijk dat onderliggende object verschuiven, en daar is dus weinig aan te doen. :? Maar het zou idd wel geinig zijn als er een venstertje zou zijn waar in staat welke velden en objecten geselecteerd zijn op een bepaald moment. Peter komt dat in FMP 7 wel? O nee jij mag niks zeggen natuurlijk :D Dat zo'n venstertje dan naar keuze wel of niet weergegeven kan worden, analoog aan het "object size" venster dat we nu hebben. Dat zou in sommige gevallen wel handig wezen.

• 0
Posted
Ook lukt het me soms niet om in bepaalde templates achter een veld of knop definitie te komen omdat het gegroepeerd is (bv veld, button en grafic). Bij het uiteen nemen verliest het dan de buton functie en weet ik nog niet welk script er nou aan een knop hangt.

Dat is inderdaad een van de onleuke kanten van FileMaker. Het voorzichtigste wat je kan doen is dat groepsobject dupliceren en dan dat duplicaat uiteenrafelen. :cry:

Dat de button-functie bij het degroeperen verloren gaat is in FM 6 toch niet het geval? Tenzij natuurlijk die button-functie was toegekend aan het geheel (de groep, dus) en niet aan één van de groepselementen. Maar je hebt gelijk: het werkt niet naar behoren. De oorzaak van het probleem ligt natuurlijk in het feit dat FileMaker-layouts opgebouwd zijn uit layers en dat je elementen van verschillende layers kunt groeperen tot een ding dat dan op een eigen layer komt te liggen... :cry:

• 0
Posted (edited)
een grote achtergrond-bitmap gemaakt heb, dat dan "multiple select" door middel van slepen niet meer werkt. Dan ga je namelijk dat onderliggende object verschuiven, en daar is dus weinig aan te doen.

Nou, weinig ...

Je kunt de grote afbeelding op de achtergrond vergrendelen. Dan kun jij vervolgens gewoon slepen om meerdere objecten (die bovenop je achtergrondplaatje liggen) te selecteren.

Begin je met slepen (de eerste klik van je muis) op je achtergrondplaatje, dan gaat je plaatje niet mee, want die is vergrendeld. Omdat-ie vergrendeld is zal het plaatje ook niet in de selectie worden opgenomen. Eenmaal vergrendeld mogen layoutobjecten niet meer meespelen!

Edited by Guest
  • 0
Posted (edited)

En verder wat Frank betreft: ook ik kom wel eens gegroepeerde objecten tegen waarvan er één een script bevat.

Dubbelklik je op de groep, dan krijg je niet het script te zien, maar de kenmerken van een van de andere objecten.

Wat ik doe als ik het wil onderzoeken, is het gehele gegroepeerde object dupliceren naar een plekje waar het geen kwaad kan: precies zoals AvD zegt. Dan hef je de groepering op. Je hebt nu verschillende objecten, waarvan er één nog steeds een script bevat.

Leg de objecten van elkaar af, en dubbelklik een-voor-een om te zien welk object een script is. Dubbelklik op een object dat aan een script vastzit zal altijd de script-kenmerken laten zien, en niet de kenmerken van het object.

Edited by Guest
  • 0
Posted

andere hulpmiddelen:

Als je twee objecten precies op elkaar hebt liggen en je wilt de onderste selecteren dan selecteer je ze beide door er een kader omheen te trekken met de muis en dan op het object te klikken. Dan wordt de bovenste ge-deselecteerd en is de onderste geselecteerd.

Verder kan je via het menu de knoppen zichtbaar maken met View - Buttons.

In portalen is het handig om een onzichtbaar rechthoek onder de velden te plaatsen. Deze rechthoek krijgt dan de button-functie waardoor je de groep van velden niet uiteen hoeft te nemen als de velden wijzigen.

• 0
Posted
een grote achtergrond-bitmap gemaakt heb, dat dan "multiple select" door middel van slepen niet meer werkt. Dan ga je namelijk dat onderliggende object verschuiven, en daar is dus weinig aan te doen.

Nou, weinig ...

Je kunt de grote afbeelding op de achtergrond vergrendelen. Dan kun jij vervolgens gewoon slepen om meerdere objecten (die bovenop je achtergrondplaatje liggen) te selecteren.

Begin je met slepen (de eerste klik van je muis) op je achtergrondplaatje, dan gaat je plaatje niet mee, want die is vergrendelt. Omdat-ie vergrendelt is zal het plaatje ook niet in de selectie worden opgenomen. Eenmaal vergrendelt mogen layoutobjecten niet meer meespelen!

Hee da's een goeie Sanne! Dank je wel! :) Weer wat geleerd :)