Jump to content
  • 0

Veldwaarde uit een db weergeven in andere db

FrankyB

Question

Hi

Hoe kan ik een waarde van een veld (a) dat ingevoerd is in database X, weergeven (alleen weergeven dus; read-only weet ik wel op te lossen) in een leeg veld binnen een layout van database Y.

Ik heb al een relatie gelegd tussen die 2 velden maar de inhoud van a laat ie niet zien in b.

Wie kan mij even op weg helpen ?

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Helaas geen reactie.

Niemand die mij even op weg kan helpen ?

Het gaat er dus om om simpelweg een ingevoerde waarde (laatst ingevoerde) in een veld op layout van database x weer te geven op een layout in database y.

Tot nu toe lukt mij dat niet echt. En hoe werkt het dan met het bronveld op meerdere records ?

Binnen eenzelfde database/layout wel maar niet vanuit een ander database.

Of kan dit niet met Venstermenu ? Script wellicht ?

• 0

Zorg dat je de tabel van de betreffende database zichtbaar hebt in het relatieschema, en zorg daarna voor een betekenisvolle relatie tussen deze tabel en een tabel in de lokale database.

Daarna kan je velden uit de externe database zichtbaar maken in de layouts. Door invoer in een veld uit te zetten voorkom je dat waarden worden gewijzigd.

• 0

Ik merk dat ik nog onjuiste bewoordingen gebruik. :D

Ik bedoel dat binnen 1 database; maar vanuit verschillende tabellen, waarde(n) van de ene tabel in een andere weergegeven moet worden.

Dat leek mij makkelijk, maar is het niet.

Immers het betreffende veld komt ook nog eens in opvolgende records voor.

Hoe laat ik de laatst ingevoerde waarde cq ALLE ingevoerde waarden van een veld in tabel x, zien in een veld op een layout van tabel y ?

• 0

Hi Felix

Bedankt voor je antwoord maar dat antwoord gaat uit van een te hoog FM-kennisniveau van mij :P

IK denk dat ik dicht in de buurt kom maar ´bedenk een sortering´ en ´gebruik dan diezelfde sortering in een relatie met het veld´.

Hoe ik dat moet doen zou ik nu nog echt niet weten. Ik kan via een venstermenu al wel iets van de ene tabel op een andere zetten, maar nu nog zorgen dat altijd de waarde van het veld met laatste record daarin komt.

Valt me op dat veel redelijk ´eenvoudige´ zaken al behoorlijke hersenkrakers zijn in FM.

De crux zal zijn dat je heel goed scripts moet kunnen schrijven en heeeeeeel veel moet uitproberen en testen.

• 0

Nee inderdaad Felix, ik denk veel te diep door blijkt nu. Ben met veel ingewikkelde patronen bezig dan deze simpele.

Duurt nog wel even voordat ik alle ins en outs door heb.

Heb je een goede tutorial voor mij (een link ofzo) waar ik scripts mee kan oefenen ?

Ik ga na mijn vakantie wel een FM cursus volgen en ik wil richting FCD niveau dus ik moet alles meepikken dat ik kan.

Je/jullie hulp zal ik niet vergeten ;-)