Jump to content
  • 0

Hoe doen andere dat?

Frank ter Braak

Question

Posted

Ik heb een orders bestand waar allerlei offertes, bestellingen en facturen staan.

• Aan de ene kant bouw ik die op met order regels in een orderregels bestand.
    Aan de andere kant zet ik de aanbetalingen en overmakingen e.d. in de orders via een transactierregels bestand.

Als ik een order wil printen staat het orderregels- en het transactieregelsportaal onder elkaar. Helaas kan ik dan geen gebruik maken van de verschuif functie die lege ruimtes in elkaar schuift.

Hoe doen andere dat ? Want vaak zal de af te drukken info in meerdere bestanden staan. Is hier een oplossing voor? Toch printen in het orderregels bestand met een "verschuivende" lijst van orderregels en een "vast" portaal mer de transactieregels?

Verder houd ik verschillende orders die bij elkaar horen gebonden via een gezamenlijk uniek nummer.

Zo zie ik bv van één ligfiets in een oogopslag de

• 1.Offerte
    2.Bestelling
    3.Aankoopnota

Alle transactie die bij deze fiets horen bind ik ook via dit gezamenlijk nummer. Op die manier krijg ik de aanbetaling die tijdens de bestelling (2) plaatsvond ook op de uiteindelijke aankoopnota (3) te staan.

Wederom: Hoe doen andere dat? Dit vind ik logisch want ontdanks dat het div bonnen zijn is het wel één fiets. Toch ben ik bang het te complex te maken en alle data te veel te versnipperen.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb het even in de groep gegooid.

Wij komen in eerste instantie op 3 methoden:

1. Afdrukken vanuit de gerelateerde bestanden: dus eerst naar het ene bestand en daar afdrukken, dan naar het andere bestand en daar afdrukken.

Voordeel is dat je dan altijd alle gegevens hebt.

Nadeel is dat je altijd op minimaal 2 pagina's afdrukt.

2. Verzamel de gerelateerde records uit beide bestanden (desgewenst met de gegevens van het hoofdrecord) naar één bestand toe (via een import bijvoorbeeld): dit wordt het "printbestand". Maak een afdruk uit dit bestand. Je kunt daarna de records uit dit "printbestand" weer verwijderen, of er in laten zitten tot de volgende printopdracht en ze daarna verwijderen.

Voordeel: je hebt veel controle over de afdruk: de regels uit beide bestanden kunnen zelfs door elkaar heen worden afgedrukt.

Nadeel: je zit altijd met een importeer-opdracht. En de layouts van het afdrukken zitten wellicht wat complexer in elkaar, omdat je moet weten uit welk bestand je welke gegevens wilt laten zien.

3. Als in het ene gerelateerde bestand ook een link ligt naar het andere gerelateerde bestand, dan kun je over die link "hoppen" en vanuit het twede bestand printen.

Voordeel: alle informatie op één pagina

Nadeel: ik kan niet goed uitleggen wat ik bedoel, geloof ik ...

• 0
Posted (edited)

Tijdens de koffiepauze nog 3 bedacht:

4. De gegevens via XML naar een tekstbestand schrijven, en dan bijvoorbeeld door Microsoft Word laten afdrukken (eventueel met een koppeling via de Troi File Plugin om het zojuist gemaakt tekstbestand aan het FileMaker-record te koppelen).

Voor/nadeel: je hebt er kennis van XML en desgewenst van de Troi File Plug-in voor nodig

Voor/nadeel: je maakt gebruik van een ander programma om af te drukken

5. Variatie op 4: je kunt in FileMaker zelf html-code samenstellen, en dan het html-bestand afdrukken.

Voor/nadeel: je hebt er kennis van HTML voor nodig

6. Variatie op 4: je kunt zelf RTF-code samenstellen, en dan via Word afdrukken.

Voor/nadeel: je hebt er kennis van RTF voor nodig

Edited by Guest
  • 0
Posted

En natuurlijk: er wordt gesteld "verschuiven lukt niet met portalen". Maar dat is niet waar. Je kunt een portaal ook laten verschuiven: ik geloof iets met geen lijn aan het portaal geven?

Dus:

7. Alle portalen op één print-layout, met het maximaal aantal regels wat je verwacht, en alles laten schuiven.

Nadeel: zodra de informatie meer dan één pagina is, wordt het een zooitje.

Nadeel: informatie binnen een portaalrij schuift (dacht ik) niet op.

• 0
Posted
Dus:

7. Alle portalen op één print-layout, met het maximaal aantal regels wat je verwacht, en alles laten schuiven.

Nadeel: informatie binnen een portaalrij schuift (dacht ik) niet op.

Nou Sanne ik ben blij dat je daar pas bij nummer 7 achter komt anders had ik de creative oplossingen 1 t/m 6 moeten missen.(ik blijf nieuwsgierig naar dat "hoppen" uit 3)

Inderdaad verschuiven portalen ook (ik had ergens een vertikale lijn in staan die dat verhinderde) maar het lukt mij inderdaad niet om de velden in de portalen in te laten schuiven maar daar valt mee te leven. Een langer commentaar zet ik dan maar niet in de orderregel maar in een apart textveld. Als ik dat toch wil ga ik maar eens experimenteren met het aparte import/print file uit idee 2.

PS Sinds kort zie ik dat je naar mij knipoogt. Was ik voorheen blind voor deze subtiele wink of doe je dat pas sinds mijn foto naast mijn berichten prijkt. :wink:

• 0
Posted

Het knipogen is geheel in de wilde weg, Frank. Ik maak geen onderscheid naar wie ik knipoog. Je bent wel de eerste die het ziet. Nou ja, in elk geval de eerste die het vertelt. Bij gebrek aan een beter emoticon, zijn deze knipogen speciaal voor jou: :roll:

topic>

Wat betreft die transacties: misschien beter daar een apart draadje over op te zetten. Kun je meteen iets uitgebreider uitleggen wat je bedoelt ...