Ga naar inhoud
  • 0

fmp Server 13 kan geen apache connectie maken


Heckle

Vraag

hallo iedereen

 

ik heb onlangs FMS 13 geinstalleerd op mijn mac mini

alles liep vlot tot dat hij de interne apache server wou aanroepen en bleef zeggen dat hij geen connectie kan maken met de webserver

ik draai maverick, de java is de laatste versie en ik heb de apache geactiveerd via de terminal en deze werkt.

Maar fms kan geen connectie maken met de webserver.

al gesnuisterd op t net maar geen suggesties gevonden

iemand hier ervaring mee

want zou toch graag webdirect gebruiken

en op mijn andere server (iMac op 10.9) draai ik fms 12 en daar juist het zelf probleem

ook geen toegang tot de webserver

 

enige suggesties

Steven

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je OSX server draait gaat die met de web sever poorten lopen. Zelfs als je hem stopt blijf die de poorten capteren.

 

Kijk eens hier: http://forums.filemaker.com/posts/bbfbd58c11?page=4

Het gaat hier vooral over dit stukje:

 

When you enable Server.app in Mountain Lion or in Mavericks it uses Apache for ALL KINDS OF STUFF.

If you NEVER turn on Web, Wiki and Profile Manager, but only used it for File Services and VPN then Server.app will still turn on a hidden version of Apache that will not make the Web control panel show that Web is ON.

 

So I have learned to turn off this "hidden" Server.app Apache on machines that I use as network hubs (DNS, DHCP, and VPN) so that they can also host Kerio Connect mail/contact/calendar/char server on ports 80 and 443.

Here is how:

 

1) in terminal you disable the Server.app instance of Apache:

sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/org.apache.httpd.plist

 

2) If you have enabled Root in Directory Utility and have logged in as Root one time then you will have a Desktop so you can skip this step and move on to 3)

If not, you need to created the Desktop folder in the Root directory:

sudo mkdir /private/var/root/Desktop

 

3) Now you move the apache to that root desktop for safe keeping (in case you have hacker's remorse and want to put it back!):

 

sudo mv /System/Library/LaunchDaemons/org.apache.httpd.plist /private/var/root/Desktop/

---

Now your FileMaker Server 13 will start up properly and use port 80 and 443 without interference.

But it does mean that you cannot use this OS X Server machine to do things that EXPLICITLY use port 80 and 443 like Web, Wiki, and Profile Manager. You may be able to use things that MYSTEROUSLY attempt to take over port 80 and 443 like VPN.

 

If someone is a genius with reverse proxy then maybe one day we will know how to work with the Apache like we did in Mac OS X Server 10.6.8 to make everything happy on just one machine - but I suspect those days are over. And with Mac minis so cheap now, why not have separate machines. (for more info on using minis as servers check out the RAIS page at rais.precursor.ca

Link naar reactie
  • 0
juist apache via de terminal geactiveerd en fms geïnstalleerd

Ik vraag me af of je wel begrijpt dat FileMaker Server z'n eigen Apache instance installeert.

Je MAG je eigen instance van Apache NIET draaien, en zeker niet op poort 80.

Als je "juist apache via de terminal activeert" krijg ik zo'n donkerbruin vermoeden.

 

http://forums.filemaker.com/posts/bbfbd58c11

Link naar reactie
  • 0

ja daar ben ik me van bewust

maar eerst alles geïnstalleerd en het werkte niet, dan een deinstal gedaan

dan apache via terminal gestart en terug een instal en steeds het zelfde result

en dit op de 2 servers

dus ik denk dat de probs ergens anders liggen, ik was meer aan denken richting java???

mijn oude mini die os 10.8 kan de andere versies perfect aan

 

GROOT RAADSEL

Link naar reactie
  • 0
GROOT RAADSEL

 

De FileMaker Server installatie is niet alleen op OSX een niet geheel risicoloze onderneming. Ook op Windows 2012R2 server heb ik er last mee, vooral dan met de ARR die niet wil installeren.

Wat helpt - zeker als je ook nog eens wat java problemen krijgt op OSX - is Fusion of Parallels gebruiken om je je opstelling te testen.

Vanaf Lion kan je ook de client OSX versie perfect virtualiseren.

Je kan altijd reverten naar je snapshots en zo vanalles proberen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...