jeanno Posted October 21, 2003 Posted October 21, 2003 Help!!!! Ik zou een zoekfunctie moeten maken op een gedeelte van een nummer bvb via een veld "code" Het resultaat zou een lijst moeten zijn met alle nummers waarin het gezochte gedeelte voorkomt en de daaraan gekoppelde naam. Door te klikken op een nummer in dezelijst zou ik naar het betreffende record moeten gaan. Kan iemand mij uit de nood helpen of is dit niet mogelijk in FM e-mail: jeanno.ernots@pandora.be Quote
Peter Wagemans Posted October 21, 2003 Posted October 21, 2003 Maak een global veld "code". Maak een calculatieveld "zoekveld" dat als volgt gaat: if(patterncount(nummerveld;code) > 0 ; 1 ; "") Zoek nu in je database naar alle records waar zoekveld = 1 Weliswaar een trage zoekopdracht - omdat het gebaseerd is op een niet gestockeerde calculatie - maar het werkt wel. Quote
klaver Posted October 21, 2003 Posted October 21, 2003 Gaat deze oplossing niet te veel 'hits' geven? Bv. ik zoek nummer 1, maar ga op deze wijze ook 12, of 31 vinden, want deze bevatten ook 1. Ik meen dat ik vroeger hiermee ook eens heb liggen klooien, en uiteindelijk een oplossing vond met de functie valtotext of iets dergelijks. 'k Zal eens zoeken hier, ... Ik ben maar een amateurke, dus schiet niet op mij als ik er volledig naast zit. Quote
AvD Posted October 21, 2003 Posted October 21, 2003 Dag Klaver Je kritiek zou terecht zijn, denk ik, als de originele poster niet precies dát had gevraagd: Help!!!! Het resultaat zou een lijst moeten zijn met alle nummers waarin het gezochte gedeelte voorkomt Quote
Stef Posted October 22, 2003 Posted October 22, 2003 Wél te indexeren en snel te zoeken: Zoekveld aanmaken met volgende calculatie (resultaat TEXT): nummer & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-1) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-2) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-3) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-4) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-5) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-6) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-7) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-8 ) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-9) & "¶" & Right(nummer;Length(nummer)-10) - blijven herhalen naargelang maximumlengte HTH Stef Quote
Peter Wagemans Posted October 22, 2003 Posted October 22, 2003 Schitterende tip Stef ! Dit gaat natuurlijk ook op voor tekst velden. Klein kritiekje: het is het beste dat je getallen eerst naar tekst omzet, vooraleer je ze als text strings behandeld. FileMaker kan onaangekondigd deze "hidden feature" niet meer doen werken (is in het verleden al gebeurd ivm lookups en relaties). Mijn versie zou dus worden: NumToText(nummer) & "¶" & Right(NumToText(nummer);Length(NumToText(nummer))-1) & "¶" & Right(NumToText(nummer);Length(NumToText(nummer))-2) & "¶" & ... Quote
Stef Posted October 22, 2003 Posted October 22, 2003 overschot van gelijk. Teamwork scoort weer goed hier! Quote
Recommended Posts