Jump to content
  • 0

Nieuw hier en eerste vraag: te lange value list

LuckyLuke

Question

Posted

Hallo allemaal ben nieuw hier maar zit al twee avonden te lezen in al de postings .. zeer leerzaam ook de site van AvD

Wat ik zou willen is het volgende ...

Ik heb een bestand dat personeelsgegevens bevat. Vervolgens gebruik ik de namen dus weer in andere bestanden. Bijvoorbeeld voor bestellen van kleding, vastleggen van gespreksnotities. Ik maak dan gebruik van een popuplist op het veld naam gespreksnotities welke dan gerelateerd is aan een valuelist welke gemaakt wordt door de namen van mijn personeelgegevens. Dit levert echter een nogal lange en niet echt makkelijk werkbare lijst op.

Nu las ik bij tip 39 van AvD een en ander ... dat heb ik geprobeerd dat werkt, maar eigenlijk niet zo als ik het wil. Ik vul dus een beginletter in bijv K en krijg dan in de popup alle namen die beginnen met een K, maar ik het Kuiper, Kuipers, Koolman, Kuil etc. zou dit nog meer dynamisch willen. Als ik Ko invul wil ik alleen maar Koolman zien en vul ik Kui in alleen Kuiper, Kuipers, Kuil

Hoop dat mijn vraagstelling beetje goed verwoord is en anders hoor ik het graag.

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Probeer eens gewoon in de popuplist de eerste 2 of 3 (of meerdere) letters SNEL in te tikken. ALs je heel snel "ko" intikt, springt hij over alle "kui.."-en heen en beland je onmiddellijk bij ko. Wel even op oefenen.

• 0
Posted

Dank voor de belangstelling. In de Tip die je aanhaalt (ik denk dat het de 131 is die je bedoelt), beperkt het voorbeeld zich tot de eerste letter, maar niets belet je ook de tweede, derde, vierde, enzovoort in te voeren en in de related file een multiple key te maken die niet alleen de eerste letter geeft, maar ook de eerste twee, de eerste drie en eventueel zelfs de eerste vier.

Meestal gebruik je daarvoor 26 buttons met de hoofdletters en 26 met de kleine letters. De scripts zorgen ervoor dat bij het aanklikken van een hoofdletter ook enkel de hoofdletter wordt ingevuld. Bij het aanklikken van een kleine letter wordt dan die kleine letter toegevoegd (via een Set Field die de kleine letter toevoegt aan de actuele veldwaarde). Met drie letters in totaal ben je meestal al meer dan ver genoeg. Een alternatief voor de buttons is een veldje waarin je de zoekletters even intikt, afgesloten met ENTER.

HTH

PS Zeg, Klaver, welk alfabet gebruik jij feitelijk? Hier komt de 'o' nog altijd vóór de 'u'! :wink:

• 0
Posted

Een alternatief op een valuelist is het tonen van een portaal(tje) waarin je de personeelsnamen toont. In het personeelsbestand neem je een rekenveld op met de volgende formule:

left(naam;1) & "HR" &

left(naam;2) & "HR" &

left(naam;3) & "HR" &

left(naam;4) & "HR" &

left(naam;5) & "HR"

(HR is Harde Return teken)

In het bestand waar je personeelsleden wilt opzoeken voeg je een globaal veld toe waarin je de eerste (in dit geval 5) letters van de naam kunt intoetsen. Er is een relatie tussen deze twee velden.

Steeds als je een letter extra intypt in het globale veld wordt de lijst in het portaal aangepast (en kleiner). Op de portaalregel is een knop gedefinieerd die als je de juiste naam aanklikt een script activeert en de gewenste naam kopieert in het invoerveld.

Nadeel van deze oplossing is de ruimte die het portaaltje inneemt op het scherm. Voordeel is dat je het zoeken intelligenter kunt maken. Je kunt naast de eerste letters van de (achter)naam ook de de eerste letters van de voornaam toevoegen aan het rekenveld etc. Ben benieuwd of je hier iets aan hebt.

• 0
Posted
Een alternatief op een valuelist is het tonen van een portaal(tje) waarin je de personeelsnamen toont (...) Nadeel van deze oplossing is de ruimte die het portaaltje inneemt op het scherm.

Daarom zou ik het ook houden op de vorige oplossing: een conditional value list die gebruik maakt van een multiple key (die je overigens perfect in detail uitlegt aan onze vraagsteller).