Jump to content
  • 0

Conditional valuelists

martindes

Question

Posted

Ik heb een conditional value list nodig en ik krijg het maar niet werkend.

Ik heb een voorbeeldbestand met 3 tabellen.

Constructeurs

Modellen

GP_Lineitems

In de modellen voeg ik de constructeur toe. Dat werkt naar behoren.

Maar het gaat fout in de GP_Lineitems. Uiteraard wil ik alleen de modellen zien van Williams wanneer ik in de GP_Lineitems voor Williams kies. De lijst wordt anders veel te groot om door te scrollen.

Kan iemand het voorbeeld bestandje bekijken en mij uitleggen hoe dat nu precies werkt met conditional value list?

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor de antwoorden.

COND_Valuelist.fmp12.zip

10 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dank voor de antwoorden.

Welk script zou ik kunnen uitproberen om het via een script te regelen dat ik alleen de lijst te zien krijg in de value list die bijvoorbeeld aan een seizoen gekoppeld is?

Bijvoorbeeld. Ik heb een seizoen 1968. Ik heb voor de seizoenen een aparte seizoen_Itemlist gemaakt waar ik de coureurs toevoeg die in dat seizoen actief zijn geweest.

Voeg ik nu een race toe in de GP_Itemlist voor 1968 dan zou ik graag alleen de coureurs zien die in dat seizoen actief zijn geweest.

Is dat mogelijk met een script en zo ja. Welk script zou ik daarvoor moeten gebruiken.

Ik ben niet alleen op zoek naar kant en klare oplossingen. Ik wil graag leren en begrijpen hoe het in elkaar zit.

Ik heb trouwens die dwingling methode al in mijn oplossing zitten.

• 0
Posted

Hst lukt me nog steeds niet. Ik heb er een aantal werkend gekregen maar ik zou niet eens weten hoe ik dat voor elkaar gekregen heb.

Puzzelen en nog eens puzzelen maar ik blijf stranden.

Ik heb een bestandje uitgewerkt met het volgende

Coureurs

Team

Modellen

Team_Lineitems

GP_Lineitems

Vanuit de tabel coureurs kan ik een team toevoegen waar een coureur voor gereden heeft. Dat kunnen er uiteraard meerdere zijn. Dat wordt dan een record in Team_Lineitems

In de modellen heb ik het team toegevoegd.

Nu wil ik in de GP_Lineitems de coureur en het team vanuit de Teamlineitems toevoegen met een conditional value list.

En uiteraard daaropvolgend weer een conditionele value list voor het model.

Dus ik voeg Jim Clark toe in de GP_Lineitems en ik zie dan bij team alleen "Lotus.

En daaropvolgend zie ik dan alleen de Lotus modellen.

Ik heb in de relaties alles zo overzichtelijk mogelijk gemaakt en twee nieuwe tabel vensters gemaakt die ik volgens mij nodig heb om de relatie aan te maken voor de conditional value list.

Ik zou het erg waarderen wanneer één van jullie de conditional value list kan aanmaken en eventueel markeren met een kleur zodat ik zelf kan zien wat het verschil is met mijn originele bestand. Anders werkt het wel maar dan snap ik het misschien nog steeds niet.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

COND_Valuelist.fmp12 2.zip

• 0
Posted

Ik heb even een opzetje gemaakt hoe ik zoiets zou opzetten, met gelijk een laag voor met een jaartal zodat je per

jaar de team samenstelling kunt opgeven. (de portalen refreshen niet lekker omdat van een indirecte link gebruik maak

maar dit is ter illustratie)

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet, Ruben

Let's Race.fmp12.zip

• 0
Posted

Dus als ik het goed begrijp dan moet ik voor een conditional aan beide kanten een FK (Foreign Key) verbinden om een many to many relatie te krijgen?

Ik heb het nu nl. wel werkend. Ik heb een aparte tabel gemaakt met Model_Lineitems waar ik het model en het team bij elkaar voeg in de records. En vanuit die tabel voeg ik ze dan toe in de GP_Lineitems.

Een ander verhaal.

Het valt mij op dat het scrollen vanuit mijn Race tabel in het portaal van de GP_Lineitems hapert. Dit terwijl dat haperen niet het geval is in andere tabellen. Ik dacht eerst dat het te maken had met de images die ik heb toegevoegd in de GP_Lineitems zoals lendenvlaggen en een foto van het model. Maar ik lees nu dat je zegt dat het verversen in het portaal niet lekker loopt omdat het een directe relatie is.

Kan je daar ook iets over zeggen?

Met dank voor je antwoord en je voorbeeldbestand. Dat werpt weer een ander licht op de structuur van mijn database.

• 0
Posted

Je hoeft niets, maar ik had in mijn voorbeeld een Spider diagram gebruikt ipv de door jou gebruikte Anchor Buoy, (ik gebruik vaak een

combinatie van Spider & Anchor Buoy).

Bij een Spider kun je de relaties naar 2 kanten gebruiken, ik werk daarom per tabel met een ID, dus bv TeamID die ik dan naar wens aan

andere TO's kan koppelen. ipv PK - FK.

De reden dat het verversen van de tabellen niet automatisch gaat komt omdat ik een globaal veld voor het jaartal gebruik, die ik via een

calculatie veld gebruik om een relatie te leggen naar de join table Team Items, als je dan het globale veld aanpast dan wordt de portaal

die daar indirect aan gekoppeld zit niet ververst, dat is evt met een scriptrigger aan te passen, of door een andere opzet.

Groet, Ruben

• 0
Posted

Ok als je bijgaand voorbeeld bekijkt, dan zie je dat ik in de Related tabel een team heb gekozen.

De valuelist 'team model' laat de modellen zien maar alleen die gerelateerd zijn aan dit team

omdat ik de optie 'Include only related values starting from: Related' heb aangevinkt.

Groet, Ruben

related.fmp12