Jump to content
  • 0

FileMaker goede keus?

Piet Stilma

Question

Posted

Goedendag allemaal ....

Als nieuwe gebruiker gelijk een (vast geen nieuwe) vraag.

Sinds 1997 heb ik een compleet pakket in FileMaker ontwikkelt voor de firma waar ik werkzaam ben. Het geheel is meegegroeid vanaf 1997 met de 1e file en ikzelf als gebruiker: een simpel voorraadbeheer, tot nu een compleet pakket met 15 users en 28 files zoals o.a. agenda, relatiebeheer, correspondentie, kalkulatie, offerte, artikelen, order, productie, expeditie etc. - dus eigenlijk van kalkulatie tot factuur.

Geweldig om te zien dat FileMaker alle andere software overbodig heeft gemaakt, nog mooier zijn de prestaties: live onder Windows tussen 8 en 5; niet 1x gecrashed, niet 1 record verloren (echt waar !!!) het heeft zelfs probleemloos verhuizingen, filialen, 2 fusies en 300.000 ? (zwaar overdreven) updates cq aanpassingen overleefd. Nu met 1200 relaties, 6000 artikelen en 100 productieorders per week is FileMaker het kloppend hart van ons bedrijf.

Voordat ik helemaal lyrisch ga doen (het geeft in iedergeval aan dat ik zeer enthousiast ben) heb ik toch een probleem waar ik tegenaan stuiter. Ik kan het pakket verkopen aan enkele collega bedrijven. Ook verwacht ik dat er de komende jaren een aantal updates zullen worden gemaakt. Export, bestandje vervangen en import zie ik niet zitten. En is het antwoord is dus: werk- en datafiles, werkfiles updaten en klaar is kees. Alleen heb ik nu in die werkfiles lang niet alle 'voordelen' dan voorheen!

- Is dit praktisch oplosbaar, of moet ik toe een ander pakket?

Wellicht hebben meer mensen met dit probleem te maken (gehad).

Graag jullie reactie,

Piet

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Filemaker is er een prima oplossing voor. Natuurlijk zal je wat moeten investeren om het tot een universeer product te maken.

Wat betreft de updates zijn er verschillende oplossingen:

data scheiden van functionaliteit, dat is al voor meerdere bedrijven gedaan, heeft allen voor jou situatie het nadeel dat je zowat opnieuw moet gaan ontwikkelen.

Je kan ook data overhevelen via scripts, dat werkt prima. Een derde oplossing is exporteren en importeren met behulp van XML.

Maar je zal wel meer moeten doen zoals:

- Wellicht geschikt maken voor Windows en Mac.

- De huisstijl van een bedrijf separaat onderbrengen.

- Een handleiding opzetten.

- Niet alle bedrijven zijn gelijk, dus hoe ga je om met die verschillen in een 'standaard' pakket?

Er is natuurlijk meer, maar het universeel maken van een product zal je, denk ik, toch moeten doen of je nu naar Filemaker grijpt of een nadere ontwikkelomgeving.

succes

• 0
Posted

jw,

Kun je in het kort eens aangeven hoe je dit aanpakt in filemaker? Ik ken het princiepe in Access, waar men kan werken met 2 bestanden (tabellen(=back end) en toepassing (=front end). In de toepassing worden de tabellen dan geplaatst als 'linked tables'. Op die manier is de data dan volledig gescheiden van de toepassing.

Kan men iets gelijkaardigs verzinnen in filemaker? Liefst niet via xml (daar ken ik te weinig van).

edc

• 0
Posted

Data en database engine gescheiden houden is in de actuele versie(s) van FileMaker niet evident. Enkele ontwikkelaars hebben zich op dat pad begeven (Stef is daar een hele crack in), maar het is niet gemakkelijk, en je moet beginnen from scratch.

Op een ander vlak dan, niet technisch, maar strikt juridisch:

Sinds 1997 heb ik een compleet pakket in FileMaker ontwikkelt voor de firma waar ik werkzaam ben. [...]. Ik kan het pakket verkopen aan enkele collega bedrijven.

Als je dat pakket ontwikkeld hebt als eigenaar en zaakvoerder van het bedrijf of als zelfstandig developer, dan is er geen probleem. Als werknemer ligt de zaak helemaal anders. Maar ik vermoed dat je deze aspecten al wel zal bestudeerd hebben. Als alles meezit, zal tijdens de derde confituursessie een jurist toelichtingen komen geven bij de belangrijkste juridische aspecten rond het thema software-ontwikkeling.

Mvg

• 0
Posted

Kan men iets gelijkaardigs verzinnen in filemaker?

edc

Ik denk dat je doelt hoe je data overhevelt. Je kan vanuit een fm-bestand een script aanroepen uit een ander bestand. Stel dat je een adressen.fp5 hebt. Hierin stop je een script dat in zijn eigen bestand alle records zoekt. Vervolgens duppliceer je dit bestand en noem je het eerste bestand adressen oud.fp5. Dan open je adressen.fp5 en verwijderd alle records.

Dan maak je een nieuw script dat eerst in adressen oud.fp5 alle records opzoekt en vervolgs importeer je alle records uit adressen oud.fp5.

Doordat je het relatieve pad opslaat tussen de twee bestanden kan je dit script later weer gebruiken voor het importeren.

Je moet hierbij wel even opletten op gebruikte serial keys en valuelists, deze gaan namelijk niet mee.

• 0
Posted

De oplossing in Access (met linked tables) wordt vooral gebruikt in een multi-user omgeving. De oplossing in filemaker waarbij men tijdelijk alle data gaat overhevelen van de ene file naar de andere is volgens mij dan niet bruikbaar. Op dat ogenblik komt men per gebruiker met verschillende datasets te zitten en wordt het heel ingewikkeld om dit naderhand opnieuw te consolideren tot één dataset (vooral als er dan ook nog wordt gebruik gemaakt van serial keys). Mijn vraag blijft dus: is er in filemaker een alternatief voor de linked tabels in Access?

• 0
Posted
Mijn vraag blijft dus: is er in filemaker een alternatief voor de linked tabels in Access?

Jep, inmiddels wel.

En het heet: FileMaker Pro 7! :)