SuperWimmie Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 Dag allemaal, En toen was het doodstil... Versie 14 is nu bijna een jaar in gebruik, maar ik vraag mij af hoeveel mensen het echt gebruiken. Vooral WebDirect. Wie van jullie heeft het in gebruik in de dagelijkse praktijk en hoe bevalt dat? Quote
0 SuperWimmie Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Om maar gelijk een paar aandachtspuntjes aan te geven. Het downloaden van een PDF vanuit een container. Met het commando Export Field Content werkte het ongeveer een maand goed. Ik gebruik Google Chrome. Maar ineens wordt het downloaden niet goed afgewerkt. Ik krijg een venster waarmee de bestandsnaam wordt aangegeven, maar werkelijk downloaden, ho maar. Heeft iemand een oplossing? Quote
0 bigbadwolf Posted January 6, 2016 Posted January 6, 2016 Ben bezig met een klein project in WebDirect 14. Op zich werkt het wel, maar ik zie wel problemen met radio button en de css is beduidend slechter dan in FileMaker Pro zelf. Ik krijg kaders om buttons (button bar) die ik echt niet heb aangegeven. Niet slecht, maar toch nog wel het één en ander om bij te werken. Het zal er (helaas) waarschijnlijk op uitdraaien dat ik (toch) aparte lay-outs moet maken voor WebDirect. Quote
0 SuperWimmie Posted January 6, 2016 Author Posted January 6, 2016 PDF's downloaden, daar ben ik intussen wel uit. Het blijkt dat de import van een PDF bestand in een container in versie 14 anders loopt dan in versie 11, mijn bron database met de oude IWP versie. Een simpele export van de PDF, gevolgd door een Insert PDF, dan zit hetzelfde bestand er wel goed in. Downloaden gaat dan ineens ook goed via de webbrowser. Verder heb ik nogal wat werk gehad met de kaders om de velden. WebDirect houdt er een andere veldbreedte op na door wel / geen gebruik van kaders. Het over elkaar heen leggen van velden, met het kader op elkaar gelegd, dat gaat fout. Dus alle strak geplaatste velden net even naast elkaar gezet, één van de twee kaders ingeschakeld, de ander uit. Dan ziet het er strak uit. Het importeren van een PDF of een JPG werkt onder WebDirect op exact dezelfde wijze. Insert PDF en Insert Picture blijkt hetzelfde commando te zijn, onder FM Pro worden andere bestandsextenties opgevraagd. Onder WebDirect is dat niet zo, dus kan je rustig met Insert Picture een PDF ingelezen krijgen. De SVG icons op de buttons, dat werkt op zich best lekker. Het kost iets moeite om goed te doorgronden hoe het plaatje met de tekst te combineren is, maar voor mij zijn alle opties aanwezig. Om de kleur van de SVG icon mee te laten lopen met de CSS, moet de SVG volgens Filemaker principes zijn aangebracht. Erg kleurrijke plaatjes krijg je daar zeker niet mee. Dan mag je met PNG bestanden aan de slag. Nadeel is dat beheer daarvan achteraf lastig is. Wil je een beetje meegaan met de tijd, dan hou ik graag zelf een tabel met icons bij. Maar dat werkt in WebDirect niet goed, omdat de functie van de knop en de verkleuring (hoover) van knop verloren raken als je een containerveld over een knop heen zet. In de knop mis ik nog wel dat de tekst verwezen kan worden naar een veldnaam. De tekst van de knop is hard, dus geen verschillende vertalingen mogelijk. Helaas. Het installeren van Filemaker Server was ook een aandachtspunt. De router heb ik van buitenaf op poort 81 laten doorsturen naar het juiste IP poort 80 van de server. Maar... het lijkt er op dat het downloaden van inhoud van containers dan niet lekker loopt. Nog maar eens mee stoeien om te zien wat de oplossing moet zijn. Het gebruik van de nieuwe Script Workspace is best wennen. Helaas een slecht leesbaar lettertype (Windows) en wat weinig contrast van de cursorbalk. Het invullen van commando's kan handig zijn als je er wat langer mee werkt, maar het scherm flippert nog wel eens op en neer bij het verlaten van een commando. Vroeger zocht je nog wel eens een bepaald commando op, door de beginletter van het commando in te tikken. Dan liep je ze allemaal langs. Dat gaat helaas niet meer. Per saldo ervaar ik het nog niet als een vooruitgang, maar dat gaat vast beter worden in de toekomst. Maar dit is Filemaker in het algemeen, niet WebDirect in het bijzonder. Quote
0 bigbadwolf Posted January 7, 2016 Posted January 7, 2016 Insert PDF en Insert Picture blijkt hetzelfde commando te zijn Het idiote is dat volgens FileMaker een PDF een image is. Ik heb hetzelfde bij ‘gewone’ FileMaker clients. Als ik een pdf als File (automatisch) laat inlezen is hij niet interactief. Wanneer ik vertel dat het een Image is is dat wel het geval. Niet echt logisch. In de knop mis ik nog wel dat de tekst verwezen kan worden naar een veldnaam. Daarom gebruik ik soms ook voor enkele knoppen de button bar. Daar kun je wel de labels voorzien van een calculatie. Helaas een slecht leesbaar lettertype (Windows) en wat weinig contrast van de cursorbalk. Dat is niet het enige probleem onder Windows. In de Inspector zijn de kaderknoppen zo slecht zichtbaar dat ik soms moet schakelen tussen browse/layout om te zien of een kaderlijn aan staat. Het gebruik van de nieuwe Script Workspace is best wennen. Het was inderdaad wennen, maar ik zou niet meer terug willen. Het valt gewoon weer tegen als ik weer een keer in 13 of eerder moet werken. Wat ik wel een groot nadeel vind is dat het taalafhankelijk is. Zelf werk ik altijd in het Engels. Als je dan achter een Nederlandse versie zit moet je weer helemaal nadenken wat het commando in het Nederlands is. Dat is wel heel vervelend en zou niet nodig moeten zijn. Hopelijk hebben ze dit in 15 opgelost. Voordeel is wel dat je veel minder hoeft te wisselen van toetsenbord en muis omdat je met de spatiebalk de verschillende opties van een commando kunt opvragen/activeren. Quote
0 SuperWimmie Posted January 12, 2016 Author Posted January 12, 2016 Zo. Mijn eerste WebDirect appje staat online. Het loopt vrij aardig, maar wat mij opvalt is dat Chrome en Internet Explorer soms erg lang moeten wachten op WebDirect. Een drietal minuutjes en hup, daar is hij weer. Idem bij de start van WebDirect. Eenmaal het URL ingetikt verschijnt in een flits het scherm (waarschijnlijk de gecached info) om daarna een minuutje over het startscherm te doen. Microsoft Edge (Windows 10) loopt altijd wel lekker door. Dat lange wachten gaat gebruikersproblemen geven. Voortijdig afmelden of afhaken lijkt mij wel een paar keer te gebeuren. Ik heb het op twee servers geinstalleerd gehad, beide met hetzelfde resultaat. Windows Server 2008 R2 standard Misschien weet iemand er een oplossing voor? Quote
0 SuperWimmie Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Hhhmmm... een andere applicatie geeft problemen in versie 14. Niet zozeer vanwege Webdirect, maar wel de Scriptmanager in combinatie met het openzetten van de Relatiegraph. Harde klappers, geen idee waarom. Reorganisatie onder 13 geeft geen enkel probleem, reorganisatie onder 14 geeft een paar foutjes in de themes. Maar wel met de melding dat het bestand safe is om te gebruiken. Verder heb ik te maken met de plugin PrinterSwitch die nog niet gereed is voor versie 14, maar in- of uitgeschakeld, FMP14 klapt! Zijn er meer met deze ervaringen? Quote
Question
SuperWimmie
Dag allemaal,
En toen was het doodstil...
Versie 14 is nu bijna een jaar in gebruik, maar ik vraag mij af hoeveel mensen het echt gebruiken.
Vooral WebDirect.
Wie van jullie heeft het in gebruik in de dagelijkse praktijk en hoe bevalt dat?
6 answers to this question
Recommended Posts