Ga naar inhoud
  • 0

Ik kom er niet uit; Gegevens printen (Opgelost)


Rini

Vraag

Het leek mij zo simpel en dat is het wellicht ook maar ik kom er maar niet uit.

 

Ik ben een database met voorraadbeheer aan het bouwen en nu heb ik een tabel waarin een aantal producten staan die ik als order uit wil printen om vervolgens naar de leverancier te kunnen sturen.

Het is vergelijkbaar met het uitprinten van een factuur in de startklare oplossingen van FM12.

Ik heb een layout met de productgegevens in een portaal staan. Als ik die via een printlayout wil uitprinten zie ik alleen de eerste gegevens van de totale order. De rest van de producten verschijnen niet.

Dus als ik een order van verschillende producten wil plaatsen kan ik die wel samenstellen in een layout met portaal maar het lukt niet om de volledige order in beeld te krijgen en vervolgens uit te printen. Ik heb alles al meerdere malen vergeleken met de manier waarop dat in het "startklare bestand facturen" is gedaan maar bij werkt het niet.

 

Wie o wie kan mij op weg helpen? Volgens mij is het simpel maar zie ik iets gewoon over het hoofd.

aangepast door Gast
Link naar reactie

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een tabel met producten en je wilt een selectie van die producten printen met daarin een hoeveelheid die geleverd moet worden door de leverancier. Je kunt ook gewoon in de producten tabel die producten selecteren (checkbox?) zoek opdracht en een print vervolgens. Het hoeft niet met een portaal overzicht, of dit ook kan is afhankelijk van je opbouw uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie, Pjotter.

Het 'checkbox' verhaal ken ik (nog) niet. Daar heb ik nog nooit mee gewerkt.

Ik heb nu een tabel genaamd Orders en daaraan gekoppeld een tabel 'Order gegevens'. De orders die ik wil uitprinten voor (in dit geval) een drukkerij wil ik uiteraard bewaren. In een later stadium wil ik dat als naslagwerk kunnen gebruiken.

 

De manier zoals die wordt gebruikt in de startklare oplossing staat me het meest aan maar als via een checkbox gemakkelijker werkt wil ik dat eventueel ook gaan gebruiken.

Er is sprake van ruim 100 producten dus gemak tijdens het sorteren juich ik erg toe.

Link naar reactie
  • 0

Nee dan is dat niet wat je wilt. Als je gewoon de bestellingen ook wilt bewaren in een database (zoals facturen ) dan moet je niet met mijn voorstel werken. Mijn manier is alleen maar om even snel een bestellijst te maken/uitdraaien. Als je net als met facturen wilt werken met een portaal en bestellingen dan is een kopie van de factuur kant een manier om dit te doen. Als het niet werkt terwijl je al gekeken hebt naar de facturen dan heb je gewoon ergens iets verkeerd met elkaar verbonden. Is lastig voor mij om dit zo vanhier vast te stellen :D

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het nodig is om nieuwe tabellen te maken. De relatie tussen de tabellen is goed want ik heb een layout waarin een goed werkend portaal staat.

Daarin worden de gegevens ook automatisch aangevuld tijden invoer.

Ik moet alleen proberen de gegevens in dit portaal als een lijst uit te printen. Ik heb intussen ook een script maar moet nog een printlayout maken.

Link naar reactie
  • 0

Gegevens in een lijst printen doe je het beste vanuit een layout met die gegegens als gekoppelde tabel. Dus niet vanuit een layout waar de gegevens in een portal op staan maar vanuit een layout met de tabel van de gerelateerde gegeven. In jouw situatie dus een layout die een tabel met de productgegevens als gekoppelde tabel heeft en niet vanuit een layout met de ordergegevens.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een tabel genaamd 'kaarten' Dat zijn mijn producten.

Ik heb een tabel genaamd 'Orders' Die bestaat uit twee velden 'ordernummer', 'orderdatum'. Daaraan gekoppeld een tabel genaamd 'ordergegevens' .

Ik probeer nu een printlayout te maken vanuit de tabel 'orders' In een andere layout (printscreen) zie je een portaal zoals ik dat wil uitprinten. Samen met nog wat "bedrijfsgegevens".

 

Een deel van het relatiediagram staat in de andere screenshot.

Dan is mijn vraag: Waarom krijg ik wel een goede lijst in het portaal? Die zelfs automatisch aangevuld wordt tijdens invoer omdat alleen het aantal variabel is. En waarom lukt dat niet in een printpagina. Die ik opbouw vanuit een lege layout?

5a758dd582e41_Schermafbeelding2016-02-19om12_01_56.png.4c61965d676659569d1811755b3eeac6.png

5a758dd58621f_Schermafbeelding2016-02-18om12_38_31.png.9abc11702046fb8649a30607faf7e20e.png

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat het zo werkt.

Wij hebben een soort webwinkel in ansichtkaarten. Het assortiment bestaat momenteel nog uit ongeveer 140 verschillende kaarten. Dat gaat veel meer worden. Omdat we groeiende zijn en in willen spelen op de wens van de klant is onze bestelling die we regelmatig plaatsen bij de drukkerij niet afhankelijk van de verkopen. Er komen regelmatig nieuwe kaarten bij die nog niet eerder zijn verkocht. Die zullen eerst gedrukt moeten worden. Daarbij wordt de voorraad niet bijgehouden in Filemaker maar in de webwinkel.

In het bestand van Filemaker zit ook een klantenbestand maar dat is niet gekoppeld aan de kaartenlijst. Facturen worden automatisch opgesteld via de software van de webwinkel.

Voorheen heb ik alles via Filemaker gedaan maar dat was teveel werk. Daarom ben ik overgestapt naar meer automatisering via de webwinkel.

 

Het bestand wordt voornamelijk gebruikt voor het klantenbestand en de registratie van het assortiment kaarten. Via het portaal, waar ik het steeds over heb, probeer ik de bestellingen die we plaatsen bij de drukkerij op te slaan zodat we altijd nog het een en ander gemakkelijk terug kunnen kijken. Dat werkt al.

Zodra we een nieuwe bestelling invoeren via het portaal (tabel: orders) zou het handig zijn als ik die nieuwe bestelling kan verzenden per e-mail of uitprinten en als bijlage meesturen via de e-mailcliënt.

Via e-mail heeft de voorkeur maar ook daarvoor zal ik een soort printout van de bestelling moeten hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ok het is jouw feestje hoe je de zaken opbouwt :D Zelf zou ik dan alles in de webshop houden maar als je de startklare voorbeelden van FMP gebruikt dan werkt het toch echt wel prima. Ik heb even een test gedaan:

2 verkopen van 2 producten waarvan van 1 product 3 stuks in voorraad zijn. Als ik dan een bestellijst afdruk zal alleen die producten getoond worden waarvan de voorraad onder 0 is gekomen. (je kunt dit aanpassen naar een minimum voorraad/minimum bestelaantal enz enz)

Ik heb gewoon de basis gepakt 2 producten ingevoerd en 2 facturen gemaakt (zie plaatje verkopen) vervolgens bij voorraad zie je die verkopen staan en 1 met -1 (dus minder dan de voorraad) die zie je in plaatje bestelling omdat ik die nodig heb. Je hoeft niet al je verkopen in te voeren maar als je de verzamel invoer bij verkopen (maakt 1 klant aan webwinkel) en dan krijg je toch wat je wilt?

verkocht.thumb.jpg.e81db05933c841d235b9aa15fb818566.jpg

producten.thumb.jpg.785b61770c730bbfe42a05db5ac60421.jpg

bestelling.thumb.jpg.17164397b3da45fb8d8f45fce8b9e0e3.jpg

Link naar reactie
  • 0

Oeps, dat zijn flinke printsscreen. :D

Sorry, maar dit bestand ken ik niet. Dat zit niet in mijn pasklare oplossing. Ik gebruik nog FM12.

In mijn pasklare oplossing zit wel een voorraadbeheer maar dat biedt niet de mogelijkheid om bij te bestellen.

Ik hoef niet zo nodig iets zelf te bouwen maar de pasklare oplossing facturen in FM12 is gebaseerd op verkopen en klantgegevens.

Als ik dat bestand zou willen gebruiken moet ik het heel erg uitkleden en aanpassen omdat de werkwijze van de database veel anders is dan ik zou willen.

De database van jouw printscreen is dat van een latere FM versie? FM 13 of 14?

Link naar reactie
  • 0

Hè, hè, het is gelukt. Het werkt!!

 

Ik had de verkeerde instellingen in de printlayout waardoor deze de gegevens in de verkeerde tabel ging zoeken. Naar nog eens goed speuren in de pasklare oplossing zag ik het verschil.

Daarna werkte het nog niet goed maar nadat ik het script "factuur uitprinten" uit de pasklare oplossing had gekopieerd en op de goede manier had aangepast werkte het opeens wel.

De layout ziet er nog niet zo goed uit maar ik heb wel de goede gegevens. De rest is een kwestie van aanpassen.

Ik hoop, en ga ervan uit, dat dat gaat lukken.

Ik ben nu een gelukkig mens. :D:D

 

Pjotter, heel hartelijk bedankt voor al je hulp en geduld want mede daardoor ben ik eruit gekomen. Ik vind het heel fijn dat je dit voor mij hebt kunnen opbrengen.

Later wil ik nog allerlei rapporten kunnen maken met deze gegevens maar voorlopig ga ik dit eerst verder afwerken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...