Ga naar inhoud
  • 0

ODBC


Keeshart

Vraag

Ik begrijp het niet.

Op een windows server draait filemaker 14 server.

Wij hebben daar een odbc op laten zetten naar een firebird database.

Nu doet het zich voor dat de filemakerserver de odbc niet ziet terwijl filemaker pro op die server wel de odbc ziet.

 

Overigens gaat die ook niet goed want ik krijg daar een foutmelding " De ODBC-gegevensbron die u hebt geselecteerd wordt niet ondersteund" als ik de connectie wil maken. Dit zou misschien een comtabiliteits probleem kunnen zijn alhoewel deze driver wel werkt als ik vanuit excel een verbinding wil maken.

 

Kan iemand een richting duiden waar we het moeten zoeken?

 

mvg Kees

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

wat je hebt laten maken is een DSN (Data Source Name) waarmee je een ODBC(Open DataBase Connectivity)-verbinding kan maken. Als je de zaken bij de juiste naam noemt, kan je ook de documentatie erover bekijken, anders zoek je en vraag je naar de verkeerde informatie :)

 

Met deze techniek kan verbinding worden gemaakt met een aantal specifieke SQL-databases door ze in het FileMaker-Schema op te nemen via ESS (External SQL Source). Er zijn echter wel beperkingen. Kijk even op http://www.filemaker.com/support/technologies/sql.html want daar vindt je precies met welke ODBC-compliant databases worden ondersteund. (MySQL, Oracle en MsSQL en daarvan slechts enkele versies. Van MySQL is er een fork: MariaDB en mogelijk werkt die ook met ESS, maar dat heb ik nog nooit getest)

 

Firebird staat echter helemaal niet in dat rijtje. Je kan zeer waarschijnlijk wél gebruik maken van ODBC om die database te benaderen en daarvoor heb je dan nog steeds een DSN nodig, maar dat zal nooit gaan met ESS. Je zal in die gevallen zélf SQL-queries moeten maken maken en de resultaten in schaduw-tabellen oid moeten importeren. M.a.w. je zal dan ODBC-imports moeten maken.

 

Een ander aandachtspunt is dat je voor 32-bits FM een 32-bits DSN moet aanmaken en voor 64-bits (FMS14 is alleen maar 64 bits) moet je een 64-bits DSN worden gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees, vermoed ik dat 32 bits en 64 bits door elkaar worden gehaald.

 

Filemaker 14 zit zo in elkaar, dat een gevraagde ODBC connectie altijd eerst via de server wordt gevraagd.

Is die er niet, dan zal Pro zelf gaan proberen om een connectie op te zetten.

 

Dat kan verwarrend werken.

Server is altijd 64 bits, terwijl Pro vaak als 32 bits wordt geinstalleerd.

Pro kan ook nog eens op andere werkstations geinstalleerd zijn, waardoor de ODBC op de werkstations wordt gebruikt.

 

Ideaal is deze oplossing:

 

a. Op Windows Server 2012 moet je via de startknop ODBC opvragen, je krijgt dan de enig juiste 64 bits instellingen te pakken.

Zoek dus NIET meer in de Windows mappen, dat gaat met de laatste versies van Windows Server niet meer zoals vroeger.

 

b. Je moet dan ook de 64 bits ODBC driver hebben.

Deze 64 drivers zijn niet te vergelijken met de 32 bits drivers. Het moet echt de juiste zijn, wil het werken.

 

c. Installeer dan ook NIET de 32 bits drivers, ook NIET op de werkstations.

Haal ze er desnoods af, om je niet te vergissen!

 

d. Filemaker Pro zal vervolgens vanzelf de ODBC driver van de server gaan gebruiken, zodra dat nodig blijkt.

Logischerwijs sluit je wel met Pro aan op een database file die gehost wordt door de Server.

Lokaal opgeslagen FMP12 files worden niet in contact gebracht met de server, dus dan ook geen ODBC koppeling.

Gelukkig maakt het Filemaker niet uit, dat op Server de 64 bits versie FMS draait en op Werkstations de 32 bits FMPro versie.

 

 

Ik heb onlangs FMP14 en FMS14 met ODBC geinstalleerd (connectie met MySQL), dat werkt naar behoren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er nog eens goed op gezocht.

 

Helaas gaat het niet firebird wordt niet ondersteund.

Wel is er een mbs plugin maar dan ben ik schaduw kopie aan het maken en dat was nu net niet de bedoeling.

 

Iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.

 

In elk geval allemaal bedankt voor de inzet.

Link naar reactie
  • 0

Als er geen goede 64 bits ODBC driver bestaat, dan krijg je hem niet werkend.

 

Of je moet zelf proefondervindelijk testen om te zien wat wel of niet werkt.

 

Als alternatief kan je natuurlijk ook de ODBC installatie op de server geheel weghalen en alles inrichten op de werkstations.

Dat is qua beheer lastiger, maar eenmaal werkend zeker zo goed.

Dan kan je met de 32 bits drivers aan de slag.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij werkt ODBC alleen via ESS? Dat is (dacht ik) waar wij het hier over hebben.

 

OS/X: Geen ervaring mee.

 

Bovenstaande ervaring heb ik proefondervindelijk vastgesteld, aangezien ik vanaf versie 8 met ODBC ben gaan werken.

Ik heb er diverse wijzigingen in meegemaakt, ook in de opslag in de Relatie Graph zijn sinds versie 11 zaken gewijzigd.

Handleiding? Die zegt er niet zoveel over.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...