Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker Pro & Adv op El Capitan: finito?


Peter Wagemans

Vraag

Mijn FileMaker Advanced 11 begon al wat moeilijk te doen onder El Capitan: klikken op een knop deed heel de layout wit worden, terug zichtbaar als ik de muisknop losliet. Vervelender was dat zoiets in de stijl ook gebeurde als ik occurrences wou verzetten. Heel de ERD verdwijnt als ik occurrences sleep, alles wordt terug zichtbaar als ik stop met slepen.

 

Gisteravond een OSX updeetje laten lopen, Vanaf deze morgen zijn de problemen erger geworden. Geen cursor meer in FileMaker velden, ik zie ook niet meer wat ik typ. Het getypte wordt pas zichtbaar als het veld verlaten wordt.

Nu wordt het ECHT moeilijk om nog verder te werken.

 

Iemand gelijksoortige ervaringen?

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het verbaast me eigenlijk dat jij er überhaupt mee kan werken onder El-Capitan. Ik gebruik zelf namelijk Yosemity en daar is FMA11 voor mij al volslagen onwerkbaar geworden: knoppen in dialogen die niet werken, bestanden niet kunnen aanklikken om in een dialoog te openen, debuggen lukt niet, sneltoetsen werken niet etc. etc.

 

Voor het enkele FM11 project dat ik nog heb, gebruik ik net als het enkele FM6 project dat ik nog heb (ja, het gebeurt echt nog! Er zijn klanten die nog met die ouwe meuk werken) grijp ik wel naar mijn windows-laptop of naar een VM met windows. Werkt gelukkig prima.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet exact wat de oorzaken zijn van al deze problemen, maar het hangt zeker niet alleen af van je systeemversie.

 

Wat je daar ervaart Menno was bij mij dan weer niet het geval. In feit was ik zelfs verbaasd dat FIleMaker 11 zo goed als nooit crashte, 14 op een zekere dag bij mij gemiddeld elk uur crashte, en dat 14 certified was voor mijn OS, en 11 niet meer. Zo ben ik nu 11 onder Parallels Yosemite aan het draaien. Draait prima. Zeker gemakkelijker voor mij dan vanuit een Windows VM, maar da's persoonlijke voorkeur natuurlijk. Klant weet wel dat er een vlieg aan de lamp is en dat hij echt wel weldra moet upgraden.

 

Past na upgrade van naar 10.11.4 op mijn mid 2012 macbook pro was het probleem in de originele post hier vermeld naar boven gekomen. Maar toen ik gisteren een oudere 2009 macbook pro van de klant op dezelfde manier een upgrade gaf... was er geen probleem!

Het moet dus een combinatie van een aantal factoren zijn, ik ben er nog niet achter wat exact het probleem is. Maar het is dus wel degelijk nog altijd mogelijk om 11 te draaien onder El Capitan, ik laat hier iets weten zodra ik uitvind hoe het zit. Ik had geen tijd meer om de andere problemen uit te testen op die 2009 macbook, ik ben eigenlijk benieuwd wat alle andere problemen betreft.

 

Wat ik alvast wel weet: het gaat altijd over grafische problemen. Oudere hardware met oudere drivers geven misschien "oudere" manieren om alles aan te sturen, misschien zit daar het geheim.

 

@Menno wat je daar vermeld over die niet-werkende sneltoetsen in 11, dat had ik niet in 11 maar wél in 14. Om knettergek van te worden eigenlijk.

Geen probleem gehad met niet-werkende knoppen. Jouw problemen gingen verder dan alleen maar de grafische artefacten. Curieus.

 

Apple is misschien heel vooruitstrevend met alles, klanten hebben daar echter niet altijd boodschap aan.

600.png.35002e2817c9517cd9eaa6eb5da28fb8.png

Zie ik in de laatste keynote van Apple dat er een beetje gelachen wordt met de statistiek dat er nog zoveel oude PC notebooks in gebruik zijn. Hahaha, heel grappig Apple. Da's misschien wel leuk uit het standpunt van de verkoper van hardware, maar is zeker geen strategische zet om dit op een keynote te vermelden. Heel wat IT managers lachen hier echt niet mee. En zij beslissen veelal welke hardware er gekocht wordt.

 

1 + 1 = 2. Als bovendien Apple niet toelaat dat oudere software op nieuwere hardware kan draaien, zit je als IT manager serieus in de puree. Het wordt niet expliciet vermeld, maar het is absoluut geen goed idee om een ouder OS op nieuwere Apple hardware te installeren. Het probleem wordt met veel siroop voorgesteld op deze link: https://support.apple.com/en-us/HT201686 . In werkelijkheid komt het erop neer dat je het gewoon niet kunt doen.

 

2 + 1 = 3. Als bovendien FileMaker stopt met applicatie software te ondersteunen als ze een paar jaar oud is, heb je als IT manager helemaal alle redenen om grijs haar te krijgen, of het gewoon met plukken uit te trekken. Zou je het fijn vinden moest je met je 4 jaar oude auto in de garage toekomen met een probleem, en de garagist zegt zonder blikken of blozen dat jouw auto niet meer onderhouden wordt omdat hij niet meer ondersteund wordt door het merk? FileMaker 11 wordt geïntroduceerd in 2010 en FileMaker annonceert einde support in 2014.

https://en.wikipedia.org/wiki/FileMaker#Version_history

http://help.filemaker.com/app/answers/detail/a_id/14071/~/filemaker-announces-end-of-support-for-filemaker-11-product-family

 

De klant krijgt dus een ultimatum van Apple en FileMaker, en ziet dat alles nog altijd prima loopt op Windows... 8O

Het is inderdaad een extra ballast voor Microsoft om al die "oude meuk" veel langer te bijven ondersteunen, maar volgens mij verkopen ze daardoor ook massaal veel meer aan grote bedrijven.

Ik vraag me af of Apple hier strategisch ook niet gewoon voor kiest. De XServe wordt opgedoekt een paar jaar geleden, OSX server software is een kinderprogrammaatje geworden na Snow Leopard.

En FileMaker volgt. FileMaker Server 14 draait prima op een Windows Server en is ook certified. FileMaker Server 14 draait wel prima op een OSX server, als je weet hoe je tussen de druppels kan lopen, het is ook niet gecertifieerd, hoewel de technische problematiek niet echt ingewikkeld is en met wat moeite aan FMI's kant gemakkelijk kan aangepakt worden.

Apple's dochter firma ondersteunt dus beter haar server software op het "andere" platform. Alleen onder druk van verontwaardigde klanten en developers doet FMI alleen het hoogstnodige.

 

Mijn klant wordt nu geconfronteerd met een upgrade naar FileMaker 14. Hiervoor moet hij alle toestellen upgraden naar Lion. Valt nog wel mee. Er zijn nog maar een paar oudere toestellen, en die waren toch al aan vervanging toe. De FileMaker Server draait Snow Leopard Server, moet dus naar een nieuwer OS. Voor de hand liggend is nieuwe server hardware kopen en El Capitan + OSX Server installeren. O nee, mag niet van FileMaker. 2 nieuwe toestellen dus. 1 El Capitan machine voor FileMaker Server en 1 El Capitan + OSX Server voor de externe Open Directory authenticatie van FileMaker. Second handicap. Het Open Directory systeem bevat 3 OSX servers. Die gaan we dus ook even moet vervangen, want de OD is natuurlijk niet compatible.

De klant moet dus 5 nieuwe servers aankopen om de transitie waar te maken. Over naar de software.

Er is 5 jaar gewerkt aan de FileMaker toepassing, ze bevat links naar de boekhouding, links naar de web site, synchronisatie met een andere FileMaker Server via VPN,... Die links moeten allemaal herzien worden, zo moet de sync met de andere FileMaker Server helemaal herschreven worden, want die draait onder Windows en aan de andere kant heeft men helemaal geen behoefte aan die transitie.

Er zijn ongeveer 1.000 layouts na te kijken, waarvan een 200-tal gebruikers-layouts met massa's conditional formatting. Die terug geoptimaliseerd moet worden, gezien alles gewoon een pak trager werkt.

Een migratie naar FileMaker 14 is dus niet zo simpel als even de server stoppen, filetjes slepen over 14, 20 minuutjes laten stampen en dat terug op de nieuwe server zetten, klaar.

De migratie houdt in dat de hele setup gedupliceerd wordt, stukken ge(her)programmeerd, aangepast en getest worden, en een paar weken later de active data... geïmporteerd moet worden.

Nog zo'n leuke feature van FileMaker, dat daar helemaal niet op voorzien is wegens geen scheiding van data en interface.

Er moet dus additioneel een import programma geschreven worden, dat een paar honderd tabellen leeg maakt, en gegevens importeert, dit willen we immers niet even manueel doen.

Geschatte kost zonder overdrijven: 25.000 EUR aan hardware, software en werkuren. Als alles goed gaat. Daar zie je als IT manager niet echt naar uit. Zeker als alles op het ogenblik goed werkt, het misschien straks allemaal niet zo goed meer werkt (FileMaker 14 is niet echt stabiel te noemen, en op voorhand testen is tenslotte geen uitsluiting van post-migratie problemen), en je geen bal extra functionaliteit krijgt na deze operatie. Reculer pour mieux sauter. Ongeveer 25000 EUR. Leuk vooruitzicht.

 

Gezien Apple niet echt nieuwe functionaliteit gebracht heeft naar het OSX server platform - zelfs functionaliteit verwijderd heeft - , maar hier toch nog maar eens nieuwe hardware in de klant zijn strot ramt, overweegt deze om alle servers te virtualiseren onder Windows. Een paar straffe bakken met ESX of Hyper-V of zo. Perfecte backups, perfecte beschikbaarheid, perfecte flexibiliteit. De volgende stap is dat de werkstations in vraag worden gesteld. Ik kan op een nieuw aangeschafte Windows bak nog perfect Windows 7 draaien. En ook op een PC van 7 jaar oud, trager, maar OK. Moest de hele setup onder Windows gedraaid hebben, was dit dus geen probleem geweest.

Windows 7 hardware requirements

Zo 1 van die 600.000.000 PC notebooks van ouder dan 5 jaar zou dus nog perfect bruikbaar zijn geweest.

 

Kan je begrijpen dat heel wat IT managers niet mee kunnen lachen tijdens die keynote van Apple.

Link naar reactie
  • 0

Ach ik heb lang geleden eens een MacG3 grijze doos gehad en daarop crashte FMDeveloper 6 zodra ik de vijfde stap in de debugger deed ... consequent! Het lag niet aan de filemaker-bestanden, want de collega's Jos en Albert hadden het probleem helemaal niet. De betreffende macG3 heb ik aan een jochie gegeven die oude Mac's verzamelt en daar staat ie in een soort museum. Misschien dat er hier ook zowel bij mij als bij jou sprake is van hardware die niet helemaal 100% meer is en zijn onze spullen ook rijp voor het museum.

 

Gelukkig heb ik een werkbare oplossing voor FM6 en FM11 met de VM's en deels geldt dat ook voor jou, behalve dat jouw FM14 blijft crashen dan. Zou er absoluut van tegen de muur gaan opkruipen, niks is zo irritant als een stuk software dat zonder aanwijsbare reden crasht.

 

Ja je staat bij mij eigenlijk voor eigen parochie te preken. Ik noem (mede-)macgebruikers al jaren structureel macceraars (spreek uit mekkeraars) en dat is eigenlijk om de redenen die jij noemt, Apple Inc. die in haar oneindige wijsheid beslist wat de wereld wel en vooral niet nodig heeft. Het weigeren te ondersteunen van Flash is daar maar één voorbeeld van (niet dat ze dat van mij moeten ondersteunen, maar de rest van de wereld gebrukt het en ondersteunt het nog steeds), omdat ze zogenaamd vinden dat het inefficiënt is, slaat natuurlijk nergens op.

 

Een ander irritatie-punt is voor mij het feit dat vaak wordt gedaan alsof Apple iets heeft uitgevonden, terwijl het regelrecht uit de open-source-wereld is gehaald, vaak nog wel overgoten met een apple-sausje, maar nog steeds komt het echt niet uit hun eigen keuken en héél vaak ontbreken functies die in de originele software gewoon wel zitten. In die gevallen biedt de command-line nog weleens uitkomst, maar ook daar hebben ze hun eigen dialect toegepast, dat niet altijd even goed aansluit bij de documentatie.

 

Het komt mij vooral nogal vreemd voor dat mensen dan helemaal voor Apple blijven gaan en zelfs evangeliseren, terwijl Microsoft toch aantoonbaar meer voor zijn klantenbasis doet, ook voor de mensen die bijvoorbeeld al 5 jaar of langer geen product van haar meer hebben aangeschaft.

 

Aan de andere kant heb ik wel een Macbook Pro (2013), thunderbold-displays, iPad, iPhone en nog wat van die meuk, mooi spul is het ook eigenlijk wel. Dus ondanks dat ik met jou en de IT-managers meevoel en zelfs om het hardste schreeuw dat "Apple sucks in many ways", sta ik in loop van dit jaar waarschijnlijk toch weer in de winkel, zodra Apple eindelijk de nieuwe MBP15 met Skylake-processoren uitbrengt.

Link naar reactie
  • 0

 

Leuke discussie, eindelijk ontdekken we de gevolgen van de vooruitgang.

Die zijn lang niet altijd positief.

 

Het is ook wel een beetje onze "eigen schuld" dat het zo loopt.

Ik weet nog goed dat softwareontwikkelaars gedwongen werden om nieuwe releases sneller uit te laten komen, want we willen vooruit.

Wij zijn zelf met deze klacht gaan veroorzaken dat nieuwe releases belangrijker zijn dan stabiele software.

 

Apple doet als OS developer hetzelfde.

Niet zozeer de hardware, maar het OS (die de vertaalslag maakt tussen applicaties en de hardware) is niet backwards compatible bij Apple.

Precies dit is het punt waar Microsoft haar strategie had liggen, omdat ze afhankelijk was van duizenden hardware leveranciers.

't Is bij Apple toch onvoorstelbaar dat in pre-releases het wel werkt, maar juist bij de definitieve versie ineens zaken het niet meer doen??

 

Het zet de boel wel enorm onder druk.

Want bij een eindgebruiker loopt het bij de eerste installatie vaak wel.

Alle is up-to-date bij de klant en mocht het niet werken, de klant is bij de eerste start nog niet afhankelijk van de functionaliteiten.

Is hij eenmaal gewend geraakt, dan gaat hij er van uit dat alles gewoon werkt.

Want gisteren deed hij het ook nog, dus waarom vandaag dan niet?

 

Maar o-wee o-wee als straks iOS10 uit komt en Go ineens niet blijkt te werken.

Boem. Pakweg 500 klanten die in één nacht worden geconfronteerd met een programma dat niet werkt, het werk niet gedaan kan worden en iedereen mij gaat lopen bellen.

Ik moet vervolgens ook maar ontdekken wat er aan de hand is, er eerst een update moet komen omdat Filemaker het ook niet zag aankomen.

Het kost Filemaker vervolgens een week, het kost mij daarna nog een week en het kost de gebruiker nog eens een week voordat alles weer werkt.

Drie weken stress, onwerkbare situaties gecreeerd, goede naam te grabbel gegooid en ongelofelijk hoge kosten wegens gederfd uurloon bij mij en vooral bij mijn klanten.

 

Dit scenario maakt mij ontzettend angstig voor OSX en eigenlijk ook voor iOS.

En heel veel systeembeheerders met mij.

 

Mijn hartewens is dan ook dat Microsoft met Windows ook voor Mobile een goede oplossing weet te maken.

Ze doen er vreselijk lang over (zie mijn "klacht" in regel 3), maar Microsoft speelt een ander spel dan Apple door de scheiding van Hardware en Software.

Zodat we eindelijk kunnen constateren dat updateproblemen achter de rug zijn.

 

Op dit moment is er geen keuze.

Doe je aan iOS, dan MOET je met de laatste versies gaan werken.

Bij OSX idem dito.

Filemaker spreekt van Maintenance in haar licentiestructuur, ik spreek liever van huur.

Al slijt software niet, het veroudert wel. En nog heel snel ook.

Alles ouder dan FM13 is bij Filemaker finaal afgeschreven.

 

Aan mij de uitdaging om mijn software op tijd mee te laten komen.

Ik word al moe als ik er aan denk ...

 

Link naar reactie
  • 0

Apple heeft zich de laatste jaren steeds meer geprofileerd als consumentenmerk. In de VS zelf komt daar nog een klein stukje van de educatieve markt bij. Die keuze is zo gek nog niet. Daar waar de zakelijke markt zeer sterk conjunctuur afhankelijk is, is dat voor de consumentenmarkt vreemd genoeg veel minder waar. Kom je met dure producten die zich op enig gebied onderscheiden van de concurrentie dan kom je ook de minder goede tijden met vlag en winpel door.

 

Per contract is in het bedrijfsleven en de overheden een behoorlijk forse winst te maken. Apple heeft hierin waarschijnlijk het credo dat vele kleintjes ook een grote maken. Daarbij komt dat de gemiddelde consument nauwelijks kritisch is. Moet ik over twee jaar alweer een nieuwe iPad of foon? Vooruit dan maar. Het ding zal wel weer ietsje beter zijn. De consument geeft op deze wijze veel gemakkelijker zijn geld uit dan de zakelijke markt.

 

Apple speelt hier handig op in. Filemaker als volle dochtermaatschappij eveneens. En om er voor te zorgen dat de gebruikstijd zo kort blijft moet je natuurlijk de producten zo snel mogelijk niet meer ondersteunen.

 

Volgens mij is het dus allemaal strategie, zowel van Apple als van Filemaker. Daardoor blijft dit wereldje in beweging en zorgt het bij mij voor brood op de plank. Ik denk dat we niet in de hand moeten bijten die ons voedt.

Link naar reactie
  • 0

@banach: FileMaker verkoopt nauwelijks aan consumenten en dat we niet in de hand moeten bijten die ons voedt, vind ik onzin. Wie is er dan aan het bijten?

 

FileMaker wordt hoofdzakelijk in de zakelijke, educatieve en overheden markt gebruikt (precies die ruif waar Microsoft zo sterk is) en dat is de markt waar wij als professionele ontwikkelaars onze klanten hebben. Letterlijk 95% van mijn gebruikers werkt op Windows en gelukkig werken de oudere versies van FileMaker ook nog op de nieuwste OS-versies en vice-versa.

 

Het installeren van een oudere FM verloopt niet altijd even soepel meer: FM6 kan je t/m Windows7 prima installeren, daarboven moet je de map met de executable kopiëren en plakken en de registry met de hand aanpassen, maar je krijgt het tenminste aan de gang. Op MacOS is dat een heel ander verhaal: je kan een oude FM maar zeer beperkt op het nieuwste OS installeren of zelfs maar aan de gang krijgen en andersom is het hetzelfde laken en pak, de nieuwste FM kan je ook niet op een oudere MacOS installeren. De oorzaak is het beleid dat wordt gehanteerd door Apple.

 

Apple is beslist niet de hand die mij voedt, dat is mijn eigen hand met de meerwaarde die ik creëer voor mijn klanten.

Link naar reactie
  • 0
@banach: FileMaker verkoopt nauwelijks aan consumenten en dat we niet in de hand moeten bijten die ons voedt, vind ik onzin. Wie is er dan aan het bijten?

Ik kan het standpunt van Banach goed zien. Ik veronderstel dat je(jullie?) met "consumenten" de consumer markt bedoelt, de niet-professionele markt. Ik vind het een correcte uitspraak dat Apple zich minder op de professionele markt richt de laatste jaren, en de reden die Banach aanhaalt lijken me ook een goede analyse. Maar dan heb je FileMaker, dat eigenlijk wél gericht is op die professionele markt, en die strategie is eigenlijk ook logisch omdat FileMaker geen "consumenten markt" product is. Dus daar kan ik Menno wel volgen: "FileMaker verkoopt nauwelijks aan consumenten", was wel een beetje verwarrend dat hij het IN de quote zette:-). FileMaker speelt in op een Apple strategie, maar beseft misschien niet dat de agenda niet hetzelfde is.

Dat we niet moet gaan bijten in de hand die ons voedt, akkoord, maar ik ga die hand ook niet likken. Ik betwijfel dat FileMaker op de hoogte is van deze thread en of ze zelfs geinteresseerd zijn wat een biotoopje van developers ergens in een klein ander landje ervan denkt, dus denk ik dat we hard moeten roepen. Niet bijten. Vooral hard blaffen.

Link naar reactie
  • 0

Even terug naar de oorsprong van dit topic.

 

Ik meen vooral te zien dat Apple de bedrijfsomgevingen niet bepaald gerust stelt.

Filemaker moet er maar mee om gaan.

 

De prestaties van Filemaker onder Windows bewijst wel dat ze vrij goed weten waar ze mee bezig zijn.

Goed, stabiel, handig, eenvoudig te installeren, niet te groot.

 

En toen was er Android... Had er Android moeten zijn, bedoel ik.

 

Optelsom: Als je alleen Windows doet, is het lekker.

De rest... effe wat lastiger.

Link naar reactie
  • 0
De rest... effe wat lastiger...Filemaker moet er maar mee om gaan.

+1

En ik ook. En de klant ook. Ik ga me er niet langer druk over maken. De klant kan altijd naar Windows overschakelen, maar ik denk eerlijk gezegd dat er - zelfs met deze mishap - er te weinig reden voor is. De TCO verhaaltjes die je leest op het web krijgen hier wel een deuk, maar ik denk dat de klant vandaag beter af is met gewoon door te gaan en te upgraden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...