Ga naar inhoud
  • 0

toegang vanaf buiten


jank

Vraag

beste allemaal

misschien hebben jullie een idee

Ik heb een filemakerserver draaien op een iMac lokaal in huis, deze wordt door verschillende mensen benaderd om data aan te leveren en verwerken. Ik heb een vast IP adres en een Fritzbox als router (glasvezelverbinding). Het werken door mijn clients werkt perfect geen problemen. Sinds enkele weken kan ik niet meer via webdirect in mn files dat is erg vreemd temeer omdat ik ook ineens niet meer in m'n filemaker console kan (via Browser) ook niet vanuit mn interne netwerk. De enige mogelijkheid om iets te controleren is lokaal op de Mac mini waar filemakerserver op draait. Alle instellingen in de fritzbox zijn correct ingesteld en op de iMac is geen firewall actief.

Het vreemde is dat het allemaal werkt keurig gewerkt heeft, wat is is veranderd ..... geen idee ???

graag reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat is het probleem helemaal niet, als ik hem lokaal op de computer waarop hij geïnstalleerd is open is er niets aan de hand functioneert prima. Alleen vanuit het lokale netwerk of van buiten af lukt het niet. De poorten die open moeten staan zijn juist ingesteld

Link naar reactie
  • 0

Aha, excuses, ik wist niet dat je met 'mijn clients' de Filemaker Pro software intern op je netwerk bedoelde.

 

Heb je onlangs een update van het OS of een update van FMS op je server uitgevoerd? In mijn ervaring moeten de FM clients en de server het beste allemaal op de allerlaatste versies draaien.

Link naar reactie
  • 0

Alles is up to date zowel OS als server

inloggen van buiten af door derden met filemaker is geen probleem in mn eigen netwerk ook geen probleem

 

alleen vanuit mn eigen netwerk via een browser naar filemaker console lukt niet melding : "kan geen verbinding met de server maken"

Ook met webdirect zijn de bestanden niet bereikbaar

Link naar reactie
  • 0

De router is in orde en ook meerdere malen herstart, de poortverwijzing naar de Mac Mini (geen iMac) is goed geregeld.

Ik heb geen poorten ingesteld in de Mac Mini voor zover ik weet is dat ook niet nodig, er staat op de Mac mini ook geen firewall aan !!

Link naar reactie
  • 0
k heb geen poorten ingesteld in de Mac Mini voor zover ik weet is dat ook niet nodig

Dat klopt. Toch moet je bij de installatie er wel voor zorgen dat de in de handleiding aangegeven poorten niet door andere software worden gebruikt.

 

In een eerder draadje (viewtopic.php?f=60&t=9131) beschrijf je ook al vreemde problematiek mbt de toegang tot je FileMaker Server. Het ging daar om een MacMini waarbij je na de installatie de servernaam had veranderd. Dit is een bekende oorzaak voor problemen. Een complete herinstallatie zou hierdoor veroorzaakte problemen kunnen uitsluiten.

Link naar reactie
  • 0

Het is erg vreemd dat er wel gewoon door gebruikers kan worden ingelogd op de filemaker bestanden, dat werkt allemaal perfect

dus naar mijn gevoel kan er aan de toegang niets fout zitten

 

alleen webdirect en console geeft problemen

 

als ik met safari probeer in te loggen krijg ik volgende boodschap

Safari kan de pagina https://88.159.xx.xx:16000/admin-console niet openen omdat er geen verbinding met de server 88.159.xx.xx tot stand kan worden gebracht

 

voor alle duidelijkheid ik heb een vast IP adres en een Fritzbox als router

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je graag geloven maar helaas, diverse gebruikers van de filemakerbestanden kunnen gewoon inloggen

Zelf kan ik ook gewoon inloggen op de bestanden

wat is het probleem van El Capitan ?

De server draait op een MacMini waar verder totaal niets op gebeurd of andere programma's op draaien

Link naar reactie
  • 0

El Capitan geeft vaak problemen bij het installeren ivm SIP (=rootless) (https://support.apple.com/en-us/HT204899). Dat moet je dan eerst uitschakelen (bv http://osxdaily.com/2015/10/05/disable-rootless-system-integrity-protection-mac-os-x/)

 

Verder hoef je mij natuurlijk niet te geloven, maar na alle problematiek zonder oplossing is mijn suggestie nog zo'n beetje het enig wat open staat. Je zegt namelijk zelf dat het niet aan je netwerkinrichting of apparatuur of instellingen kan liggen. Dan blijft er dus maar 1 ding over, dit mede gezien je eerdere problemen met je installatie van FM Server op je MacMini.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het bij het rechte eind gehad wat betreft El Capitan, mijn complimenten !!

ik heb gisterenavond m.b.v. Time Machine de allerlaatste versie van het vorige systeem terug gezet (ik geloof oktober 2015) en vanmorgen de recente filemaker files wel uitgewisseld. Daarna een test gedaan met filemaker console vanuit de browser en jawel het werkt weer.

ook als ik dat van buiten af probeer heb ik weer contact.

Er zijn nu nog twee puntjes over en dat is, als ik filemaker opgestart heb en ik kies openen op afstand (vanuit startpaneel) zie ik bij Host helemaal niets en soms even de bestanden oplichten en meteen weer weg. Als ik dan via recente bestanden ze probeer te benaderen loopt het prima.

Tweede punt is als ik via m'n domeinnaam en webdirect iets probeer te bekijken krijg ik wel keurig de naam van de server in de bovenregel van de browser te zien maar verder een lege pagina.

Wellicht moet ik alles toch echt met een clean install alles opnieuw gaan opbouwen, geen idee

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...