Jump to content
  • 0

[Portal]

Rubenderks92

Question

Posted

Beste mensen,

Ik ben aan het proberen een portaal te maken met gegevens. Wil het zo maken dat ik aan de linkerkant van mijn lay-out gegevens invul van het record van tabel Orders. dan in het portal alle bij die order horende items tonen.

Kan dit alleen met een script gerealiseerd worden? Als ik de data relaties en zo invul verschijnt er geen data in mn portal. Kan er in de help versie niks over terugvinden wat ik verkeerd doe.

Hopelijk wil iemand mij helpen.

Groeten Ruben

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

De basisfunctionaliteit van een portal werkt zonder scripts. Het gaat om een relatie tussen twee tabellen. Een veld in de ene tabel moet exact dezelfde inhoud hebben als een ander veld in de andere tabel. Wanneer je dan niks in de portal ziet verschijnen is er iets mis met de definitie van je relatie of met de inhoud van de gekoppelde velden. In het voorbeeld zie je hoe je e.e.a. kunt opzetten.

portal.fmp12

• 0
Posted

Dank voor je reactie dit werkt niet, was inderdaad een fout in een relatie.

Nu wil ik boven die portal een knop maken voor een nieuw record in de portel (dus die andere tabel)

Dit gaat via een script neem ik aan? En hoe zou ik zoiets opbouwen? scripts zijn nog nieuw voor mij.

Groeten Ruben.

• 0
Posted

Je kunt het ook zonder script doen, dan moet je bij de relatie aangeven dat je nieuwe records via de relatie wilt aanmaken (checkbox onderin de dialoog... Allow creation fo records...).

Bij deze optie kijg je een blanco regel onderin je portal. Wanneer je in die regel klikt wordt er automatisch een gerelateerd record toegevoegd.

• 0
Posted

Allen dank voor de reacties. Het is gelukt.

Nu heb ik een volgende uitdaging;

In de portal staan allemaal records waar een afbeelding aan hangt. Nu wil ik het zo maken dat ik in de portal duidelijk een afbeelding kan zien. Nu zie ik alleen een heel klein voorbeeldje. Een veld naast de portal die een afbeelding kan tonen zoals dat bijv in finder werkt mag ook.

Helaas kan ik nergens vinden hoe dit werkt.

Groeten Ruben

• 0
Posted

Je kunt het op verschillende manieren doen. Is ook afhankelijk van hoe de afbeeldingen opgeslagen zijn.

Een optie is bijvoorbeeld de GetThumbail-functie. Hiermee kun je van een afbeelding een ‘kleine’ versie maken.

Die gebruik ik zelf bijvoorbeeld om voorbeelden in mijn database op te slaan van afbeeldingen die extern opgeslagen worden. Deze database neem ik mee op mijn iPad. In de iPad lay-outs staan de voorbeelden i.p.v. de externe referenties zodat ik niet steeds een standalone versie van de database hoef te maken.

• 0
Posted

Hallo Allemaal,

Dat is nu gelukt. Nu wil ik er een knop boven maken dat ik alleen de data die op dat moment in de portal zit naar een Excel bestand wordt geëxporteerd.

In beide tabbellen zit een veld die automatisch een code genegeerd zodat daar op gematcht kan worden. Maar ik kan niet vinden hoe ik die functies achter de knop ga hangen.

Wie weet dat hier?

Groeten Ruben

• 0
Posted

Hallo,

Dank voor je reactie. Dat werkt tot op zekere hoogte.

Op mijn orders lay-out staat een portal waarin een items behorende bij die order staan. Hierbij zijn ordernummer en nog een waarde belangrijk voor de filtering.

Deze 2 waardes worden en beide tabbellen vergeleken. omdat in beide tabbellen een veld is dmv tekstnamenvoegen. Nu is het de bedoeling dat wanneer ik in order 1 ben, de items die dan in de portal worden getoond geëxporteerd worden naar excel.

Waar leg ik die filtering neer?

5a758dd5e3bd8_Schermafbeelding2016-04-26om16_09_23.png.49effe68078d5a32a9e5b960eed1abe3.png

• 0
Posted

GoToRelatedRecord houdt inderdaad geen rekening met portalfilters (@FileMaker Inc: waarom eigenlijk niet?). Die filtering zul je dan ook middels een (extra) zoekopdracht in de gerelateerde records moeten uitvoeren alvorens de export. Dus via een Find.

• 0
Posted

Ik denk meer in deze richting:

- ga naar een layout met de te exporteren records als tabel. Dus wanneer je bijvoorbeeld in Orders zit maar orderregels wilt exporteren, dan ga je eerst naar een layout met die orderregels als gekoppelde tabel.

- Vervolgens voer je met Perform Find (of Enter Find Mode; Set Field a,b,c; Perform Find) de gewenste zoekopdracht uit.

- De gevonden records kun je dan exporteren.

Wanneer je voor het uitvoeren van de Find gegevens nodig hebt uit de eerste tabel (Orders) dan kun je die in variabelen zetten en zo meenemen naar de Find in de orderregels.

Bedenk namelijk dat je IN de Find modus geen gerelateerde gegevens kunt ophalen. Dat is niet helemaal waar, maar dat is een ander verhaal.