Jump to content
  • 0

Van Filemaker naar Access?


HarryR

Question

Posted

Helaas moet ik voor een bedrijf een eenvoudige applicatie maken in ...(eh) ... Access. Ze willen beslist geen FileMaker aanschaffen om strategische redenen. In FileMaker zou het nu al klaar zijn, maar dat MS product .... Nooit vind je iets waar je denkt dat het zou moeten zitten, werkt het niet zoals je denkt. En ga zo nog maar even door.

Als ik de database met scripts en layouts nu eerst in FM maak, kan ik dan ergens een conversie-programma vinden dat het zo goed mogelijk naar Access vertaald?

Weet iemand waar ik dit gouden ei kan vinden?

 

Harry

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
Posted

Ik zou het gewoon direct in Acces maken want de opzet is een beetje anders op sommige vlakken. Een conversie kan alleen maar een hoop in de war gooien. Zorg er uiteraard wel voor dat je genoeg kenis van Acces hebt voordat je met een deadline zit. succes!

  • 0
Posted

Ik begrijp volkomen hoe je je voelt. In mijn bedrijf was filemaker een algemeen ingeburgerde tool. Er stonden meer dan 4000 bestanden op de file-server. Na een overname door een Engels bedrijf, moest het Access worden. Als 'filemakerspecialist' was ik verantwoordelijk voor de transitie. Resultaat: ik ben nu zeer goed op de hoogte van Excel. Inderdaad meer dan 59% van de bestanden kon overgezet worden naar Excel of (sommige) zelfs naar Word. 40% waren bestanden die niet meer gebruikt werden en een kleine 1% werd omgezet naar Access. Nog steeds werk ik stiekem met filemaker voor persoonlijke data. Ik geef je dus de raad om eerst even na te kijken of je eenvoudige toepassing niet met Excel (heeft meer mogelijkheden dan algemeen geweten is) kan opgelost worden. Anders wens ik je veel geluk in Access en innige deelneming.

edc

  • 0
Posted

Als troost en steun: enige tijd geleden gebeurden gelijkaardige zaken in een zeer groot bedrijf dat overgenomen werd. FileMaker de deur uit, en Access binnen. Dat verliep niet zo vlot. Jaren later werd toch toegestemd om op departementaal niveau met FileMaker te werken. Toen de eerste systemen daar op een locale server gezet werden, bleken op het netwerk nog tientallen FileMaker files actief te zijn. Vandaag wordt FileMaker daar terug ondersteund en officieel gebruikt. Ik blijf geloven dat de oorzaak van het aspirientje-syndroom* op onze universiteiten en hogescholen moet gezocht worden.

---------------------------

* Aspirientje-syndrooom: het zieke opperhoofd met barstende hoofdpijn kijkt hoopvol naar de bezwerende dansen van de stamtovenaar, maar het helpt niet veel. Een klein jong verpleegstertje komt langs met een aspirientje. De hoofdpijn is bij toverslag verdwenen! Het dankbare stamhoofd glundert. De volgende morgen ligt het verpleegstertje met overgesneden keel in de brousse. De tovenaar is weer gerust. Aan zijn gezag mag niet getwijfeld worden...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...