Ga naar inhoud
  • 0

FMS15 licentiestructuur


hans erik

Vraag

Gezien de (ineens veel) hogere prijzen voor concurrent sessions die FileMaker nu hanteert, vraag ik me af waarom ze het niet gewoon mogelijk maken om met een runtime te connecten als ware het een iOS device of WebDirect sessie. Een soort Filemaker Licensing voor Teams maar dan voor een heel groot team met telkens maar een paar gebruikers tegelijk.

Link naar reactie
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Dan nog drie vragen:

 

De licentiecode van Filemaker Pro is niet opgegeven bij mijn FLT licentie.

Terwijl mijn oude licentie 5 stuks er in had zitten.

 

Is dat aantal van 5 nog ergens bekend, of wordt dat nu helemaal vrij gegeven?

 

 

Ten tweede: Is de Filemaker Pro FLT gekoppeld aan mijn Server licentie, of zijn alle Pro FLT programma's één en dezelfde waarbij de Server bepaald hoe het zit?

Deze vraag stel ik omdat ik weten wil of alle downloads van alle Pro FLT programma's één en dezelfde zijn, of niet.

Indien dat niet het geval is, heb ik een Pro FLT download te achiveren per klant.

 

En drie:

In de oude Pro licentiestructuur had elke installatie een eigen licentienummer.

De Server controleerde of twee gebruikers hetzelfde nummer hadden en gooide nummer twee er direct weer uit.

Feitelijk waren dit dus niet twee gebruikers, maar twee machines die Pro konden toepassen.

Met de nieuwe structuur, zou je rustig 20 machines van Pro kunnen voorzien, terwijl er maar 5 tegelijkertijd ingelogd zouden kunnen zijn.

Werkt dit ook echt zo?

Link naar reactie
  • 0

Beste forumleden,

 

Verbaast me dat het zo makkelijk wordt geaccepteerd dat Filemaker een andere weg inslaat met haar licentiebeleid. FLT inplaats van Concurrent Users.

Ik was recent bezig voor filemaker server 14 met 5 verbindingen voor webdirect. Bestuur had wat meer tijd nodig en toen het zover was kon ik 3x zoveel betalen als 2 weken eerder. Filemaker 15 was gelanceerd met een nieuwe licentieformule. Complimenten voor de verkoop want die hebben wel gezorgd dat ik alles nog voor de oude prijs kon aanschaffen.

 

Filemaker heeft zich altijd sterk gemaakt dat ze zo goed en snel data op het web kon publiceren en dat ook iedereen er bij kon. Hoeveel tegelijk was bepalend welke licentie, maar werkt uitstekend.

Stel dat ik een bedrijf heb met 3 mensen op kantoor en 12 in de buitendienst. Kantoor werkt met FM clients en de buiten hebben ze een tablet. Met de nieuwe licentieformule zou ik 15 licenties moeten kopen, gaat op naam. Met de oude licenties, 3 clients en bv. 5x webdirect. De kans dat er tegelijk meer als 5 inloggen is klein.

Ander voorbeeld: voor een club komt een activiteit en men kan zich daarvoor inschrijven gedurende 3 weken. Aantal verwachte inschrijvingen 100x. Leuke, welke licentie is daarvoor. Normaal kon dat prima met 10 webdirect gebruikers en nu onmogelijk of php.

 

Ik lees dat Filemaker hard werkt en dat dit de vooruitgang is. Vooruitgang is ook visie en ik denk dat Filemaker met dit nieuwe licentiebeleid haar hoofd heel hard gaat stoten.

 

Maar ach, als het te gek wordt komt er altijd weer wat nieuws op de markt. Kijk maar een naar Adobe Photoshop en naar Affinity Photo, tijd zal het leren, maar ik ben al om.

 

NicovD

Link naar reactie
  • 0

@NvD: Het is niet dat we het willen accepteren, er is simpelweg geen keuze (tenzij wij, de ontwikkelaars, FileMaker de rug toekeren). Dat laatste is niet waarschijnlijk gezien de tijd die we er de afgelopen jaren (voor mij 30!) ingestoken hebben. En dan hebben we het nog niet over onze klanten.

Ook ik hoop dat ze gaan inzien dat dit geen verstandige keuze is geweest, maar tot die tijd zal ik het ermee moeten doen.

Link naar reactie
  • 0

@SuperWimmie: Licentie-aantal wordt bepaald op de server. Dus je mag bij FLT wel op 100 computers FileMaker Pro zetten (bij mijn weten is het voor alles dezelfde download), je kunt er alleen niet meer dan 5 gelijktijdige gebruiken.

 

Als ik het goed begrijp heb je je oude licentie (AVLA?) omgezet naar FLT? Dan heb je nu 5 licenties op je server. In de licentiecode van je server zit het aantal licenties verwerkt. Als je naar 10 licenties zou gaan krijg je een nieuwe key.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

 

Ik heb de AVLA helemaal niet omgezet, ik krijg de nieuwe downloads van FM toegezonden en ontdek nu dat ik blijkbaar de FLT constructie heb ontvangen.

Maar eigenlijk weet ik dat niet zeker, vandaar mijn vragen op details.

 

Ik begrijp hieruit dat FM Pro dus nu echt getest wordt op maximum aantal gebruikers via de FLT constructie.

Is op zich wel begrijpelijk, want we hadden ook daadwerkelijk 5 gebruikers gekocht.

 

Maar toch gaat hier mijn lampje al weer uit.

 

Want er werd dit gezegd:

 

heb vandaag een uitgebreidde discussie gehad met FileMaker Benelux. FLT en Concurrent Connections kunnen NIET op dezelfde server draaien.

 

Daar snap ik weer helemaal niets van.

FLT is een licentie systeem, Concurrent Users is de wijze waarop geteld wordt. Appels en peren.

Dan is er nog deze zinsnede:

 

Met de nieuwe licentieformule zou ik 15 licenties moeten kopen, gaat op naam.

Ahum, hoe gaat dat dan? Op naam?? Welke registratiemethode steekt hier achter?

 

Want ik heb 20 users gekocht voor WebDirect en Go, ik weet niet beter of er worden concurrent users geteld en heb een lijst van 130 personen in de Privileges staan.

Is dat met FLT niet meer mogelijk, of gaat dit op een andere wijze?

 

Let op: De prijs en juridische zaken interesseren me nog helemaal niets, het gaat mij nu nog puur om de techniek!!

Link naar reactie
  • 0

Hoe weet je zo zeker dat je een FLT hebt?

Wat ik uit je opmerkingen begrijp is dat je dat aanneemt, maar eigenlijk niet weet.

Ik kan me niet voorstellen dat je zomaar een FLT gekregen hebt, omdat je daarvoor een nieuw contract moet afsluiten.

 

Ben bezig om een klant (tussentijds) om te zetten van AVLA naar FLT en daarvoor moet eerst een contract getekend worden dat de oude server gedeinstalleerd is, om vervolgens een nieuwe contract aan te gaan voor FLT.

 

Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet... :o(

 

Hoe het in de praktijk technisch gaat werken weet ik nog niet, ik moet de eerste nog uitleveren. Je hebt alleen een aparte FileMaker Pro nodig. Andere licenties (VLA, AVLA, losse pakketten) zouden normaal moeten kunnen verbinden zonder in de telling te worden opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Concurrent connections vallen in FMS15 ook onder de server.

Wil je dus gebruik maken van de concurrent connections die je op je server hebt in combinatie met FileMaker Pro, dan is het zaak dat de betreffende gebruiker deze speciale FileMaker Pro versie krijgt. Deze is anders dan de gewone versie, omdat deze een verbinding vereist met de (licentie)server.

Je hebt dus nu voor je concurrent connections de keuze uit Go, Pro en WebDirect. Vroeger was het Go of WebDirect.

 

Als ik overigens naar de naam van de installer kijk lijkt het me een generieke installer voor de FLT. Deze is voor beide opties (FLT / CC) dus gelijk.

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb geen nieuwe licentiecodes ontvangen voor Pro.

Mogelijk boren ze mij 5 licenties door de neus ;-)

 

Ik had onder 14 al een VLA licentiecode voor Pro. Dus 1 sleutel voor alle Pro's bij mijn klant.

 

Zie hier het probleem, als je het niet in de gaten hebt en vrolijk een update bij de klant gaat maken, dan kom je er in de productie achter dat je ineens gebruikers te kort komt... niet handig.

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik heb een webinar bijgewoond over FLT, daarna een echte bijeenkomst (in Breda), en tenslotte heb ik de FAQ doorgenomen die me toegestuurd was.

 

En nog steeds snap ik er niks van, behalve dat de oude concurrent licenses ineens 3x zo duur geworden zijn en dat shared hosting niet meer kan. Dat laatste was omdat FileMaker 'de integriteit van de data en de security bij shared hosting niet kon garanderen.' Dat is wel een heel dun verhaal, want sinds wanneer is dat de verantwoordelijkheid van FileMaker inc? Het is dus gewoon een ordinaire prijsverhoging omdat je nu voor iedere klant een nieuwe server moet aanschaffen. En hardware, want elke FMS heeft natuurlijk een eigen (al of niet virtuele) machine nodig.

 

En wat mij niet duidelijk is aan die FLT: moeten al die FLT gebruikers bij hetzelfde bedrijf werken? In het verleden was dat nl. bij VLA natuurlijk wel het geval, je kunt niet een VLA license voor 100 gebruikers kopen die je vervolgens verdeelt over 20 klanten.

Het volgende doet zich voor: ik heb een toepassing waarbij een X aantal gebruikers, verspreid over meerdere kantoren / bedrijven moeten connecten met één FMS (of twee, als de load te gek wordt) Geen van die gebruikers is eigenaar van de applicatie, ze gaan op 'abonnementsbasis' werken. Er is wel een eigenaar, dat ben ik zelf. Dus ik wil eigenlijk een server neerzetten voor bijv. 20 gebruikers, die allemaal via FLT connecten, maar die in principe allemaal hun eigen bedrijf hebben. Betalen ze niet, dan sluit ik ze af en werkt hun FMPro ook niet meer. ik heb nog niet kunnen uitvlooien of dit een legale cnstructie is.

 

Het is wel zo, dat de '2e server' (bij overload) een gewone standaard licentie kan zijn, omdat de FLT gebruikers moeten registereen op de FLT server en vervolgens de data op een andere server kunnen benaderen.

Maar het is me allemaal nog niet duidelijk.

Link naar reactie
  • 0
moeten al die FLT gebruikers bij hetzelfde bedrijf werken?

Nee, het gaat erom van wie de applicatie / server is. Als jij een applicatie maakt op jouw server (server al dan niet ergens anders gehost maar niet ge-shared) dan mag je de FLT User software beschikbaar stellen aan jouw gebruikers (ze kunnen hiermee immers in principe alleen connectie maken met jouw server). Het is geen noodzaak dat deze gebruikers in jouw organisatie werken. Jouw oplossing kun je dan ook op die manier worden ingezet.

Link naar reactie
  • 0
moeten al die FLT gebruikers bij hetzelfde bedrijf werken?

Nee, het gaat erom van wie de applicatie / server is. Als jij een applicatie maakt op jouw server (server al dan niet ergens anders gehost maar niet ge-shared) dan mag je de FLT User software beschikbaar stellen aan jouw gebruikers (ze kunnen hiermee immers in principe alleen connectie maken met jouw server). Het is geen noodzaak dat deze gebruikers in jouw organisatie werken. Jouw oplossing kun je dan ook op die manier worden ingezet.

 

Dank. Kun je aangeven waaruit dat blijkt? Ik zal ook binnenkort met FileMaker afspreken om hier expliciete bevestiging van te krijgen want het is voor de hele opzet van de applicatie van cruciaal belang. En ik wil geen gezeur hierover.

 

Je kunt dus met FLT een soort 'licentieserver' opzetten:

- een centrale server waaran iedereen MOET connecten, dat is de FLT server waar de licenties geregistreerd staan

- daarnaast een of meer gewone servers waar gebruikers al of niet gebruik van (mogen) maken, maar alleen wanneer ze zich eerst via de licentieserver hebben aangemeld.

 

Dat zou FLT wel weer een stuk handiger maken dan bijv. een SBA constructie, waar je aan allerlei beperkende voorwaarden moet voldoen. Ik wil bijvoorbeeld de functionaliteit in de toekomst uitbreiden, bij SBA moet je daarvoor een nieuwe SBA afsluiten.

 

Vraag me dan nog twee dingen af:

- is een FLT licentie overdraagbaar? Met andere woorden als ik bedrijf X heb geregistreerd en het abonnement eidigt, kan ik dan dezelfde licentie gebruiken voor bedrijf Y?

- werkt dezelfde constructie ook met FileMaker Go? Kan ik dan met FileMaker Go aan willekeurig welke server aanloggen mits ik maar tegelijkertijd aan de licentieserver geconnect ben?

Link naar reactie
  • 0

De informatie heb ik via FileMaker nadat ik daar een aantal maal contact mee heb gehad omdat ik het ook niet begreep.

 

Je kunt dus met FLT een soort 'licentieserver' opzetten:

- een centrale server waaran iedereen MOET connecten, dat is de FLT server waar de licenties geregistreerd staan

- daarnaast een of meer gewone servers waar gebruikers al of niet gebruik van (mogen) maken, maar alleen wanneer ze zich eerst via de licentieserver hebben aangemeld.

Klopt.

 

Vraag me dan nog twee dingen af:

- is een FLT licentie overdraagbaar? Met andere woorden als ik bedrijf X heb geregistreerd en het abonnement eidigt, kan ik dan dezelfde licentie gebruiken voor bedrijf Y?

- werkt dezelfde constructie ook met FileMaker Go? Kan ik dan met FileMaker Go aan willekeurig welke server aanloggen mits ik maar tegelijkertijd aan de licentieserver geconnect ben?

Je 1e vraag is me niet helemaal duidelijk. Licenties zijn niet overdraagbaar van het ene naar het andere bedrijf. Als je de FLT userlicenties bedoeld (zijn ook aparte installatiebestanden van FMP): die staan geregistreerd op naam van degene welke de FLT-licentie heeft aangeschaft. Die FLT-userlicenties hoef je ook niet te registreren. Deze kun je zo installeren zonder code. Ze werken immers toch alleen als ze een connectie hebben gemaakt met de bijbehorende FLT-Server (anders max 15 minuten als ze geen connectie hebben met de bijbehorende FLT-server dacht ik) .

FileMaker Go werkt anders. FileMaker Go hoeft niet bij een FLT-server geregistreerd te zijn. Filemaker Go moet je in dezelfde lijn als het gebruik van WebDirect zien.

Link naar reactie
  • 0

@burggraaf,

 

FileMaker Go werkt anders. FileMaker Go hoeft niet bij een FLT-server geregistreerd te zijn. Filemaker Go moet je in dezelfde lijn als het gebruik van WebDirect zien.

 

Bij de FLT mag een gebruiker toch met FMP, Go of WD inloggen op de server? Hoe worden dan de gebruikers gezien, of moet ik een FLT licentie zien als een concurrent connection licentie met x gelijktijdige gebruikers FMP, Go en WD?

 

Groet, Ruben

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik heb begrepen dat FMGo en WD op dezelfde wijze worden 'afgetikt', d.w.z.

- de gebruiker logt aan met een username en ww

- de username moet bekend zijn (dat is natuurlijk altijd al zo geweest)

- het aantal 'vrije slots' wordt met 1 verminderd.

 

Andere geregistreerde gebruikers kunnen aanloggen net zo lang tot de slots allemaal vergeven zijn. Dan krijg je een foutmelding.

De vraag is: kun je met dezelfde username dan meerdere keren aanloggen (en dus meerdere slots bezet houden)? Of zit daar juist de beperking?

 

Dit verklaart ook het onderscheid tussen een Filemaker Pro 'FLT user' en een FileMaker Pro 'full user'. Die laatste bezet namelijk geen slot en telt dus niet mee.

En een Filemaker Go client en WebDirect client bezetten ook altijd een slot.

Volgens mij is FLT dus technisch niks anders dan een concurrent sessie systeem, maar dan ook voor de normale client en misschien met een berperking dat een gebruiker maar 1x ingelogd mag zijn.

Ik ben dus benieuwd of je met een FLT client aan elke willekeurige FLT server kunt aanloggen, mits je maar over een valide login en ww beschikt.

 

Of werkt het toch weer anders?

Link naar reactie
  • 0
Andere geregistreerde gebruikers kunnen aanloggen net zo lang tot de slots allemaal vergeven zijn. Dan krijg je een foutmelding.

De vraag is: kun je met dezelfde username dan meerdere keren aanloggen (en dus meerdere slots bezet houden)? Of zit daar juist de beperking?

 

Je moet met dezelfde user name in kunnen loggen, omdat je gelijktijdig met je desktop / iPad / webbrowser kunt inloggen. Echter geldt dan wel dat je een extra licentie gebruikt op het moment dat je gelijktijdig op meerdere devices bent ingelogd.

 

Begin hoe langer hoe meer mijn bedenkingen bij deze ‘verbetering’ te krijgen ten opzichte van de concurrent connections.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de FAQ van Filemaker nog eens doorgenomen en zij stellen dat je met een FileMaker for Connections best aan meerdere FLT servers tegelijk kunt aanloggen.

ik citeer FileMaker even:

 

When does FileMaker Licensing for Teams use up a user connection?

 

Each user may connect to FileMaker Server using only one client at a time. FileMaker Pro (for User Connections), FileMaker Go, and FileMaker WebDirect are clients. In the case of FileMaker WebDirect, each web browser tab open and connected to FileMaker Server counts as a separate client.

 

If one user accesses more than one FileMaker Server using a single client, a user connection is required for each FileMaker Server accessed by that user.

 

Ik neem aan dat ze met die laatste opmerking bedoelen: FileMaker Server for Teams. Zodra je een connectie hebt met een FLTserver kun je ongelimiteerd aan 'normale' servers connecten. Maar zodra je een FLT server tegenkomt, tik je daar weer een connectie af, zo begrijp ik het. Ik denk niet dat je overal geregistreerd moet staan (behalve met je username en wachtwoord, maar dat staat er in principe los van denk ik).

Link naar reactie
  • 0
moeten al die FLT gebruikers bij hetzelfde bedrijf werken?

Nee, het gaat erom van wie de applicatie / server is. Als jij een applicatie maakt op jouw server (server al dan niet ergens anders gehost maar niet ge-shared) dan mag je de FLT User software beschikbaar stellen aan jouw gebruikers (ze kunnen hiermee immers in principe alleen connectie maken met jouw server). Het is geen noodzaak dat deze gebruikers in jouw organisatie werken. Jouw oplossing kun je dan ook op die manier worden ingezet.

 

Inmiddels een lang gesprek gehad met FileMaker hierover en het is me een stuk duidelijker geworden. Ik begrijp nu ook wel waar de verwarring vandaan komt.

 

Het zit zo:

- een FLT is beperkt tot mensen die bij hetzelfde bedrijf werken.

- concurrent licenses schaf je voor een gewone (niet-FLT) server aan, als onderdeel van een VLA, AVLA of SBA. Technisch gezien lijkt dat sterk op FLT, maar het is veel duurder omdat de gebruikers anoniem kunnen zijn. Een concurrent license biedt je namelijk ook de mogelijkheid om te connecten met een FileMaker Pro for Connections (die ook mee geleverd wordt) en is dus waarschijnlijk wat burggraaf hier bedoelt. En ook wat ik bedoel, alleen voor een hogere prijs per connectie dan FLT.

 

Concurrent connections is dus FLT voor anonieme gebruikers (of beter gezegd: gebruikers die niet 1 op 1 bekend hoeven te zijn op de server).

 

Wat ik wel jammer vind, want waarom zouden geregistreerde, bekende (dus niet-anonieme) gebruikers bij één hetzelfde bedrijf moeten werken?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan altijd.

 

Overigens is de optie van concurrent licenses extreem duur, tenzij je bijvoorbeeld 100 klanten hebt die echt zo nu en dan even een kijkje komen nemen.

 

Met FLT kun je gebruikers binnen een organisatie kosteneffectief 1:1 bedienen zonder gezeur over FileMaker Go of FileMaker Pro (ik zou werkelijk niet weten wie in een FLT geval van WebDirect gebruik gaat maken, behalve misschien mensen die met alle geweld een Samsung tablet willen).

Maar FMI schijnt niet te willen inzien dat er toepassingen zijn voor mensen die a. niet allemaal bij hetzelfde bedrijf werken en b. naast die toepassing totaal geen interesse voor FileMaker Pro hebben.

 

Als je 10 gebruikers hebt buiten je organisatie en je wilt die bedienen met concurrent licenses, dan betaal je een klein vermogen, nl. per JAAR de prijs van een complete FileMaker Pro licentie. Gezien deze extreem hoge prijs wordt het pas interessant wanneer 1 concurrent license gebruikt kan worden voor meer dan 3 gebruikers. Dat is niet altijd het geval.

Waarom FMI voor deze extreme prijsstijging gekozen heeft is mij een raadsel, want een alternatief bieden ze niet. FLT is geen optie (mag niet) en een gewone AVLA ook niet (mag ook niet). SBA is ook geen optie om andere redenen.

 

Kortom, dit zal voor veel ontwikkelaars van toepassingen een reden zijn om een andere omgeving te kiezen. Want let wel: je laat de klant een heleboel geld betalen, maar je hebt zelf nog geen cent verdiend...

 

[edit]

Toch even de moeite genomen om de EULA van FileMaker zelf erop na te slaan: daarin wordt alleen vermeld dat je voldoende clients moet aanschaffen, niet dat die clients bij hetzelfde bedrijf moeten werken. Dus misschien heeft Burggraaf toch gelijk.

 

Blijft het feit dat Concurrent Connections buitensporig duur zijn, in feite wordt een FileMaker Go app die iets met een server moet doen, onbetaalbaar, voor de ontwikkelaar, gebruiker of beide. Ik denk dat er niet veel FileMaker ontwikkelaars nog staan te trappelen om iets moois te maken zonder een sponsor met diepe zakken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...