Ga naar inhoud
  • 0

Externe bestanden koppelen en kunnen openen


Bachje

Vraag

Beste mensen

 

Ik ben geen programmeur maar een gevorderde amateur in filemaker en doe filemaker voor een nonprofit organisatie. De oplossing zal wel weer simpel zijn maar ik kan hem niet vinden.

situatie.

Een database die op windows draait via filemaker server 13. De cliënts zijn fm15. Reden voor 13 server, men heeft windows 7 draaien en niet windows server. Dus fms 14 en 15 kunnen niet. Men denkt over het aanschaffen van windows server.

Op diezelfde server staan verschillende mappen met pdf, doc´s e.d..

Nu moet iemand via een record in filemaker bij bepaalde bestanden kunnen op die windows 7 server. Per record zijn dat andere bestanden.

 

Wat gewenst wordt is dat de secretaresse de bestanden kan koppelen aan een veld (meerdere velden) in filemaker (waarbij de bestanden bij voorkeur extern worden gelaten). Iemand anders moet "via openen op afstand" naar wens een of meerdere van die bestanden kunnen openen.

Wat is de juiste manier om dat te doen? Iemand die me op weg kan helpen?

 

Ik heb al geprobeerd een container te maken op daar bijvoorbeeld een pdf in aan te roepen.

Afhankelijk van hoe ik dat doe wordt de pdf automatisch geopend (dat is niet wenselijk) of opent niet. En op sommige cliënts laat hij helemaal niet zien welk bestand er gekoppeld is (vooral met pdf´s).

 

Alvast dank voor het meedenken

 

Franc

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat het verschil in client vs server versie er niet zoveel mee te maken heeft. De FileMaker Server 13 is prima in staat om alle containergebonden content af te handelen voor FMP 13, 14 en 15 en FMgo, voorzover mij bekend.

 

Wat bij PDF's een rol kan spelen:

- hoe is de PDF geïmporteerd;

- de versie van Acrobat en de instellingen van Internet Explorer (Acrobat maakt onder Windows gebruik van Internet Explorer en als die met het oog op security allerlei bestanden niet vertrouwt, displayt Acrobat ook niks).

 

Verder geef je aan dat je de bestanden ook 'extern' wilt kunnen raadplegen, ik neem aan dat je daarmee bedoelt: buiten FileMaker om, direct via een netwerk share.

Als je van de FileMaker Remote Container opslag gebruik maakt, wordt dat afgeraden: zodra je iets in zo'n bestand wijzigt, zal Filemaker aangeven dat er mee gerommeld is en het niet meer displayen.

 

Er zijn dan een paar opties:

- niet van Remote Container gebruik maken maar in plaats daarvan de 'ouderwetse' methode van opslag via een verwijzing. De bestanden staan dan op een shared directory, met alle voordelen EN nadelen van dien. Een bestand kan zomaar verdwenen of veranderd zijn... En delen via internet of FileMaker Go zal best lastig worden.

- de Remote Container bestanden toch tegelijk benaderen als shared directory. Dat wordt dus sterk afgeraden, maar wil je het met alle geweld toch doen, zorg er dan voor dat die directories absoluut read-only zijn voor normale gebruikers.

- een 'schaduw-directory' bijhouden met een kopie van de bestanden die primair in FileMaker worden opgeslagen. Gelet op de lage prijs van schijfruimte zou dat helemaal niet zo'n gekke optie kunnen zijn.

 

Gelet op het feit dat je Windows draait en niet Windows Server, zou ik voor de laatste optie kiezen als je persé direct bij de bestanden wilt. Je moet dan de security uiteraard ook buiten FileMaker om regelen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...